• Anonym (Förvirrad)

Clearblue digitalt ägglossningstest verkar inte fungera??

Jag och min sambo har nyligen beslutat oss för att försöka skaffa ett syskon till vår 3-åriga dotter. Nu när vi väl bestämt oss, satsar vi stenhårt och jag beställde hem Clearblue Digital ägglossningstest för att ha koll på ägglossning och öka chanserna för bli gravid så fort som möjligt. Jag har regelbunden mens och vet på ett ungefär när jag har ägglossning ( vår dotter blev till genom mitt ungefärliga antagande), men förra månaden visade ägglossningstestet inget utslag då??? Fattar ingenting...jag hade symtomen för ägglossning (värk i äggledarna osv) men inget utslag....bara en rund ring i displayen. Enligt mina beräkningar borde jag ha ägglossning i morgon och gjorde testet i morse....Det borde ju visa nån stegring nu tycker man ju? MEN BARA EN RUND RING IGEN!! Min sambo och jag kör på ändå och hoppas på det bästa, men det retar mig att jag inte får nån glad gubbe och skulle gärna vilja veta varför?

Nån med erfarenhet som vet varför det är så här?

• Svar på tråden Clearblue digitalt ägglossningstest verkar inte fungera??
  • Cotterpin

Testar man bara en gång per dag så kan man missa stegringen. För att få bästa resultat skall man alltså testa 2 gånger per dag samt inte på morgonurin.

• Anonym

Hej!

Alltså jag testade också cb-digital men fick intget utslag. CB är ju lättast att avläsa men samtidigt tycker jag ändå det är lättare med stickor eftersom du kan se en stegrig.. Alltså om det är på G eller inte alls.

Jag testade med testlagrets och dagen efter negativt på cb såg jag en stegrig på stickorna.

• Anonym
    Cotterpin skrev 2010-07-22 12:09:07 följande:
    Testar man bara en gång per dag så kan man missa stegringen. För att få bästa resultat skall man alltså testa 2 gånger per dag samt inte på morgonurin.
    Ja, det gjorde jag också! Testa morgon och kväll!
  • Anonym

Fast jag testar alltid på morgonurin varför ska man inte göra det?!

• MiniMys

jag skrev just om detta i en annan tråd men skriver igen. Jag har varit med om samma sak och fått detta svar från läkare. Ägglossningstestet mäter frisättningen av ett hormon. Det är olika hur mycket av detta hormon som frisätts, hur snabbt det kommer ut i kisset och hur koncentrerat det blir i kisset. Därför fungerar inte alltid ägglossningstest.Det finns också en risk att ägglossningstest ger utslag lite sent, eftersom det tar en stund för hormonet att komma ut i kisset. Dessa läkare har också sagt till mig att om man har regelbunden mens så har man ägglossning.

Om du ändå känner dig orolig så gå till en gynekolog, boka tid kring ägglossning och be om ett vaginalt ultraljud för att se tillväxten på äggblåsorna. Förklara att du är orolig för att du inte får utslag. När jag sökte vi min familjeläkare och barnmorskorna där fick jag blankt nej men det finns privata gynekologer. För mig kostade det 300 kr att göra denna undersökning och det var det värt!

• MiniMys

Ps. jag ser nu att du har fått tips om att testa två gånger per dag. Men om du har regelbunden mens vet du ju ungefär när du har ägglossning så varför stressa med detta? du har ju också dina kroppsliga tecken att gå efter! Ds

• längtan87
    MiniMys skrev 2010-07-22 12:15:58 följande:
    jag skrev just om detta i en annan tråd men skriver igen. Jag har varit med om samma sak och fått detta svar från läkare. Ägglossningstestet mäter frisättningen av ett hormon. Det är olika hur mycket av detta hormon som frisätts, hur snabbt det kommer ut i kisset och hur koncentrerat det blir i kisset. Därför fungerar inte alltid ägglossningstest.Det finns också en risk att ägglossningstest ger utslag lite sent, eftersom det tar en stund för hormonet att komma ut i kisset. Dessa läkare har också sagt till mig att om man har regelbunden mens så har man ägglossning.

