• 6 Små Älsklingar

Enfamil frågor

Har ett par frågor till er som ger Enfamil Ar Lipil.

Kan man göra ersättningen på kallt vatten och värma till ättemperatur i micron?

Kan man förvara färdig ersättning i kylskåp och i så fall hur länge?

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Svar på tråden Enfamil frågor
  • Liiii

Enfamil bör göras iordning inför varje matning. Värm vatten först i micron innan du heller i ersättningspulvret (det bör man göra på alla ersättningar)

Lukas 070530, Linnea 090613
  • 6 Små Älsklingar

Tack
    Vet du varför man inte kan förvara i kylen? Det kan man ju göra med både nan och semper.

Nu har jag blandat med kallt vatten och värmt sen, hoppas jag inte förstört ersättningen när jag gjort så.

• Liiii
    6 Små Älsklingar skrev 2010-07-26 12:51:12 följande:
    Tack
    Vet du varför man inte kan förvara i kylen? Det kan man ju göra med både nan och semper.

Nu har jag blandat med kallt vatten och värmt sen, hoppas jag inte förstört ersättningen när jag gjort så.
    Enfamil fungerar så att det tjocknar i magen när det kommer i kontakt med magsyra. Risken när man blandar det i förväg är att det kommer annat i kontakt med enfamilen och "förstör" så den inte funkar på det sätt den ska.

Bäst är att värma kallt vatten först och sen i med ersättningspulvret. Använder du enfamilen pga kräkningar?
  • 6 Små Älsklingar
    Liiii skrev 2010-07-26 16:13:01 följande:
    Enfamil fungerar så att det tjocknar i magen när det kommer i kontakt med magsyra. Risken när man blandar det i förväg är att det kommer annat i kontakt med enfamilen och "förstör" så den inte funkar på det sätt den ska.

Bäst är att värma kallt vatten först och sen i med ersättningspulvret. Använder du enfamilen pga kräkningar?
    Ja det rinner över på henne hela tiden, inte alls såna där överskottskräkningar som dom andra barnen haft.
    Det var bvc-tanten som rekommenderade oss att köpa Enfamil.
  • Liiii
    6 Små Älsklingar skrev 2010-07-26 16:33:22 följande:
    Ja det rinner över på henne hela tiden, inte alls såna där överskottskräkningar som dom andra barnen haft.
    Det var bvc-tanten som rekommenderade oss att köpa Enfamil.
    För vissa barn så fungerar inte enfamil utan då finns det förtjockningsmedel man kan köpa på apoteket och blanda i den vanliga ersättningen. Fungerar inget av det så bör man kolla upp om det kan röra sig om allergi mot mjölk.

Man kan få enfamil utskrivet på livsmedeklsanvisning av läkare, det är betydligt billigare än att köpa utan.
  • 6 Små Älsklingar

Jag både ammar och ger flaska så hon kräks mycket fortfarande.

Hon kräks även en del direkt efter att hon fått en flaska, borde jag be om förtjockningsmedel då?

Jag tycker så synd om henne som jämt är alldeles dyngsur, vi byter och tvättar henne precis hela tiden. Likaså är vi också nedkräkta hela tiden.

Mitt första barn kräktes också mycket, men då var man ny på dettta och när alla sa att det är normalt att barn kräks så nöjde jag mig med det.

Men sen har jag fått 3 barn till där det bara kommer lite grann då och då, så som är helt normalt.

Nu tänker jag inte ge mig, nu vill jag ha all hjälp jag kan få.

Har du haft kräkbarn? Vad fick ni för hjälp och hjälpte det?

• 6 Små Älsklingar

Pratade med sambon nu och Malin fick en flaska vid 8.30 och hon har kräkts hela tiden sen dess.
    Så ska det väl inte vara med Enfamil?

• Liiii
    6 Små Älsklingar skrev 2010-07-28 10:11:51 följande:
    Jag både ammar och ger flaska så hon kräks mycket fortfarande.

Hon kräks även en del direkt efter att hon fått en flaska, borde jag be om förtjockningsmedel då?

Jag tycker så synd om henne som jämt är alldeles dyngsur, vi byter och tvättar henne precis hela tiden. Likaså är vi också nedkräkta hela tiden.

Mitt första barn kräktes också mycket, men då var man ny på dettta och när alla sa att det är normalt att barn kräks så nöjde jag mig med det.

Men sen har jag fått 3 barn till där det bara kommer lite grann då och då, så som är helt normalt.

Nu tänker jag inte ge mig, nu vill jag ha all hjälp jag kan få.

Har du haft kräkbarn? Vad fick ni för hjälp och hjälpte det?
    Tror nog en barnläkare skulle be dig pova att äta mjölkfritt. Mycket kräkningar kan vara ett symtom på mjölkallergi. BVC har inte så stor koll när dte gäller allergi osv, så jag skulle råda dig att vända dig till en barnläkare på närmsta sjukhus.

Tycker det är konstigt at bvc inte rekomenderade dig att prova mjölkfritt innan de rekomenderade Enfamil. Inte många bvc som har en aning om vad det e för ersättning ens.

Båda mina barn är så kallade kräkbarn. De har något som heter reflux dvs omogen magmunn och de behandlas med medicin mot det.

Ammar du så får du hålla stikt diet när man provar mjölkfritt, det betyder allt som har mjölkprotein i sig, och inget som innehåller dolda mjöl heller tec vassle, kaisin mm. Det finn mjölkfri ersättning man kan köpa eller få på livsmedelsanvisning (billigare om man får det)
  • 6 Små Älsklingar

Jag ringde barnläkarmottagningen men dom har semesterstängt en vecka till så jag ringde vc också.

var där idag och fick recept på Nutramigen så att jag kan testa mjölkfritt på en gång.
    Tusan vad billigt det var, jag betalade bara 120 kr för 6 burkar Förvånad

Jag testa mjölkfritt när trean var bebis för han hade så mycket eksem, det var som tur var inte mjölken.
    Jobbigt bara att hålla på att lusläsa allt i affären.

• Liiii
    6 Små Älsklingar skrev 2010-07-30 18:09:35 följande:
    Jag ringde barnläkarmottagningen men dom har semesterstängt en vecka till så jag ringde vc också.

var där idag och fick recept på Nutramigen så att jag kan testa mjölkfritt på en gång.
    Tusan vad billigt det var, jag betalade bara 120 kr för 6 burkar Förvånad

Jag testa mjölkfritt när trean var bebis för han hade så mycket eksem, det var som tur var inte mjölken.
    Jobbigt bara att hålla på att lusläsa allt i affären.
    Ett uttag kostar 120 kr oavsett hur många burkar man får åt gången =)
  • 6 Små Älsklingar
    Liiii skrev 2010-07-30 18:50:53 följande:
    Ett uttag kostar 120 kr oavsett hur många burkar man får åt gången =)
    Ja hon på apoteket sa det
    Är det likadant med Enfamil?
  • Liiii
    6 Små Älsklingar skrev 2010-07-30 20:10:39 följande:
    Ja hon på apoteket sa det
    Är det likadant med Enfamil?
    DEt gäller all ersättning man kan få på livsmedelsabvisning.
Svar på tråden Enfamil frågor