• Anonym (Hönsmamma?)

Alla ska krama mitt barn.

Jag och min man ska snart åka och hälsa på hans släkt och vänner (som inte träffat vårt barn än) under en två-veckors period. Varje gång vi pratar med dem ang. detta säger de att vi får bereda oss på att alla (minst 12 personer kommer närvara samtidigt) kommer vilja krama vårt barn.
    Detta gör mig obkväm eftersom jag tycker det blir för många nya ansikten med en gång.
    Har pratat med min man om detta och sagt att jag vill att vi håller vår son tills han vänjer sig vid uppståndelsen, men han verkar inte riktigt förstå min ståndpunkt. Jag har för mig att jag någon gång har läst att barn inte ska utsättas för för många "främlingar" i taget när de är så små. (barnet kommer att vara ca 13v när vi åker dit) Har letat på nätet efter konkret info om detta för att visa min man, men utan resultat.
    Är jag bara nojig eller ska jag stå på mig?
    Tacksam för svar... 

• Svar på tråden Alla ska krama mitt barn.
  • barnpsykologen margit

Hej!

Jag tror inte att du är nojig. Jag tror att det är en djupt känd känsla som de flesta nyblivna mammor har när det gäller nyfödda barn. Man vill skydda dem. De är en del av en själv fortfarande. I mycket högre grad än för fadern.

Min synpunkt är att det är just du som bestämmer hur mycket du ska lämna din lilla baby ifrån dig. Det måste kännas rätt för dig. Dina, eller din killes släktingar (?) har inga egna rättigheter till er baby. De tycker säkert att det är jätteroligt att få hålla och snusa på er baby, men det är ni som bestämmer!

Det är inte objektivt skadligt för en baby att hållas av många olika personer. Det som är viktigt är att det hela tiden finns en fast punkt hos modern/fadern där babyn har sin trygghet och riktiga kärlek. När det känns rätt för dig lämnar du babyn ifrån dig, under den övervakning du vill ha, och säger också när du vill ha honom tillbaka. Vill du inte lämna honom alls, säger du att det passar inte just nu. Jag måste amma. Han ska sova, etc

Stå på dig! Du är mamma! Du bestämmer!

Lycka till!

Margit

Svar på tråden Alla ska krama mitt barn.