Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

Diskutera Socialdemokraterna

Carolina7501 skrev 2010-09-04 14:20:00 följande:
    carita1974 skrev 2010-08-28 15:42:17 följande:

Hej!
    Jag är mamma till 3 barn.Varav 2 har adhd/as.Har sj adhd och pluggar.
    Jag har fått för mig...och rätta mig om jag har fått för mig att det skulle gynna mig att rösta på socialdemokraterna?

En fördel med Alliansen är ju möjligheten att välja skola till exempel. Det skulle kanske kunna gynna dina barn. Valfriheten ger ju också en mångfald av skolor. Hörde talas om en friskola i Uppsala som är mycket duktiga när det gäller barn med tex adhd och eleverna jag pratade med var mycket nöjda med att de hade kunnat byta från sin tidigare kommunala skola.
    Kan ju fungera tvärtom lika gärna. Här där jag bor läggs de kommunala skolor ner pga att för många elever gått över till friskolor, friskolorna tar in de elever de vill (inga med behov av särskilt stöd) och kvar i de få kommunala skolorna blir barn från tex socialt utsatta familjer som inte vill/kan sätta sig in i det här med skolval, samt de svagare elever som inte är välkomna i friskolorna. Dessa får gå kvar i en skola med svikande elevunderlag, som leder till minskade resurser, som leder till sammanslagna större klasser, som leder till minskad lärartäthet, som leder till en sämre miljö för alla barn men speciellt för barn med svårigheter - alltså just de barn som går där. 
    Jag ger ingenting för det här med fritt skolval förrän det införs lagar som hindrar friskolor att själva välja sina elever och diskriminera funktionshindrade och elever i behov av särskilt stöd! Skrikandes 
    Träffade en mamma alldeles nyss som fått plats på en friskola för sin son och när det blev dags att prata om det praktiska, jasså han har adhd, då var det tack och adjö och de blev hänvisade till sin närmaste kommunala skola, som för övrigt är en skola med stora problem, gängrekrytering och stor andel elever som går ut högstadiet utan godkända betyg.  Nog precis vad den pojken behövde Obestämd
Svar på tråden Diskutera Socialdemokraterna