• ebben

sommarstuga VS husvagn

åh.........blir galen...vi har husvagn,för liten för vår familj EGENTLIGEN...(en 540s till 5 personer...) vi vill ha en något större+bättre planlösning...= ca 200 000 minst att köpa........
    MEN jag har hittat ett hyfsat fint sommartorp-något att rusta upp lite,men det kostar bara 150 000-o man kan nog få ner priset lite.ganska stort ca 100 kvadrat o med el+vedspis,vatten,o toa.o fin stor mark,skog fiskevatten o bärbuskar.....

Hjälp mig med för resp nackdelar med husvagn samt stuga....

Själ känner jag absolut stugan,men min man ser mest bara jobb-fast jobbet blir ju klart o då är det bara njutning!
    Trångt i husvagn-i torpet kan barnen röras....

-lyxproblem?Japp.....

vi ska o titta på torpet-har bara sett bilder,så vi VET ju inte helt än vad det är helt o hållet...
    men vill bara ha lite tips o åsikter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 13:21
    rustningen av torpet handlar om målning-nån korkmatta+tapet..........och en hängränna typ...

• Svar på tråden sommarstuga VS husvagn
  • saltabanditen

Låter riktigt billigt för ett torp så min gissning är att det behövs mycket mer upprustning alt att det ligger mitt ute i ödemarken. Bara fiskevatten brukar tinga högre värde än så, iallafall i bebodda trakter.

I vart fall är det jobb, mycket jobb. Semestrarna blir arbete fast på annan ort, framförallt för den som står för den praktiska upprustningen. Gissar jag så blir det din man som står för det och du som får stå för all markservice. Glöm således det där med jämlikhet.

Husvagn å andra sidan kan jag inte uttala mig om för jag har inte fattat vitsen med rullande vardagsrum.

Btw.
    Korkmatta i torp är ungefär det mest korkade du kan göra. Är golven dåliga måste de bytas ut helt och hållet.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under D
  • ebben

Nja-nu är det ju så att här i norra delen av landet så är både husen o stugorna relativt billiga! så att det kräver SÅ mycket jobb är inte helt sant.........detta är i västerbotten i allafall. Vårt bostadshus i bra skick kostade väl 400 000.o då var det ny panna,tak,fönster-säjer en del ,visst det är väl i "ödemarken" enligt vissa-fast ändå bara ca 1½timmes bilresa hemifrån.........
    jaja,bra med åsikter...

• ebben

dessutom är jag inte så noga med det där "jämlikhet" jag kan ju göra det är vill o är bra på o samma sak med min man.......... Ser inget fel med det haha.....

• saltabanditen

Men Västerbotten... det är ju typ i långtbortistan
    Men då förstår jag priset.

Men iallafall, min erfarenhet och från bekanta är att det blir mycket mer jobb än man tror och att jämlikhet alltid rasar ner till 1700-tals nivån.
    En annan nackdel man kanske inte tänker på är att barnen då börjar komma upp i tonåren inte alltid uppskattar lika mycket som föräldrarna att befinna sig i ödemarken.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under D
  • ebben

hehe-men vi bor ju ännu mer i långtbortistan-norrbotten....

fast vad barnen gäller-så blir det ju samma vare sig man har husvagn eller stugan...Då vill de inte med o trängas i vagnen heller-och då får hon(vår dotter) vara hemma,för vi har bra grannar som har koll o dessutom mormor/morfar som "spionerar" ,nä men har lite extra koll,så allt är i ordning hemma-i det läget är vi redan,o det är inga problem.....De mindre barnen är så pass små än,så de har inget val än att följa.
    Sen har barnen samt tonårsdottern ett fiskeintresse ändå-så vi gillar att vara i "skogen".........
    Det är ju olika hos alla så klart.

Det jag funderar mest på är liksom det att vill man kunna fara till OLIKA platser? eller fara till ETT ställe? Typ...
    För husvagn är ju jobb med-förtält ska konkas upp o ner o så....bökigt det med,o bara en eller två nätter sen packa ner.......osv

Allt har väl för o nackdelar beroende på hur man är,antar jag.

• saltabanditen
    ebben skrev 2010-07-22 13:51:46 följande:
    hehe-men vi bor ju ännu mer i långtbortistan-norrbotten....

fast vad barnen gäller-så blir det ju samma vare sig man har husvagn eller stugan...Då vill de inte med o trängas i vagnen heller-och då får hon(vår dotter) vara hemma,för vi har bra grannar som har koll o dessutom mormor/morfar som "spionerar" ,nä men har lite extra koll,så allt är i ordning hemma-i det läget är vi redan,o det är inga problem.....De mindre barnen är så pass små än,så de har inget val än att följa.
    Sen har barnen samt tonårsdottern ett fiskeintresse ändå-så vi gillar att vara i "skogen".........
    Det är ju olika hos alla så klart.