Om du ändå känner dig orolig så gå till en gynekolog, boka tid kring ägglossning och be om ett vaginalt ultraljud för att se tillväxten på äggblåsorna. Förklara att du är orolig för att du inte får utslag. När jag sökte vi min familjeläkare och barnmorskorna där fick jag blankt nej men det finns privata gynekologer. För mig kostade det 300 kr att göra denna undersökning och det var det värt!
    Var någonstans gick du då?
    Säg till Viola att hon lyser..
  • Cotterpin

Fast bara för att man har regelbunden mens så betyder inte det att man har äl. De flesta har det ja, men långt ifrån alla.

Och varför man inte skall testa på morgonurin är för att det ger vilket värde man hade på kvällen eftersom det inte är "nyproducerat" urin.

• Anonym

Jag har alltid testat på morgonen och fått utslag. Men jag undrar varför jag kan få glada gubben i så många dagar som jag får? Ibland men sällan har jag 1-2 dagar men som nu sist hade jag glada gubben i 7 !!! dagar i sträck. Någon som vet hur sjutton det kan bli så?

I mitten av dom 7 dagarna såg jag att strecken var lika starka men både före och efter det var strecken svagare men tydligen tillräckligt starka för att ge glada gubben.

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2010-07-22 12:12:06 följande:
    Fast jag testar alltid på morgonurin varför ska man inte göra det?!
    Hormonet som utsöndras och som ger utslag på testet utsöndras tidig morgon och alla hinner inte få tillräckliga halter i morgonurinen. Bäst testtid är runt lunchtid.

Byt testtid så ska du se att du får utslag.
    3 killar & pojke v37 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Birry
    Anonym skrev 2010-07-22 15:53:05 följande:
    Jag har alltid testat på morgonen och fått utslag. Men jag undrar varför jag kan få glada gubben i så många dagar som jag får? Ibland men sällan har jag 1-2 dagar men som nu sist hade jag glada gubben i 7 !!! dagar i sträck. Någon som vet hur sjutton det kan bli så?

I mitten av dom 7 dagarna såg jag att strecken var lika starka men både före och efter det var strecken svagare men tydligen tillräckligt starka för att ge glada gubben.
    LH-hormonet (som testet mäter) kan ligga högt olika många timmar/dagar hos olika kvinnor. Vissa har tillräckligt hög nivå för att få utslag i flera dagar, andra bara under några få timmar. Det är helt ointressant eftersom ägget släpper 24-36 efter _första_ stegringen. Så slösa inga test efter din första glada gubbe, det säger ingenting om din fertila period!

Till TS säger jag som många ovan, testa fler gånger per dag + ej på morgonurin. Jag är tex en sån som aldrig får utslag på morgonurin, men kan få glad gubbe en timme senare.
  • Teskedsmamman
    Birry skrev 2010-07-22 19:09:09 följande:
    LH-hormonet (som testet mäter) kan ligga högt olika många timmar/dagar hos olika kvinnor. Vissa har tillräckligt hög nivå för att få utslag i flera dagar, andra bara under några få timmar. Det är helt ointressant eftersom ägget släpper 24-36 efter _första_ stegringen. Så slösa inga test efter din första glada gubbe, det säger ingenting om din fertila period!

Till TS säger jag som många ovan, testa fler gånger per dag + ej på morgonurin. Jag är tex en sån som aldrig får utslag på morgonurin, men kan få glad gubbe en timme senare.
    Sanning med modifikation... om man säger att ägget släpper inom 12-36 timmar från första positiva testet så har man täckt in även de kvinnor som stegrar en dag och som släpper på samma kväll.
    3 killar & pojke v37 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym
    Birry skrev 2010-07-22 19:09:09 följande:

Sist jag testade fick jag utslag en söndag men strecken var svaga såg jag när jag drog ur stickan ur hylsan men glada gubben kom upp iaf. På tisdag och onsdag var strecken lika starka som strecket som alltid är där och sen blev det svagare igen men gav utslag ändå till lördag - så 7 dagar i sträck. Inte kan väl ägget ha släppt redan på måndag säger vi och LH varit så högt att det gav utslag ända till nästa lördag? Borde inte äl ha varit när testet var som starkast, dvs i mitten av veckan?

