Mylla skrev 2010-08-18 11:04:42 följande:
Plutteli- jag har en fråga.
Är det inte lika viktigt att din dotter inte blir ledsen av sina "val"? Lika viktigt som att andra inte blir ledsna? Hon är ju så liten. jag tror inte alls man kan se konskvenserna av allt när man är så liten. Jag tycker det är lite taskigt att behöva lära sig genom alla misstag man då måste begå. Bättre att visa henne hur man undviker misstagen tills hon blir större.
Ett exempel, inte något jätteviktigt, men för ett barn kanske det kan vara.
LEGO- gillar min son. Vi har hjälpt honom att hålla reda på alla modellerna och beskrivningarna så de inte kommer bort. Han får inte ha alla på en gång och han får bara ta sönder en i taget så hjälper vi honom att bygga ihop den. (Sen har han massor med löst lego som han får göra som han vill med också.)
Detta har hans pappa bestämt för han var ledsen när han var pojke över att alla hans modeller var trasiga och sönder och bitar borta. En fyra-fem åring kan ju inte tänka framåt så. Därför gör vi det åt honom.
Det där med sandaler på vintern skulle jag visst kunna tillåta som exempel, men man skyddar ju ändå barnet från konsekvenserna av att ta sandaler, man tar ju med vinterkläder.
Det kan ju vara bra att inse vad kyla är utan att man blir skadad på kuppen.
Det samma gäller spisplattor, ugnar, vedspisar etc som man kan bränna sig på. Jag brukar alltid visa hur varmt det är utan att de bränner sig, bara känner, så aktar de sig sen. Småbarn förstår ju konkreta saker bäst.
Enligt mig hör ju viss sorg till livet, MEN det är ju bättre att lära sig av att man själv utsätter sig för sorg än att någon annan gör det så att säga. Skulle hon gå ut i sandaler mitt i vintern tror jag inte hon kommer så långt innan hon springer in igen för att få varmare kläder på sig, men hade hon gjort det hade jag självklart tagit med kläder till dess hon ångrar sitt val.Och jag har ju dessutom skrivit tidigare att vi griper in och visar på ett annat sätt i situationer där hon annars kan skada sig allvarligt, tex genom att sätta handen på en het spisplatta. Eftersom hon är så liten har vi enbart duplo till henne som hon kan göra som hon vill med, skulle inte falla mig in att köpa färdiga legomodeller innan hon är gammal nog att hantera dem och inse att man behöver vara försiktigt för att de inte ska gå sönder och bitar komma bort. I vår filosofi ingår att inte medvetet försätta henne i situationer hon inte kan klara av, som att tex bygga med lego hon egentligen är för liten för att helt hantera. Min sambo hade jätte jätte mycket lego som barn, MEN han fick lära sig direkt att vara försiktig för hans mamma tog inget ansvar för huruvida bitar kom bort eller ej, och tro mig, försiktig var han och legot förvarades noga i speciella backar, vilket vi redan skaffat till vår dotter. När hon bygger med lego tar hon bitarna ur backen, när hon är klar stoppar hon tillbaka dem i backen igen, således kommer inga bitar bort och ev. byggen hålls hela i förvaringen. Samma principer gäller självklart kring det mesta. Kan ju tillägga att hon faktiskt tagit sönder förvånansvärt få saker, det gäller ett fåtal böcker bara, i övrigt är hon väldigt försiktig med sina saker. Hade hon varit mer hårdhänt och förstört det mesta hon ägde hade hon ju tydligt visat att hon inte kan betros med leksaker i en större utsträckning, då hade hon fått ha färre leksaker och av sådan typ att det ska väldigt mycket till för att de ska gå sönder.