• Anjellica

Behöver lite hjälp ang min journal?

Hej.
    Massa saker jag vill veta om vad som e för högt eller för lågt eller kanske bra?
    -Hb 151 g/L
    slemhinnehöjd omkring6-7mm
    en ganska magnifik obstipation.
    uterus liten, fast, jämn och fritt rörlig.
    S-prolaktin 18ug/l
    Testosteron och SHBG 4,1/20,6
    Förhöjd LH- och FSH-kvot (12,0/4,4 IE/1).
    uterus normalstor, anteflekterad. sidor fria. Låg homogen slemhinna centralt.

Jag har försökt att söka själv o så men tycker det står lite olika överallt. Tänkte om ni kunde hjälpa mig se vad som e bra o vad som e dåligt o vad som e helt åt skogen hehe:)

Vore jätte tacksam:D
  • Svar på tråden Behöver lite hjälp ang min journal?
  • Morkullan

Slemhinnans(endometriets) tjocklek varierar genom cykeln så det beror på vilken cykeldag den kollades.
    För att ett embryo ska kunna fästa behöver den vara minst 8mm och gärna mer. Dock växer den till mkt snabbt och om den mättes någon/några dagar före ägglossning kan den mkt väl vara helt ok. Annars är den för tunn.

Uterus betyder livmoder och beskrivningarna av den låter helt bra. Storleken saknar betydelse. Anteflekterad betyder att den är något lutad(minns inte om det är framåt eller bakåt) men det är ganska vanligt och utgör inget problem.

"Låg homogen slemhinna"=  "låg" tror jag syftar på att den är är tunn. Homogen betyder att den är jämntjock.

Tyvärr kan jag inget om hormonnivåerna du frågar om så jag hoppas att någon annan svarar på de frågorna.
    Hoppas du har någon glädje av mitt svar iallafall.

• LiselottePCOS

obstipation om jag minns rätt är förstoppning... kanske såg läkare din tarm

Uterus = livmoder
    meningen som uterus står i beskriver hur den är belägen, hur den tippar. helt normalt.

HB är åt högre hållet, dvs ditt  järn. Det troligen pga höjt halt teosteron då det gör att mer röda blodkroppar bildas eller pga rökning om du röker. Jag brukar med ha HB på över 150.

Testostreron är högt ska vara under 2, 7, 

SHBG (sex hormon bindande proetin)  är lågt  ska vara över 29  (mellan 29-95 . Blir mycket högre vid p-piller användning)

Kvoten är förhöjd , dela T med SHBG kvoten ska vara under 0,005 för säker ägglossning.

Prolaktin  ska vara under 28

se: http://www.karolinska.se/provtagningsanvisningar
    sök på bokstäverna där så hittar du förkortningarna på blodprover.

• Anjellica
    Morkullan skrev 2010-07-23 00:11:44 följande:
    Slemhinnans(endometriets) tjocklek varierar genom cykeln så det beror på vilken cykeldag den kollades.
    För att ett embryo ska kunna fästa behöver den vara minst 8mm och gärna mer. Dock växer den till mkt snabbt och om den mättes någon/några dagar före ägglossning kan den mkt väl vara helt ok. Annars är den för tunn.

Uterus betyder livmoder och beskrivningarna av den låter helt bra. Storleken saknar betydelse. Anteflekterad betyder att den är något lutad(minns inte om det är framåt eller bakåt) men det är ganska vanligt och utgör inget problem.

"Låg homogen slemhinna"=  "låg" tror jag syftar på att den är är tunn. Homogen betyder att den är jämntjock.

Tyvärr kan jag inget om hormonnivåerna du frågar om så jag hoppas att någon annan svarar på de frågorna.
    Hoppas du har någon glädje av mitt svar iallafall.
    Åh tack så jättemycket! Fick veta mycket av dig ju, mycket bra förklarat också:)
    Verkligen, Stort Tack :D
  • Anjellica
    LiselottePCOS skrev 2010-07-24 21:49:36 följande:
    obstipation om jag minns rätt är förstoppning... kanske såg läkare din tarm

Uterus = livmoder
    meningen som uterus står i beskriver hur den är belägen, hur den tippar. helt normalt.

HB är åt högre hållet, dvs ditt  järn. Det troligen pga höjt halt teosteron då det gör att mer röda blodkroppar bildas eller pga rökning om du röker. Jag brukar med ha HB på över 150.

Testostreron är högt ska vara under 2, 7, 

SHBG (sex hormon bindande proetin)  är lågt  ska vara över 29  (mellan 29-95 . Blir mycket högre vid p-piller användning)

Kvoten är förhöjd , dela T med SHBG kvoten ska vara under 0,005 för säker ägglossning.

Prolaktin  ska vara under 28

se: www.karolinska.se/provtagningsanvisningar
    sök på bokstäverna där så hittar du förkortningarna på blodprover.
    Tack så mycket:) Har ju PCOs oxå så därför vet jag ju att testosteronet är ju alldeles för högt, Så försöker ju luska ut hur bra mina andra värden o så o det va inte lätt o läsa journalen när man inte visste vad som vad.
    Försöker bli med barn men läkarn sa att han inte vet om jag kan det eller inte.. Men tackar så mycket för alla bra svar du skrivit:D
  • LiselottePCOS

Anjellica:
    Varsågod!
    Vet  du om de tagit prover på de hormoner som binjuren bildar. Finns ett hormon som heter  A4=  Androstendion som är ganska vanligt att det är högt vid PCOS. Ett förstadium till testosteron.