Det jag funderar mest på är liksom det att vill man kunna fara till OLIKA platser? eller fara till ETT ställe? Typ...
    För husvagn är ju jobb med-förtält ska konkas upp o ner o så....bökigt det med,o bara en eller två nätter sen packa ner.......osv

Allt har väl för o nackdelar beroende på hur man är,antar jag.
    Visst är det så att det är för- och nackdelar och jag tror att hur man uppfattar det beror på hur man är som person.

Ett alternativ är kanske att hyra ett år för att pröva på. Ett annat att ni köper och säljer om det inte var er grej.
  • ebben

redan nu far vi ju tex  till älven o /skogen o fiskar o så...........så vi trivs i lugnet att fara bort.
    Som sagt-mer tanken- vill man kunna fara till olika ställen(med vagn) eller skulle vi vara nöjda att fara till ETT ställe........
    jag kan inte riktigt tänka ut det ....
    Japp,man kan ju sälja det sen om man inte trivs-tror man kan fixa till det lite o tom få mer-för det har en stor ladgårdslänga som man kanske kan rusta lite,kanske tom göra till typ gäststuga eller så.men det VET jag inte än,då jag inte sett skicket på det....men en tanke.

• saltabanditen

Det låter som att du nästan bestämt dig.

• ebben

haha-nä,det kan jag inte säja att jag har! Det tilltalar mig absolut men så klart måste jag  ha maken med på det.eftersom det ju blir han o min pappa som får fixa det mesta......... Så de måste ju få säja sitt..
    Först måste vi åka o titta så klart-så man vet hur det är o hur omgivningarna är o så.
    pappa/mamma tyckte det SÅG bra ut,o tyckte det verkade bra......

• saltabanditen

Det är livsfarligt att titta på torp när det är som lummigast.

Lycka till vad ni än bestämmer er för.

• ebben

fler åsikter?!
    Fler som HAR stuga eller husvagn?
    Huset har kök+toa+två rum på nb. och en trapphall samt ett stort rum uppe.........

• JWM

husvagn
    för då kan man få se andra saker på semestern än känna sig tvungen att åka till huset

man kan ju börja med större tält o vart efter barnen växer byta upp sig till stuga

så gör vi och tänker man på vad en stuga kostar i ett attraktivt läge 1 vecka på sommaren o 1 vecka på vintern mot vad ett hus kostar hela året så vinner i alla fall stuga/husvagn

• JWM

ja då semester i södra sverige gotland/öland
    inte i norrland

• Helene OSV

När vi har råd (nån gång i framtiden) ska vi köpa husvagn men vi köper ABSOLUT inte nån svindyr ny vagn utan en lite större begagnad och blåser ut all inredning och fixar nytt! Då tänkte vi sätta in en våningssäng och en fast dubbelsäng (istället för att ha två avdelningar med bord och soffor som man gör om till sängar, äta kan man ju göra ute, om man har ett förtält eller iaf ett tak.
    Skulle INTE köpa en stuga, vill ju ha möjlighet att fara runt lite, både i sverige och i europa. En stuga innebär nog en jäkla massa mer jobb. 

• ebben

fast vi far ändå INTE långt alls...skulle ALDRIG fara till södra sverige/europa med husvagnen!
    Fast Helene-det finns ju vagnar med den planlösningen! varför inte köpa en sån??

JWM-jag fattade inte ditt svar? vaddå? 1vecka på sommarn o en vecka på vinter?

• Helene OSV
    ebben skrev 2010-07-23 14:32:18 följande:
    fast vi far ändå INTE långt alls...skulle ALDRIG fara till södra sverige/europa med husvagnen!
    Fast Helene-det finns ju vagnar med den planlösningen! varför inte köpa en sån??

JWM-jag fattade inte ditt svar? vaddå? 1vecka på sommarn o en vecka på vinter?
    Jo det finns det ju men de är ju hyffsat nya de flesta och vi har inte tänkt lägga ut sååå mycket pengar! Sen vill vi gärna "pimpa" den själva och få den som vi vill, jag har lite svårt för vanliga husvagnsinredningar.
Svar på tråden sommarstuga VS husvagn