Är det ens säkert att något ägg släpper alls om det ger utslag så länge? Har jag tjall med äl kanske? Jag hade inga som helst symptom förutom äl-flytningarna på lördag och söndag och att jag gick upp i vikt som jag alltid gör runt äl.
  • Birry

Jag vet bara det som jag läst om LH-hormon, att det är första toppen som ger ägglossningen, sen har jag (nääästan ) lyckats avhålla mig från att titta på stickan när jag fått glad gubbe, så hur det sett ut vet jag inte. Kanske är du sån som har väldigt hög halt av LH-hormon, så att det fortsätter att stiga efter att ha "passerat den kritiska gränsen för att ge ÄL"... Jag är inte läkare, men skulle ändå absolut tro att din ÄL kom efter första glada gubben.

(Har själv inseminerats vid sex tillfällen efter "glada gubbar" och blivit gravid vid tre tillfällen, så för mig har testen funkat, hoppas förstås att det gör det för dig och TS också!)

• Anonym (Förvirrad)

Tack för er respons!!
    Gjorde ett nytt test nu ikväll och fortfarande ingen glad gubbe

• Anonym (Förvirrad)

Testade idag vid lunch, men fortfarande ingen glad gubbe
    Skitkonstigt det här tycker jag....

• Anonym (Varför ska allt vara så svårt?)
    Anonym skrev 2010-07-22 20:37:28 följande:

Sist jag testade fick jag utslag en söndag men strecken var svaga såg jag när jag drog ur stickan ur hylsan men glada gubben kom upp iaf. På tisdag och onsdag var strecken lika starka som strecket som alltid är där och sen blev det svagare igen men gav utslag ändå till lördag - så 7 dagar i sträck. Inte kan väl ägget ha släppt redan på måndag säger vi och LH varit så högt att det gav utslag ända till nästa lördag? Borde inte äl ha varit när testet var som starkast, dvs i mitten av veckan?

Är det ens säkert att något ägg släpper alls om det ger utslag så länge? Har jag tjall med äl kanske? Jag hade inga som helst symptom förutom äl-flytningarna på lördag och söndag och att jag gick upp i vikt som jag alltid gör runt äl.

Hittade denna info på cb:s sida.

Vanliga ägglossningstest som används i hemmet, visar de två mest fertila dagarna under din menscykel. Detta görs genom att reagera på en ökning av luteinserande hormon (LH), som initierar ägglossningen. Clearblue advanced fertilitetsmonitor spårar, till skillnad från vanliga ägglossningstest, två hormon, och visar därmed upp till sex (6) fertila dagar! På så sätt upplyser Clearblue advanced fertilitetsmonitor 1 till 5 fler dagar med hög fertilitet, jämfört med vanliga ägglossningstest. Notera att eftersom spermier kan överleva flera dagar i din kropp, kan samlag under samtliga av dessa dagar leda till en graviditet. Analyserar cykeldata över tid Monitorn sparar information på nuvarande plus de 6 senaste cyklerna. Kalender Visar testdagar, status på fertilitet, resultat från graviditetstest, samlag, menstruationsinformation. Cykelsummering Visas i graf-format: status på fertilitet, samlag på hög/peak-dagar, cykellängd och cykeldagar för peak. Clearblue ADVANCED Fertilitetsmonitor - Identifierar ditt hela fertilitetsmönster normalt upp till 6 fertila dagar - Den enda metod som påvisar ökning av både LH och östrogen - Ger dig personlig information om din individuella fertilitetscykel - Har en enkel touch screen för bättre användarupplevelse - Testar även för graviditet - 100% naturlig och icke-invasiv - Passar kvinnor med regelbunden och oregelbunden cykel

Kanske detta är svaret på din fråga? :)
Svar på tråden Clearblue digitalt ägglossningstest verkar inte fungera??