• Jmelb

rmc linköping - ivf

MiaMorot skrev 2011-09-29 12:42:17 följande:

Hur kommer det isg att du ville ha den korta?

jag har hört att det är lite olika när i cykeln man börjar..  har hört allfrån dag 1-4, så därför tänkte jag höra med er som går i Linköping, där jag själv kommer gå, för att se vad som verkar vara vanligast där :)

Jag kommer träffa Karin Gunnarsdotter, så jag hoppas hon är bra :)    

Jag har bara bra erfarenheter av Karin. Lycka till!
  • Jmelb
    Pinglan73 skrev 2011-09-30 14:36:04 följande:
    Efter missfall och neg test bad jag få stöd och att få prata med någon. Vi fick tid till en klinisk beteendevetare som heter Gunilla Sydsjö. Vet ju inte om hon finns kvar då detta är snart 2 år sedan. Men finns inte hon kvar måste det ju finnas någon ny. Hoppas du får kontakt med någon. Jag tror att det är jättebra att få prata av sig med någon annan än läkarna...
    Gunilla Sydsjö är kvar på RMC.
  • Jmelb

Jag blir lite ledsen på RMC för att nu har vi gjort våra 2 IVF försök och när man meddelar dom att försök inte lyckats så får man automatiskt inte träffa läkarna utan man kan endast få en telefontid..
    Men då vi inte längre har några landstingsfinansierade försök kvar så vill ju både jag och min man träffa läkaren för att diskutera hur vi kan gå vidare och vilken vidare hjälp bl.a de kan erbjuda eller hur vi kan gå vidare privat. Diskutera våra försök m.m. och hur stor chans vi har om vi fortsätter försöka..

Jag tycker att det är så konstigt att detta samtal inte "INGÅR" i behandlingsprocessen..
    visst kan jag prata med läkaren över telefon men oavsett om min man och jag diskuterat vad vi vill fråga så är det alltid bättre att båda får samma information än att en annan ska återberätta..

men alla kanske inte tycker och tänker som jag.??

• Jmelb

Jag tycker att RMC:s bemötande m.m. när vi har varit där har varit bra och både läkare och sjuksköterskor har tagit hand om mig, så jag vill inte dra någon dålig stämpel på RMC.. men jag tycker verkligen att det är konstigt att det inte finns planerad tid för disk. av resultat.. för JAG tycker det ingår i själva behandlingen..

Min man ringde dit idag och pratade med dom.. (min man kan verkligen stå på sig och utrycka sin mening på ett bra sätt.. till skillnad från mig.. som antingen bara köper läget eller blir för irriterad och inte säger något konstruktivt Glad)

Först sa han att vi ville träffa läkare och diskutera samt få våran journal.. men sjuksköterskan kunde inte lösa detta utan vi kunde få en telefontid med läkaren, men det kunde ta "NÅGRA" månader innan dess..
    förstår inte varför jag måste vänta några månader när behandlingen slutade nu..
    Det hela slutade med att vi fick en telefontid imorgon som dom klämt in UTANFÖR läkarens telefontid..

konstiga rutiner i mina öron..

• Jmelb
    g l i m r a skrev 2011-10-03 15:41:12 följande:
    Är det nån som har nåt tips på bra privat klinik om man ska fortsätta försöka?

Jag har idag tagit kontakt med Carl von linne i uppsala.. de har samarbetsdoktorer lite överallt i sverige så man gör behandlingen "hemma" på orten och så sker ägguttag och insättning i uppsala. gå in på deras hemsida.

jag bor i linköping och här är samarbetsdoktorn karolinakliniken. Det som är bra med karolinakliniken att de även är samarbetsdoktor med Falun och göteborg, så jag hoppas starkt på att karolinakliniken kan rekommendera mig den klinik som passar vår chans att bli gravida bäst..
  • Jmelb

GÖTEBORG Jan H Johansson Nordstadstorget 6 031-7116620
    Fertilitetscentrum i Göteborg

kolla upp någon av dessa

• Jmelb

förlåt glimra.. jag läste lite snabbt. trodde du bodde i göteborg..
    I jönköping heter carl von linnes samarbetspartner "gallerians läkarmottagning

• Jmelb
    körsbärspajen skrev 2011-10-03 16:07:46 följande:
    Vem är han?

Såg att han var samarbetsdoktor med carl von linnes klinik i uppsala
  • Jmelb
    MiaMorot skrev 2011-10-09 19:31:14 följande:
    Har RMC sagt något till er om vad man räknar som dag 1 i cykeln? är det från första dagen med bruna flytningar, eller första dagen det är mycket, eller första dagen då det är klarrött?

till mig har det sagt att cykeldag 1 är när mensen kommer, alltså klarrött, inte när det är bruna flytningar.. det räknas inte som mens..
  • Jmelb
    Hjärtefröjd skrev 2011-10-14 15:32:29 följande:
    Det gick nog inte den här gången heller tyvärr... har testat minus och har BIM i morgon.

