• SilentStar

Varför vägrar grannmannen att hälsa på mig??!!

Mannen som bor i huset bredvid oss vägrar helt sonika att hälsa på mig när vi möts på gatan eller liknande. Jag säger alltid hej, har vid vissa tillfällen nästan försökt provocera fram ett hej tillbaka, genom att hälsa och se honom i ögonen men han viker bort med blicken och tittar ner i marken när han går förbi...

Hans fru är jättetrevlig, vi brukar prata när vi ses och deras barn hälsar alltid.

Han hälsar däremot på min man varenda gång de ses.

Har det något med religiion att göra? Vet inte vilket ursprung de har, men de är alltså inte svenskar.

Har varit med om detta förr med en annan granne när vi bodde på ett annat område, då hälsade grannkillen ALLTID på min man med ett "tjena mannen" och ett handskak medan jag var totalignorerad trots att jag sa hej. Han var inte heller svensk.

För min del känns det väldigt olustigt och nästan elakt. Inte för att jag kanske borde bry mig, men jag känner mig nästan kränkt av att han inte vill hälsa tillbaka, tycker det är hemskt otrevligt.
    Även om det ahr med religion eller seder att göra så tycker jag ändå att det är väldigt otrevligt!

• Svar på tråden Varför vägrar grannmannen att hälsa på mig??!!
  • stockholmsveckan

typiskt dessa konstiga kulturer man blir så jävla iriterad på sådana mäniskor.
    vi bor i sverige och här hälar man hur svårt kan det va??? det är inte döds straf för att hälsa här
    om det nu inte ska vara så "segrigerat" så kan man hälsa åt minstonde

• saltabanditen

Och så den självklara frågan, har du provat med att fråga honom?

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under D
  • Maggis

Jadu.
    Vi har ett äldre svenskt par som grannar och frun har aldrig hälsat på min man. Mig pratar hon dock med hur glatt som helst. Vet inte vilken kultur jag ska skylla på?

Hursomhelst så känns det bara energikrävande att reta sig på det, tycker min man. Vill hon inte hälsa så slipper hon.

//Maggis
  • Mimmi P

Vår granne hälsar inte heller, han är dock helsvensk och hälsar inte heller på min man.

Vet iofs varför han inte hälsar, han ogillar andra människor i allmänhet men speciellt oss som kom och byggde hus på tomten intill dem och som dessutom är unga och helt utan moral. Typ.

Alltid trevligt men grannsämja.. :) 

• stockholmsveckan

men det är vanligt med andra kulturer , här där vi bor vänder kvinnorna ner ansiktena när vi killar går förbi.
    sen har vi såklart sura griniga svenssons.
    men det är vanligare bland invandrare av kulturella saker

• Reglementet

Hälsar han på någon?

Blyg kanske? Varför blir du så upprörd över att någon inte vill hälsa på dig?

• BillyX
    Reglementet skrev 2010-07-22 17:12:50 följande:
    Hälsar han på någon?

Han hälsar ju på hennes man.
  • SilentStar
    saltabanditen skrev 2010-07-22 14:30:46 följande:
    Och så den självklara frågan, har du provat med att fråga honom?
    Nej det har jag inte, känns inte riktigt som att jag kommer få fram något om jag inte ens kan få fram ett hej..
  • SilentStar
    Reglementet skrev 2010-07-22 17:12:50 följande:
    Hälsar han på någon?

Ja han hälsar på min man, håller inte riktigt koll på vem han hälsar på annars.

Man kan väl inte kalla det upprörd, jag tycker mer att en människa borde visa så pass mkt hyfs att hälsa tillbaka. vill han inte hälsa och vara trevlig så kan han väl ändå mumla fram det eller nåt. Vi bor ju grannar och stöter på varandra minst 4-5 ggr per dag..varför då låtsas att jag är osynlig?
  • mliten

Vi har också en manlig granne- han är svensk och han hälsar på min sambo som är kille men inte på mig.
    Min mamma och sambo bor i samma hyreshus och det är likadant där. Tycker det är jäkligt skumt
    men inte att jag direkt bryr mig.

