• körsbärspajen

rmc linköping - ivf

Ylviz skrev 2011-11-23 14:04:03 följande:
    Den månaden som man ska börja med sprayen får man inte försöka på egenhand så om du ska starta den 2a januari så får ni tyvärr inte försöka under julhelgen trots ägglossning eftersom sprayen kan skada fostret. 

Jag är på min första IVF och ruvar sedan i lördags

Om du tycker det går långsamt nu så är det inget mot hur det är att ruva... då går det i snigelfart... och då har jag ändå försökt att aktivera mig men det är svårt att tänka på något annat. 
    Sprayen skadar inte alls fostret. Vet många som blivit gravida under sprayning
  • körsbärspajen
    Lila skrev 2012-01-10 13:42:33 följande:
    Vi har ett FET att kunna göra men sen om det blir fortsättning blir det att betala själv. Är den någon som har erfarenhet och fortsatt på RMC privat? Rekommenderas? Byta? Jag har varit nöjd med Linköping förutom en sköterska i telefonkontakter med medicinrådgivning efter kontroll, styrkor på sprutor och så men men..
     Linköping är ju närmast och det känns ju ändå som "lättare" om man kan använda det ordet.
    Ska du betala för försöken så hade jag valt en annan klinik
    Sen beror det ju på vad du vill testa...vill du prova blastocystodling hade jag vänt mig till Fertilitetscentrum i Göteborg och vill du fortsätta med 2 dagars så är ju cvl grymt bra på det Lycka till! 
  • körsbärspajen
    Lila skrev 2012-01-10 15:26:28 följande:
    inte negativ alls, bara sakligGlad
    Jag har varit inne och läst på andra klinikers hemsidor och försöker bilda mig en uppfattning. Har hört bra om både Falun och Uppsala. Dessa två har varit i tankarna också. Klart det blir dyrare med behandlingar, resor,övernattning och allt sånt men det kanske det är värt. Ska kolla mer. Jag är tacksam för rekommendationer. 

Jag har också frågat Linköping om det faktum att vi inte får så fint befruktade och inte många men de kan inte svara på det. Undrar om någon klinik kan det, kanske bara är så, naturen. Är inte villig att ge upp. Undrar om Linköping är mer tillmötesgående om man betalar själv?
    Många privata kliniker har ju förmånliga 3 pack om du gör på distans. FC tar 40000 kr och tror att CVL är billigare. Sen blir det kanske någon tusenlapp till din distansgyn om du inte måste göra massa vul
  • körsbärspajen
    BlirSnart85 skrev 2012-01-10 15:50:26 följande:
    Lycka till!:)

Jag har tid för VUL 17:e, hoppas allt är okej då så att jag får börja spruta:)

Visst säger dom att det är ungefär 40% att lyckas vid varje försök? Tycker bara att jag hör om dom som inte lyckats..
    ca 40 % som plussar sen försvinner några procent som får missfall så runt 33 % som föder ett levande barn
  • körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2012-01-17 10:22:05 följande:

Var på VUL i morse på sprutdag 6 och hade en äggblåsa på 17 mm (alltså, alldeles för stor för dag 6) och några enstaka under och kring 10 mm. Till och med läkaren sa att resultatet var dåligt. Så nu känns allt skit!

Förra gången hade jag runt 12-15 jämnstora (11-12 mm) på dag 6.

Att du har en stor nu beror nog på att du startade så sent med sprutorna! Men de andra kommer nog växa och vara jämnstora!! Det är ju inte antalet som räknas utan kvalité
  • körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-01 17:45:38 följande:
    Efter vår senaste IVF begärde vi ut våra journaler från RMC och känner oss nu ganska lurad på information.

Under det senaste året har vi gjort fem återföringar och alla gånger utom den senaste har vi fått information om att embryot/embryona har varit helt perfekta vid återförandet. I journalen står det emellertid att embryona flera gånger rankats som scoring 2, och det räknas väl knappast som högsta tänkbara kvalitet?

Någon som har koll på scoring-systemet och vad de olika nivåerna innebär? 
    de bedömer dem 1-4, 1 är det bästa men det ser de inte alls så ofta. 2 är med toppkvalité och kan frysas. 3och 4 är sämre kvalité och inget som går att frysas
  • körsbärspajen
    MiaMorot skrev 2012-02-05 09:27:13 följande:
    förresten... ni som gjort äggplock..  till frukost ska man ju dricka klar, söt dryck. Men vad är det då? :)  kan det vara saft tex?  är det en klar dryck? 
    saft är bra det kommer du få när du kommer till RMC med. Sen är det bra att få i sig lite yogurth(utan bitar), det mättar ju lite mer
  • körsbärspajen
    plask skrev 2012-02-05 15:49:19 följande:
    Inga mjölkprodukter... det kan man må illa av. Inte kaffe och te heller. Nyponsoppa är ok, det mättar, saft och juice går också bra.
    Lycka till!
    Bm sa till mig att äta yogurth för att man skulle må mindre illa och det har hjälpt mig jättemycket och det var likadant när vi gjorde IVF i Göteborg då sa de samma sak där med
  • körsbärspajen
    LillaRäven skrev 2012-02-22 08:39:45 följande:
    Någon som vet om de har speciella tider på dagen när de gör ÄP och återinföring?
    ÄP var vi där 7.30, ET kl 11
  • körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2012-02-22 10:09:08 följande:
    Var ET på en fredag eller lördag då?
    fredag en gång och torsdag den andra gången
Svar på tråden rmc linköping - ivf