Vad tråkigt att höra... massa styrkekramar till dig.
  • Jmelb
    MiaMorot skrev 2011-10-20 11:04:54 följande:
    Är det någon här som använt nässpray, som har sprayat kl 05,13 och 21? det vanligaste verkar vara 06,14 och 22.. men om jag flyttar fram allt en timme så kan väl inte det spela någon roll?

jag fick "välja" mellan tiderna 6,14,22 eller 7,15,23. Så då borde det ju inte spela stor roll om du vill ta 5,13,21.. jag tror att det som är viktigt är att man fyller på med nässpray var 8:e timma.
    fråga din klinik om du är osäker.

• Jmelb

ja här väntas det oxo, men jag får väl lämna den här tråden nu när jag inte längre tänkt göra fler försök på RMC utan måste nu söka mig privat.

Dock fick jag reda på att RMC inte har tagit AMH och FSH prov på mig.. Jag trodde att det ingick i standard provtagningen.. men det verkar inte så.

• Jmelb
    Cathy skrev 2011-11-17 16:16:25 följande:

melb; jag har tagit AMH och andra prover hos min gyn på eget bevåg. Tack vare all information man får här på FL! RMC har inte varit så intresserade av några prov..Men, ditt FSH borde ha tagits när din ivf remiss skickades in? Eller har du fått direkt kontakt med RMC?

Hjärtans fröjd; håller tummarna för att ni hinner med ett FET innan jul! Hur är det annars?

VI hade direktkontakt med RMC och jag vill minnas att de tog ett FSH på mig på cykeldag 3 och 21. men jag kanske blandar ihop alla prover. Det var min privata klinik som nu hade kontaktat RMC som sa att de inte hade provsvar på dessa. Men vad säger AMH? ett värde på min äggreserv? Är det ett värde på hur mkt ägg jag har kvar?
    Jag blev lite orolig nu inför detta provsvar...
    På kliniken säger de att jag har pigga äggstockar utifrån VUL och båda min IVF har jag varit tvungen att ta låg dos (75 o 112,5 IU) och blivit lätt överstimulerad båda gångerna. De tycker att jag har PCOliknande äggstockar men har ägglossning varje månad.

vet inte om detta är bra eller dåligt?
  • Jmelb
    Hjärtefröjd skrev 2011-12-13 13:17:37 följande:
    TD idag och fett minus... hoppas få köra igång med en ny IVF-omgång så fort som möjligt efter nyår.

Nej, vad tråkigt! stor kram till dig.
    Hur många IVF har du gjort? var det endast FET du gjorde nu som du fick svar på?
  • Jmelb

Hjärtefröjd: vad roligt att så många blivit befruktade. Lycka till i morgon. Kram

• Jmelb
    hjärtefröjd: jag förstår att du tycker det känns hopplöst, men jag vet många vänners bebisar som kommit till världen även om kvaliten har sett helt galen ut.. det var så många så jag började nästan tro att det var dålig kvalite på äggen man skulle ha för att få en bebis.

Du har säkert nämnt det tidigare, men var detta er 1:a eller 2:a IVF? Om det var den andra, blev resultatet densamma förra gången?
  • Jmelb
    Hjärtefröjd skrev 2012-01-26 16:23:12 följande:
    Det var vår andra IVF och resultatet blev rejält sämre än förra gången då vi fick ett toppembryo återfört och fyra till frysen (som alla klarade upptining).

Om vi räknar med idag har vi gjort två ET och tre FET (en med två embryon).

Jag förstår, det är många gånger och många besvikelser påvägen.. Men bara för att försöka få dig bli "lite" gladar så skämt o sido så har du nu haft 5 toppembryon och ingen tagit sig, så om man ser det utifrån vad jag skrev ovan, så är det säkert så att det är ER tur nu och det behövdes inget toppembryo.
    Ge inte upp hoppet ännu..
    stor kram

• Jmelb

min bm sa även till mig att det var bra om jag kunde få i mig lite söt yoghurt, utöver juice eller saft.. dock skulle man undvika kaffe och the som är vätskedrivande.

• Jmelb

Kan det vara skillnad när man får bedövning och narkos??? Alltså att man ska undvika mjölkprodukter vid narkos?? Intressant, tycker jag att klinikerna säger olika.

Svar på tråden rmc linköping - ivf