• pållan

rmc linköping - ivf

Erica b: det låter lovande tycker jag! Det enda jag känner än så länge är att jag är fruktansvärt trött, i helgen har jag sovit tio timmar på nätterna plus ett par timmar mitt på dagen. Har riktigt svårt att hålla mig vaken på jobbet. Och så är brösten svullna och ömma, det liksom bultar, och de har väldigt tydliga blå ådror. Jag fick först ont i brösten av ovitrellen, det försvann efter ca 8 dagar men nu har ömheten kommit tillbaka, kompletterad av ännu värre svullnad Håller tummarna allt vad jag kan för att det du känner är gravidsymptom!!!

• pållan

Fru Lila: självklart gör vi det! Men jag hoppas så klart mest av allt att du får mera goda nyheter än tuffa grejer att ta dig igenom! 

bebisdrömmar: välkommen! Du ska bli kallad till den första läkartiden inom 90 dagar, sedan varierar det hur länge man får vänta på att komma igång med behandlingen. För oss tog det tre månader, men det berodde på att RMC hade stängt länge över jul och nyår, annars hade vi fått börja tidigare. Om du inte hört något inom en månad tycker jag att du ska ringa och fråga.

Arona79: hoppas att du får bra besked om ditt TSH imorgon så du snart får komma igång! Jag har ju plussat nu på vårt första ivf-försök, tror absolut att mitt sänkta TSH har bidragit till det. Och när man är gravid är det ju jätteviktigt att hålla koll på värdena för att inte få missfall, jag ska ta ett nytt blodprov imorgon och sedan kolla var 4:e vecka. 

glimra:  vad skönt att det snart är nästa onsdag !

• pållan

g l i m r a: Ja man är ju expert på väntan vid det här laget. Hoppas att ni slipper vänta mera än absolut nödvändigt... 

Arona79: tack, det känns verkligen helt fantastiskt! Jag hoppas också att värdena är ok, har ökat dosen lite för säkerhets skull så fort jag plussade. kram tillbaka!

TB1: vad skönt att läkaren har skickat in remissen! Tyvärr vet jag inte hur lång tid det tar att få donatorinsemination. RMCs hemsida är ganska informativ, kanske står det nåt där? Stort lycka till! 

• pållan

TB1: tyvärr har jag aldrig mejlat men jag har alltid kommit fram på telefon och fått snabba besked då.

Arona79: grattis, vad bra! Lycka till på VUL imorgon!

Jag har inte kollat TSH-värdena på 3 månader, min läkare sa att jag omedelbart ska gå till vårdcentralen och ta ett blodprov om jag blev graivd och att vrädet ska ligga under 2,5. Sedan ska man ta blodprov var 4:e vecka under graviditeten, eftersom TSHt kan stiga snabbt när man är gravid och i så fall öka missfallsrisken mycket. Puckoläkaren på vårdcentralen hävdade bestämt att man bara behöver kolla TSH en gång om året och visste inte "vad som var ett normalt värde". Hon googlade det! Kunde knappt tro att det avr sant. Tur att jag vet själv...

• pållan

Fru Lila: så kände jag också när jag gjorde VUL i början av cykeln, men det gick bra. Tror att det kommer gå fint för dig också! 

Arona79: konstigt att läkare kan så lite om TSH. Jag kollade vad det står om levaxin i FASS , där står all korrekt info om gränsvärden osv. Kan du inte vara så svårt att kolla där... Men jag fick info om det där med mjölkprodukter i smaband med levaxin när jag började med tabletterna. 

Englali: inga problem, det går fint att läsa!

Erica b: hur mår du? har du några roliga symptom ?

TB1: hoppas att det går bra att mejla! 

Imorgon  är min officiella testdag då jag ska meddela RMC hur det har gått. Köpte ett digitalt gravdtest på vägen hem från jobbet, får verkligen anstränga mig för att inte testa i förtid. Hoppas att det digitala kommer göra det lite mera verkligt, just nu är jag jättefånigt nojig, är rädd att jag innbillar mig (trots tusen positiva test) och är hela tiden rädd att jag ska börja blöda. Det är väl för att jag så gärna vill...

• pållan

bebisdrömmar: tack! Beklagar ditt missfall, det måste vara väldigt kämpigt. Hoppas att du snart är gravid igen och att det går bra hela vägen nästa gång! Om du tar levaxin och har rätt TSH-värden ska det inte påverka fertiliteten. Du vet säkert redan att det är jättetviktigt att ta nya prover så fort man är gravid och följa TSH-värdet var 4:e vecka under graviditeten, eftersom hormonpåslaget kan får TSH:t att öka. Om man gör upprepade hormonbehandlingar bör man också ta nya blodprover. Lycka till, hoppas att ni snart får komma igång med ivf! 

Jag testade med det digitala testet idag på min officiella testdag. Gravid 2-3 veckor, stod det! Dags att våga tro att jag verkligen är gravid, kanske . Lika bra att glädjas, jag kommer ju inte bli mindre ledsen om jag får missfall och inte vågat vara glad. Vi åker på semester den 12:e och är borta i två veckor, så tyvärr får jag inte göra mitt första ultraljud förrän den 28:e mars eller senare. Ska själv ringa och beställa tid. Å vad jag längtar! 

Nu håller jag tummarna för många fina, starka plus här i tråden! Kram på er, alla!

• pållan

Erica b: tack fina du! Ja det är verkligen en helt ofattbar lycka! Nu är det din tur, eller hur kram!

• pållan

emsam: tack, det är otroligt! Hur mår du?

Hjärtans fröjd: jättetack! Hur går det för dig? kram 

Svar på tråden rmc linköping - ivf