• Anonym (rädd77)

    Någon läkare här?cancer

    Hej


    Jag fick veta i går att jag har en cysta på äggstocken.


    Jag underar hr man ser skillnad på ultraljud mellan cancer o "vanlig cysta?Äggstocken va liksom svart pga att den innehåller vätska sa läkaren men cystan va grågrumlig. Hur vet man då att den inte är cancer?Hur ser cancer ut på UL
    Jag fick ta ett blodprov för att med större chans veta om det är cancer eller inte mend det svaret dröjjer ju 2 veckor o operation om 6veckor så jag går ju o funderar lite
    Snälla nån som vet mer??

  • Svar på tråden Någon läkare här?cancer
  • Anonym

    Som jag har förstått så är inte en cysta caner...men många tror det.....
    Googla lite så får du säkert ett bättre svar än mitt.

  • Anonym (cysta)

    Det finns godartade och elakartade cystor. De som är elakartade tyder på cancer.
    Jag har själv haft en cysta på äggstocken som sprack så jag fick riktigt ont, har där i mot inga problem nu så jag antar att vätskan har försvunnit.

  • Anonym (rädd77)

    Jo jag har googlat men blir inte klokare för att man vet inte säkert innan svar,Ser ju bilden av UL framför mig så jag tänkte att någon kanske vet om man kan direkt ser skillnad på UL på vad som är cancer eller inte
    Tack för svaren iallafall

  • Anonym (rädd77)

    Tänker även att om canser kunde uteslutas så hade jag ju inte behövt ta blodprovet så det är väl därför jag nojjar lite tror jag

  • Anonym
    Anonym (rädd77) skrev 2010-07-23 22:38:42 följande:
    Tänker även att om canser kunde uteslutas så hade jag ju inte behövt ta blodprovet så det är väl därför jag nojjar lite tror jag
    Men blodprov tar dom nog ändå som en rutinkoll.

    Jag har haft ont i höger sida av magen en längre tid....även då kollades cancer status i blodet.....fast ingen trodde att det var det så ville dom bara utesluta det...

    OM det nu skulle vara caner så förstår jag att din värld rasar....Men i dag så botas  de flesta som får cancer...
    Min pappa fick cancer för 2 år sedan o mår bra i dag...går dock på kontroller var 4:e månad. Om 3 år så blir han friskförklarad.
  • Anonym

    Det är väl ändå så att en cysta är en cysta om den är elakartad kallas den för tumör? Och sedan finns det väl inget blodprov där de kollar "cancer status" blodet? Då skulle väl dödligheten minska drastiskt om det funnits ett sådant prov??? Jag vet att det finne ett prov där man eventuellt kan upptäcka nån form av magcancer m blodprov men det är endast en viss sort.

    Jag tror att de kan se till en viss del om det är cancer el inte. De kan ju se på UL om det är en vätskefyllt eller inte, om de hade misstänkt cancer borde väl läkaren ha sagt det? Hur gammal är du och vilka symtom hade du innan cystan upptäcktes?

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-24 10:54:28 följande:

    Det är väl ändå så att en cysta är en cysta om den är elakartad kallas den för tumör? Och sedan finns det väl inget blodprov där de kollar "cancer status" blodet? Då skulle väl dödligheten minska drastiskt om det funnits ett sådant prov??? Jag vet att det finne ett prov där man eventuellt kan upptäcka nån form av magcancer m blodprov men det är endast en viss sort.

    Jag tror att de kan se till en viss del om det är cancer el inte. De kan ju se på UL om det är en vätskefyllt eller inte, om de hade misstänkt cancer borde väl läkaren ha sagt det? Hur gammal är du och vilka symtom hade du innan cystan upptäcktes?


    Cancer status kanske var fel ord av mig att använda...ett prov som visar cancer markörer är nog bättre....
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-24 10:56:54 följande:
    Cancer status kanske var fel ord av mig att använda...ett prov som visar cancer markörer är nog bättre....
    Okej men det finns alltså ett sådant prov? Varför görs inte detta prov i sådana fall på alla människor? Som har fettknölar, cystor, ont i magen, huvudet, osv? Så kanske det skulle upptäckas tidigare för vissa?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-24 11:00:16 följande:
    Okej men det finns alltså ett sådant prov? Varför görs inte detta prov i sådana fall på alla människor? Som har fettknölar, cystor, ont i magen, huvudet, osv? Så kanske det skulle upptäckas tidigare för vissa?
    Ja du..bra fråga, den får man nog fråga sjukvården om....
    Men det skulle nog bli väldigt kostsamt om ALLA i sverige skulle genomgå dessa prover....visst det är enkelt men kräver resurser och personligen så tycker jag att det känns onödigt om ALLA ska ta provet....de flesta har dock inte caner, det är en väldigt vanlig sjukdom men drabbar bara några % av folket.......

    Jag har gjort testet och för min läkare så verkar det vara standard. Det var inte enbart det testet som tog men bla det. Jag tror att det har med blodkroppar att göra...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-24 11:00:16 följande:
    Okej men det finns alltså ett sådant prov? Varför görs inte detta prov i sådana fall på alla människor? Som har fettknölar, cystor, ont i magen, huvudet, osv? Så kanske det skulle upptäckas tidigare för vissa?
    Nej, nej! Det finns inget sådant prov. Man kan ta blodprover för att se förhöjda eller låga värden av vissa ämnen i blodet. Vad det sedan beror på är nästa fråga. Säg tex en patient som visar sig ha väldigt höga kreatinin-värden. Det påvisar något fel på njurarna. Det kan vara allt ifrån njursten till cancer. Så även med dina äggstockar.

    Så nej, det finns inget blodprov man kan ta för att visa "cancermarkörer" i blodet.
Svar på tråden Någon läkare här?cancer