• anmaelli

rmc linköping - ivf

Hejsan,
    Jag sprayar för fullt, är på 6e dagen så ett tag kvar med sprayen. VUL och blodprov planerat till den 5/4. En fråga, när man börjar med sputor, sputar man 1 gång om dagen? Vilken tid? och hur länge brukar man få göra det?
    Vill kunna planera mitt liv så mycket som det är möjligt

Lycka till alla!

• anmaelli
    mg79 skrev 2011-03-27 17:23:46 följande:
    Japp, spray en gång per dag, någongång på kvällen, du bestämmer själv tidpunkt. Jag hade exepelvis 18.30, det passade mina tider bäst. Tror dock att det skulle vara innan kl 21.. (Jag försökte få ta spray och spruta samidigt vid kl 22 men icke det gick inte...) Hur länge du får spruta beror lite på hur din kropp reagerar. Finns ingen "mall" där.. 
    Tack för ditt svar!
    Jag har ju fått ställa om mina tider för sprayen nu när vi gått över till sommartid. Lite irriterande för det blir inte helt bra.... men som tur är ska jag iväg med jobbet denna vecka så det kommer ändå inte ställa till det så jättemycket :)

Det känns skönt att veta att man bara sprutar en gång per dag så man slipper hålla på med sånt på jobbet... man fortsätter spraya samtidigt också alltså, är det också olika hur mycket och ofta?
  • anmaelli
    mg79 skrev 2011-03-27 18:20:55 följande:
    Jag fick fortsätta spraya tre ggr per dag, men bara en sprayning i ena näsborren.. isf en i varje.. 
    Tack! Då vet jag lite mer :)
    Och då måste man behålla tiderna  för sprayning som man har när man sprayar nu? Eller kan man ändra i och med att man börjar spruta?
  • anmaelli
    mg79 skrev 2011-03-27 21:12:40 följande:
    Jag behöll samma tider hela tiden.
    Ah, jag tänkte i och med att det nu är sommartid så blir ju tiderna lite knasiga! :( Hade tidigare 6, 14, 22 och det passar mitt liv kanon... men nu i och med sommartid blir det ju istället 7, 15 och 23 vilket inte alls passar... kl 7 sitter jag på buss till jobbet och kl 23 sover jag vanligtvis då klockan ringer vid 5.30... jag mailar kliniken och kollar hur och om man kan lösa det på något sätt :)
  • anmaelli
    Englali skrev 2011-04-03 19:31:25 följande:
    I morgon är det äntligen dags för vul och blodprov för min del (efter att fått skjutit upp det en vecka) Hoppas allt är som det ska och jag får börja spruta på tisdag då RMC ringer!
    Jag fick ringa idag och skjuta på mitt vul och blodprov för jag skulle eg dit imorgon, men pga att mensen inte behagat dyka upp så får jag spraya en vecka till. Mår dock väldigt bra så det gör mig inte så mycket, men det är klart man är otålig :) Kan det bli så att man får börja spruta samma dag som de ringer? ojoj... har du planerat ÄP vecka 16 då? Jag blev framflyttad till v 17...
  • anmaelli
    lindy01 skrev 2011-04-05 20:37:14 följande:
    Anlijoos : det börjar luta åt det hållet för mig med, ingen blödning än så länge och jag har VUL inbokat på torsdag, hoppas hoppas den kommer inatt eller tidig morgon! i vanliga fall skulle jag haft mens idag. jag mår också oförskämt bra så jag gissade att det inte riktigt tagit...
    Hej lindy01!  Kan meddela att mensen kom sent igår kväll med början av spottings och idag har den kommit igång ordentligt. Dock sa de på RMC att det var bra att jag ringde för det var tvunget att vara i slutet av mensen om jag nu hade mens vid VUL + blodprov. Så jag föreslår att du ändå ringer imorgon och kollar för att vara på säkra sidan?

Lycka till :) Är det ditt första försök?
  • anmaelli
    lindy01 skrev 2011-04-06 17:46:46 följande:
    hmmm en fråga också, jag har inte fått något datum för äggplock (vad jag kan minnas), när fick ni alla det,för alla verkar ju veta sitt...
    rent logiskt borde det ju vara v-17 som anlijoos eftersom vi ligger lika till i tidsplanen?eller?
    Hej lindy01,
    Jag frågade när jag ringde om att mensen var försenad. Det var inget de hade sagt om jag inte själv frågade, men de verkade ha någon preliminär tidplan, antingen för att kunna planera upp bemanning m.m, så jag blev framflyttar till v 17 från tidigare v 16. Kör du också långa metoden? I så fall bör du ju också hamna v 17, om allt går enligt skolboken, vilket det ju såklart inte alltid gör :) Men det är bra att veta på ett ungefär iaf så man kan försöka planera sitt liv efter det och undvika att boka upp saker den veckan.
  • anmaelli
    lindy01 skrev 2011-04-06 17:38:42 följande:
    Anlijoos- jo, jag fick också flytta mitt VUL, den 12e är det dax!, men det är ok. min mens kom idag så nu vet jag att det funkar som det ska, skönt! antar att man bör skratta sig lycklig över att man inte blivit något hormonmonster ännu...
    Ja, det är vårt första IVF jag tycker det är väldigt spännande.och ett väldigt stöd att ha eralla att byta tankar med.
    stora kramar och lycka till allihop!
    Då har vi VUL samma dag, så vi borde ligga riktigt nära i tiden då, hoppas det fortsätter så :)
  • anmaelli
    Englali skrev 2011-04-06 18:25:12 följande:
    Hej tjejer! Jag fick samtal från RMC igår och är nedreglerad så ikväll börjar vi spruta med gonal-f. Härligt, ett steg närmare målet. Blodprov på måndag och nytt vul på tisdag. Har inte heller fått ngt beräknat datum för äp men om jag jämför med er lindy01 och anlijoos borde ju mitt bli vecka 16 då jag ligger en vecka före er i beh.?!
    Ja, så borde det ju vara, iaf om du också kör långa?

Grattis till att ha fått börja spruta, ett steg närmare målet :)
  • anmaelli
    lindy01: Jag gör också VUL på hemmaplan :) SKönt att du lyxar till det med semester. Det har inte jag gjort, men jag kommer nog göra det åtminstone ÄP-dagen, mellan ÄP och insättning och insättningsdagen. Svårt att förklara annars varför man ska vara ledig... är aldrig ledig annars...

Ja fråga när dom ringer så du vet med lite större säkerhet när det är planerat! Lycka till!
Svar på tråden rmc linköping - ivf