Anonym skrev 2010-07-24 10:54:28 följande:
Det är väl ändå så att en cysta är en cysta om den är elakartad kallas den för tumör? Och sedan finns det väl inget blodprov där de kollar "cancer status" blodet? Då skulle väl dödligheten minska drastiskt om det funnits ett sådant prov??? Jag vet att det finne ett prov där man eventuellt kan upptäcka nån form av magcancer m blodprov men det är endast en viss sort.
Jag tror att de kan se till en viss del om det är cancer el inte. De kan ju se på UL om det är en vätskefyllt eller inte, om de hade misstänkt cancer borde väl läkaren ha sagt det? Hur gammal är du och vilka symtom hade du innan cystan upptäcktes?
Jodå det finns ett blodprov som kallas PSA værde, det indikerar om man har cancer eller ej. Det finns æven tumører som utsøndrar hormoner och man kan dærfør se detta med ett blodprov. all cancer kan ses med ett blodprov, dæremot så kan man inte ta reda på VAR den sitter med det. Anledningen till att folk fortfarande dør av cancer ær att man i regel inte tar detta blodprov om man inte misstænker cancer av någon anledning. Varfør vet jag ej. En anhørig till mig fick reda på att han hade cancer genom ett PSA værde, EFTER det letade dom igenom kroppen efter huvud tumøren.
Men TS før att lungna dig lite. Oftast tar dom ett blodprov efter att dom hittat en cysta før att se om det ær en cysta som påverkar dina hormoner eller en helt oskylldig vatten cysta eller choklad cysta. Bara før att den påverkar dina hormoner betyder det INTE att det ær en elak cysta. De allra flesta cystor ær inte elaka. Det finns dæremot dom som ær en kombination av elak och god en så kallad adrogyn (stavning?) cysta det ær den mildaste av de elaka och kræver i regel bara en bortplockning. Før att sækert få veta om det ær en elak cysta så tar dom oftast ett cellprov på den via en punktion via slidan. Det ær alltså inte sækert att bara se på VUL vad det ær før något. Man går ogærna in i æggstocken och gør en punktion då det kan påverka dina æggstockar och kan dra med sig många ægg. Tycker du ska ta det lite lugnt TS, Cystor ær extremt vanliga (har sjælv haft 4) och oftast inte något farligt. Och skulle det vara cancer (mot førmodan) så ær æggstockscancer en av de mildaste formerna.
Hoppas jag har varit till lite hjælp
lycka till