• Snorf

Vi orkar inte mer!

vår son på 2 år sover knappt på nätterna.
    han lägger sig mellan 20-21..vaknar 22 håller låda tills 05. somnar av trötthet från detta bråk och går upp vid 07
    sover mifddag ibland och då endast 1 timme, annars gråter och skriker han från det han vaknar tills dess han går och lägger sig.
    Vi har prövat mycket, egen säng, hos oss, sova hos honom mm, men inget funkar.
    har prövat ge han välling, vatten, mat, blöja, med nattlampa och utan ...inget funkar
    sedan han var två veckor gammal har han vaknat, gallskrikit, gråtit så här..
    På dagarna är han busig, sprallig, glad, men har dom senaste månaderna gråtit vid minsta lilla grej han inte lyckas med, eller om det är något han vill ha..allt detta gråt tär på oss speciellt när vi inte får sova
    Vi har ingen ork eller energi kvar..
    Har pratat med BVC redan från det han var spädbarn, påpekat detta vid varje möte... det enda svar vi får är att "det är bara en period" och "det är väl inte så farligt, det finns dom som har det värre"...va e det för svar?
    och jag skiter (ursäkta språket) i om andra har det värre, just nu, jag vill bara ha svar på mina frågor, men nä, inget hjälp har vi därifrån..
    Vi har ingen som kan vara barnvakt heller, då mina föräldrar inte bryr sig och min sambos bor 30 mil härifrån, så ingen avlastning alltså..
    Nu vet jag snart inte vad vi ska ta oss till..snälla, några råd?????

• Svar på tråden Vi orkar inte mer!
  • barnpsykologen margit

Hej!

Det är lätt att förstå hur trötta ni är efter att inte ha sovit en natt sedan er lille kille var 2 veckor. Sömnbrist är nästan det värsta man kan råka ut för.Det låter verkligen som om ni har prövat de flesta metoder för att få honom att sova utan att lyckas.
    Jag kan ge er en metod som jag har funnit funkar mycket bra om man följer den exakt och som brukar ge mycket bra resultat. En förutsättning krävs, nämligen att ni är precis så trötta som ni verkar vara, för inte förrän då är man beredd att verkligen ändra på några saker.
    Ni ska också veta att de barn som sover så här oroligt på natten ofta är mycket energiska och kraftfulla små personer precis som du beskriver er son när han inte är för trött.

Starta förändringen vid ett tillfälle när ni inte har för mycket omkring er, t.ex en helg när ni är lediga båda två eller kanske ni har lite semester kvar.
    Se till att en av er fått sova ifred, hos en kompis, i ett rum där det är lugnt och är ordentligt utvilad. Nästa kväll är det den utvilade som tar det första nattpasset. Den andra föräldern kan då sova borta om möjligt.

Ge sonen ordentligt med kvällsmat, så att ni vet att han inte är hungrig.

Lägg honom i sängen med sedvanlig kvällsritual. Inte för lång.

När han skriker, eller kommer ut ur rummet (föräldern sitter utanför och läser eller ser på tv) så lyft upp honom, gå in och lägg honom och säg god natt igen. Upprepa detta oavbrutet ända tills han inte orkar mer och somnar. Sitt kvar utanför och var beredd att vara uppe hela natten. Vaknar han senare , upprepa proceduren.

Tanken är inte att han ska skrika och må dåligt. Utan ni ska svara på hans skrik, men svaret ska inte innebära en belöning för honom, som tex att bli flyttad till en ny säng, få något att dricka etc . Det blir samma resultat hela tiden, dvs tillbaka till sängen och god natt. Barn lär sig nämligen fort att vakna om de får en belöning för det. Er son kommer snart att lära sig att ni är konsekventa, dvs att det inte är särskilt kul att vakna på natten.

Var beredda att ta vakten varannan kväll de första dagarna, skriv upp hur många gånger ni fått gå in till honom och jämför så kommer ni att bli förvånade över förbättringen. Han kommer att bli ett energiknippe på dagtid för att inte tala om hur bra ni kommer att må.

Skriv gärna och tala om hur lång tid det tog.

Lycka till

Margit

Svar på tråden Vi orkar inte mer!