• lycklig90

Utomlandsresa fast jag är gravid, borde det gå bra?

Hejsan!

Sitter just nu med svägerskan och planerar en utomlandsresa.
    Resan kommer bli till Grekland mest troligt och jag kommer då vara i vecka 15-16.
    Kommer självklart ta avbokningsskydd ifall det nu skulle hända något, men annars då..
    Är det okej att flyga i 4 timmar? Kan det hända något med mig eller med fostret?

Min första graviditet så känner mig ganska ny på det här!

Kommer väl vara ca 22-30 grader varmt ungefär?

Har ni varit utomlands under någon graviditet? Vet att man måste kolla med flygbolagen ifall det går bra och så.. men brukar väl oftast vara efter v.32 det inte går?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Utomlandsresa fast jag är gravid, borde det gå bra?
  • Ida90

Prata med din Bm & se vad hon säger om det.

Jag har hört att man inte brukar få flyga efter en viss tid i graviditeten då det blir massa spänningar med luft tryck osv så det kan göra så att förlossning sätts igång. Det är vad jag hört, men är inte 100% säker om det verkligen är så.

Annars så kan du ringa flygbolaget & höra vad dom säger ..

• Rocktroll

Jag flög till teneriffa när jag var i v 14-15 och det var inga problem alls Tyst passa på och njut innan bebisen kommer för sen kan det dröja år innan ni har tid och råd med en resa. Köp stödstrumpor och rör på dig lite på flyget bara. Tror det är efter v 28 man måste ha intyg för att flyga om man är gravid.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • hysteria

Efter vecka 35 bör du inte flyga. Annars förstår jag inte vad som kan vara någor problem.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Rocktroll

Tänk bara på att smörja kulan ordentligt men annars är värmen inga större hinder förresten....var ca 25 grader när vi var på teneriffa och 5 timmars flyresa.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Flicka88

Är det okej att flyga i 4 timmar? Ja, du kan ju åka bil i 4 timmar utan problem så varför inte.

Kan det hända något med mig eller med fostret? Du kan möjligen få svullna fötter och ben, men det är så pass tidigt så det är inte troligt.

Kommer väl vara ca 22-30 grader varmt ungefär? Det föds barn i afrika så värmen är inget problem.

Har ni varit utomlands under någon graviditet? Nej

Vet att man måste kolla med flygbolagen ifall det går bra och så.. men brukar väl oftast vara efter v.32 det inte går? Det varierar från flygbolag till flygbolag. Ring och fråga.

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • lycklig90
    Flicka88 skrev 2010-07-23 17:49:48 följande:
    Är det okej att flyga i 4 timmar? Ja, du kan ju åka bil i 4 timmar utan problem så varför inte.

Kan det hända något med mig eller med fostret? Du kan möjligen få svullna fötter och ben, men det är så pass tidigt så det är inte troligt.

Kommer väl vara ca 22-30 grader varmt ungefär? Det föds barn i afrika så värmen är inget problem.

Har ni varit utomlands under någon graviditet? Nej

Vet att man måste kolla med flygbolagen ifall det går bra och så.. men brukar väl oftast vara efter v.32 det inte går? Det varierar från flygbolag till flygbolag. Ring och fråga.

Jag syftade mest på ifall jag kanske har lättare att tuppa av i värmen när man är gravid :)
  • Flicka88
    lycklig90 skrev 2010-07-23 18:25:15 följande:
    Jag syftade mest på ifall jag kanske har lättare att tuppa av i värmen när man är gravid :)
    Varför skulle du ha det? Att man svimmar när man är gravid beror oftast på lågt blodtryck. Sen att man kan svimma av värmen gäller även som icke-gravid. Se till att dricka vatten bara.
    ~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • Anna Paulita

Jag är helt säker på att det ska alldeles utmärkt. Jag reste i v 17 med mitt första barn och så pass sent som i v 30 med barnet jag bär på nu. Det var inga problem öht. Men saker som dessa ska man alltid prata igenom med sin BM först, för säkerhets skull. Hon kan även ge dig lite råd gällande flygresan...som stödstrumpor och att du ska upp och gå en gång per timme. :P ;)

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita
    lycklig90 skrev 2010-07-23 18:25:15 följande:
    Vart i Sverige bor du, i Sthlm har det varit runt 30 rätt länge och än så länge har jag iallafall inte tuppat av. Och när vi var på Kreta var det 38 grader en dag, visst var det varmt med jag stod på benen hela dagen, eller låg på rygg på en solstol iallafall. ;)
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Fnollan

jag åkte i början av graviditeten och det var ingen hit! mkt illamående och kunde inte njuta av semestern riktigt. Men är du i v15 borde det inte vara några såna bekymmer kvar iaf!

Är du sån som oroar dig över allt och inget hade jag inte åkt nu iom att det inte blir en njutbar semester isf. Men annars är det väl bara att köra på!!!

Trevlig semester!

Svar på tråden Utomlandsresa fast jag är gravid, borde det gå bra?