• Reglementet
    SilentStar skrev 2010-07-23 07:40:35 följande:
    Ja han hälsar på min man, håller inte riktigt koll på vem han hälsar på annars.

Man kan väl inte kalla det upprörd, jag tycker mer att en människa borde visa så pass mkt hyfs att hälsa tillbaka. vill han inte hälsa och vara trevlig så kan han väl ändå mumla fram det eller nåt. Vi bor ju grannar och stöter på varandra minst 4-5 ggr per dag..varför då låtsas att jag är osynlig?
    Han kanske inte tycker du ser trevlig ut?
  • Miss Obsessive

Min granntant (svensk) hälsar inte heller, fastän både sambon och jag hälsar. Hon brukar mest se grinig ut och det stör mig visserligen lite att inte veta varför, för vad jag vet så har vi inte gjort henne något. Men det är faktiskt inte något jag ligger sömnlös över och hon behöver inte gilla oss om hon inte vill, simple as that.. 

• DinMamma

Haha, min grannkille i 30-årsåldern är likadan, och är svensk.
    Nu har han dock (äntligen) flyttat hemifrån, men hälsar på hos sina föräldrar ibland (mina grannar).
    Ser han mig stirrar han ner i marken...öppnar vi dörrarna samtidigt drar han snabbt igen sin dörr för att slippa gå ut i trappan samtidigt som mig...Han har gått omvägar på parkeringen just för att slippa komma samtidigt som mig i trappan...Tycker bara det är skrattretande och ett tecken på någon form av social fobi...

Om jag var du skulle jag inte bevärda mig med att hälsa längre, gå bara förbi.Du har försökt att vara en trevlig granne, och det verkar han inte bry sig om.

• Corpset

En grannfamilj här hälsar ALDRIG. Vi kan träffa dem flera gånger i veckan, och de går förbi oss ett apr gånger om dagen, men de säjer aldrig hej. inte ens barnen. Jag har nu slutat hälsa på dem.

(och, ja, de är svenskar) 

• Waldo

Han kanske är väldigt privat av sig.
    Han kanske inte tycker om dig
    Han kanske har torgskräck
    Han kanske inte vill ha kontakt med andra människor.

What ever, så har han väl gjort ganska klart för dig att han inte är intresserad av någon form av kontakt.
    Släpp det och acceptera att det finns alla sorters människor, låt honom vara

• gimatah

Låter precis som min mammas granne, jag hälsar på honom och hans familj. Hans barn hälsar tillbaka hans fru ibland men har aldrig fått ett hej från honom. Men han är iofs svensk, och jag är invandrare så här är det omvända roller.

• Tecken

Det kan finnas många orsaker:
    - Han kanske inte känner igen dig
    - Han ser dåligt
    - Han orkar inte vara social
    - Hans fru kanske är så svartsjuk att han inte får säga hej till andra kvinnor
    etc

Jag har en granne jag vägrar hälsa på - tro mig, jag har mina orsaker

• gimatah
    Tecken skrev 2010-07-25 00:24:41 följande:

Det kan finnas många orsaker:
    - Han kanske inte känner igen dig
    - Han ser dåligt
    - Han orkar inte vara social
    - Hans fru kanske är så svartsjuk att han inte får säga hej till andra kvinnor
    etc

Jag har en granne jag vägrar hälsa på - tro mig, jag har mina orsaker

Berätta snälla blir nyfiken och har tråkigt
  • Tecken
    gimatah skrev 2010-07-25 00:28:54 följande:
    Berätta snälla blir nyfiken och har tråkigt
    Hennes barn är vidriga:
    - De kastar upp saker på min balkong.
    - De hoppar och stojar från kl06-23, hur de orkar är en gåta...
    - De bankar med baseballracket på trappräcket (bor i flerfamiljshus) - gärna på helgmornar runt 6-7-tiden.
    etc
Svar på tråden Varför vägrar grannmannen att hälsa på mig??!!