Jag hade själv ett prolaktin på 35 när jag började behandling för helt utebliven mens 1987. först 1991  fick jag tydligt veta att jag hade PCOS och att det kan ge högt prolaktin.

Kvoten  T/SHBG ska vara 0,05 inte under 0,005 det vart en nolla för mycket. Vissa gynekolger säger under 0,0086  fast IVF läkare säger det är för högt.

• Anjellica
    LiselottePCOS skrev 2010-07-25 21:18:34 följande:
    Anjellica:
    Varsågod!
    Vet  du om de tagit prover på de hormoner som binjuren bildar. Finns ett hormon som heter  A4=  Androstendion som är ganska vanligt att det är högt vid PCOS. Ett förstadium till testosteron.

Jag hade själv ett prolaktin på 35 när jag började behandling för helt utebliven mens 1987. först 1991  fick jag tydligt veta att jag hade PCOS och att det kan ge högt prolaktin.

Kvoten  T/SHBG ska vara 0,05 inte under 0,005 det vart en nolla för mycket. Vissa gynekolger säger under 0,0086  fast IVF läkare säger det är för högt.

Okey.
    ä så som jag själv räknat ut det i "huvudet" är typ att jag har dubbelt så mycket mer Testosteron o alldeles för lite Östrogen (eller e jag helt ute o cyklar?) För e det som min uträkning så e inte mina chanser så bra väl?

Är så glad när jag loggar in o ser vad hjälpsamma alla e på denna sidan:)'
    Tack:)

• LiselottePCOS

östroegenbrist har sällan PCOS kvinnor. Problemet är att östrogenivån är lika hög hela tiden. östrogen samspelar med gulkroppshormon(progesteron), vilket uteblir när ägglosningen uteblir. Progestorn gör att halten östrogen dippar och när halten sjuker brukar kroppen normalt starta en ny cykel.  Men kan man ha utan ägglossning iom östrogenet är normalt och östrogen bygger upp livmoderslemhinnan. Gulkroppshormonet gör slemhinnan i livmodern ännu tjockare och reglerar blödningens längd. 

Se  gärna Jan Holtes föreläsning om utebliven ägglossning (anovolation) på nätet  så får du bättre förklaring än min. Länk finns från min blogg.

• helena29
    LiselottePCOS skrev 2010-08-10 21:10:32 följande:
    östroegenbrist har sällan PCOS kvinnor. Problemet är att östrogenivån är lika hög hela tiden. östrogen samspelar med gulkroppshormon(progesteron), vilket uteblir när ägglosningen uteblir. Progestorn gör att halten östrogen dippar och när halten sjuker brukar kroppen normalt starta en ny cykel.  Men kan man ha utan ägglossning iom östrogenet är normalt och östrogen bygger upp livmoderslemhinnan. Gulkroppshormonet gör slemhinnan i livmodern ännu tjockare och reglerar blödningens längd. 

Se  gärna Jan Holtes föreläsning om utebliven ägglossning (anovolation) på nätet  så får du bättre förklaring än min. Länk finns från min blogg.
    Kan man få högt prolaktin om man ganska nys slutat med p-piller?
  • LiselottePCOS

Helena 29: Jag  har ingen kunskap om det. Jag hade inte tagit p-piller före jag fick högt prolaktin. Min men försvann något år efter att mens  debuterat,  Du får höra med en gynekolog och fråga om du  ka få ta prolaktinblodprov. Mens kan uteblir helt vid PCOS utan högt prolaktinvärde har jag förstått, vilket kan ske några månder efter avsluta p-piller behandling.

• helena29
    LiselottePCOS skrev 2010-09-11 17:37:03 följande:
    Helena 29: Jag  har ingen kunskap om det. Jag hade inte tagit p-piller före jag fick högt prolaktin. Min men försvann något år efter att mens  debuterat,  Du får höra med en gynekolog och fråga om du  ka få ta prolaktinblodprov. Mens kan uteblir helt vid PCOS utan högt prolaktinvärde har jag förstått, vilket kan ske några månder efter avsluta p-piller behandling.
    Jag har tagit prolaktinkprov och jag hade värde 51. Referensvärde var 45-320. Har tagit omprov, men inte fått svar. Enl vul såg det inte ut som om jag hade PCOS. Slutade med pp  7 juni. Vanlig mens 3 dgr senare. Nu har jag inte fått ngn mer mens, är på dag 70 typ. Vad är första åtgärden mot högt prolaktin? Tabletter? Kan man få Pergo samtidigt som man behandlar högt prolaktin?
    Måste alla göra MR på huvudet vid för högt prolaktin?
  • LiselottePCOS

Helena 29:  Jag   fick Pravdidel. Jag fick diagnosen för så länge sedan att MR inetefanns på alla orter i sverige . Har ingen aning om alla måste göra MR.

För mig skulle normaltvärde vara under 27.  Min läkare pratade inte ens om pergotime. Läkaren sa inget om ev svårigheter att bli gravid. Han undrade bara om jag ville kunna blir gravid.

Jag anar att  kvinnan inte får Pergotime samtidigt som ev  behandling för högt prolaktin. Meningen är att kroppen själv ska återställa homonellabalansen vilket kan ta  tid.

Ring och boka en telefontid med din läkare, så får den ge svar på vad det är som gäller för dig som person.

Svar på tråden Behöver lite hjälp ang min journal?