• Anonym (rädd77)

Någon läkare här?cancer

Hej

Jag fick veta i går att jag har en cysta på äggstocken.

Jag underar hr man ser skillnad på ultraljud mellan cancer o "vanlig cysta?Äggstocken va liksom svart pga att den innehåller vätska sa läkaren men cystan va grågrumlig. Hur vet man då att den inte är cancer?Hur ser cancer ut på UL
    Jag fick ta ett blodprov för att med större chans veta om det är cancer eller inte mend det svaret dröjjer ju 2 veckor o operation om 6veckor så jag går ju o funderar lite
    Snälla nån som vet mer??

• Svar på tråden Någon läkare här?cancer
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-24 13:40:54 följande:
    Nej, nej! Det finns inget sådant prov. Man kan ta blodprover för att se förhöjda eller låga värden av vissa ämnen i blodet. Vad det sedan beror på är nästa fråga. Säg tex en patient som visar sig ha väldigt höga kreatinin-värden. Det påvisar något fel på njurarna. Det kan vara allt ifrån njursten till cancer. Så även med dina äggstockar.

Så nej, det finns inget blodprov man kan ta för att visa "cancermarkörer" i blodet.
    Jag tyckte väl det...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-24 13:40:54 följande:
    Nej, nej! Det finns inget sådant prov. Man kan ta blodprover för att se förhöjda eller låga värden av vissa ämnen i blodet. Vad det sedan beror på är nästa fråga. Säg tex en patient som visar sig ha väldigt höga kreatinin-värden. Det påvisar något fel på njurarna. Det kan vara allt ifrån njursten till cancer. Så även med dina äggstockar.

Så nej, det finns inget blodprov man kan ta för att visa "cancermarkörer" i blodet.
    Ok....men det sa den läkaren som jag hade...att det kunde visa cancer markörer i blodprovet...

Jag hade normal värden vad det nu betyder, hade dock ett värde som var sådär och det var att det fanns bakterier i blodet men det var inte så mycket så det var ingen fara...
    Någon som vet vad bakterier i blodet innebär?
  • Themis

Läs om det i min presentation under "cysta" så kan du nog sova sen.

• Anonym (rädd77)

Jag tror faktiskt inte jag har cancer men det är för att min mammas sambo dog med en massa cancer o min pappas sambo har levercancer samt min pappa fick diagnos struphalscancer förraveckan.
    Man blir nojjig helt enkelt men jag vill bara få bort denna skit så jag slipper ha ont varje dag o sen får jag hoppas på det bästa.
    Tack för alla svar o som sagt jag vet att det säkert inte är nån fara men som sagt tänker gör man ändå

• Heureka

För två år sedan hade jag en cysta på äggledaren som var 10x4 cm stor. Den togs bort genom laparoskopi. Jag var också helt nojjig när jag fått reda på att jag hade den, men allt har gått bra.

Lycka till och stor kram till dig.

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Luze

Hej
    Det finns blodprov för cancermarkörer, för ovarie dvs äggstockscancer heter den ca-125, prostatacancer har en annan. Det finns dock ingen generell markör för cancer ännu och även de som finns är mycket ospecifika och därför använder man dem nästan uteslutande om man har misstanke om att risken är förhöjd. En tumör är helt enkelt bara en växt i kroppen, den kan lika gärna vara fredlig som farlig, en benign tumör är oskadlig en malign är ondartad. En cysta innehåller oftast vätska, på äggstockarna kan de dessutom innehålla blod och kallas då ibland chokladcystor.
    Bakterier i blodet har du tex vid en förkylning, det de har mätt är förmodligen en snabbsänka. Bakterier i blodet kan också vara blodförgiftning så det är ett brett begrepp men vid blodförgiftning blir man efterhand rejält dålig med hög feber. Orsaken till att man har tagit blodprov är bla för att det är svårt att ta biopsier intraabdominalt, en knuta i bröstet kan man ta en nålbiopsi av men man är mkt försiktig med att sticka nålar in i magen.

Cystor kan brista och ger kraftiga magsmärtor, det kan likna smärtor vid blindtarmsinflammation men så länge du inte blöder kraftigt brukar det vara helt ofarligt men ofta tittar man in genom kikhålsoperation för att vara på säkra sidan.
    Om du har fler frågor eller är nervös får du gärna skriva.
    Kram Louise

• leia83
    Anonym skrev 2010-07-24 10:54:28 följande:

Det är väl ändå så att en cysta är en cysta om den är elakartad kallas den för tumör? Och sedan finns det väl inget blodprov där de kollar "cancer status" blodet? Då skulle väl dödligheten minska drastiskt om det funnits ett sådant prov??? Jag vet att det finne ett prov där man eventuellt kan upptäcka nån form av magcancer m blodprov men det är endast en viss sort.

Jag tror att de kan se till en viss del om det är cancer el inte. De kan ju se på UL om det är en vätskefyllt eller inte, om de hade misstänkt cancer borde väl läkaren ha sagt det? Hur gammal är du och vilka symtom hade du innan cystan upptäcktes?

Jodå det finns ett blodprov som kallas PSA værde, det indikerar om man har cancer eller ej. Det finns æven tumører som utsøndrar hormoner och man kan dærfør se detta med ett blodprov. all cancer kan ses med ett blodprov, dæremot så kan man inte ta reda på VAR den sitter med det. Anledningen till att folk fortfarande dør av cancer ær att man i regel inte tar detta blodprov om man inte misstænker cancer av någon anledning. Varfør vet jag ej. En anhørig till mig fick reda på att han hade cancer genom ett PSA værde, EFTER det letade dom igenom kroppen efter huvud tumøren.

Men TS før att lungna dig lite. Oftast tar dom ett blodprov efter att dom hittat en cysta før att se om det ær en cysta som påverkar dina hormoner eller en helt oskylldig vatten cysta eller choklad cysta. Bara før att den påverkar dina hormoner betyder det INTE att det ær en elak cysta. De allra flesta cystor ær inte elaka. Det finns dæremot dom som ær en kombination av elak och god en så kallad adrogyn (stavning?) cysta det ær den mildaste av de elaka och kræver i regel bara en bortplockning. Før att sækert få veta om det ær en elak cysta så tar dom oftast ett cellprov på den via en punktion via slidan. Det ær alltså inte sækert att bara se på VUL vad det ær før något. Man går ogærna in i æggstocken och gør en punktion då det kan påverka dina æggstockar och kan dra med sig många ægg. Tycker du ska ta det lite lugnt TS, Cystor ær extremt vanliga (har sjælv haft 4) och oftast inte något farligt. Och skulle det vara cancer (mot førmodan) så ær æggstockscancer en av de mildaste formerna.

Hoppas jag har varit till lite hjælp

lycka till

• Luze

Hej igen
    PSA är en markör för prostatacancer. Prostata Specifik Antigen och som kvinna har detta ingen relevans efterosm du inte har en prostata. Och nej man kan inte se all cancer i blodprover ännu desvärre men det forskars i det. De som man alltid skall ta på allvar är plötsligt oförklarligt viktnedgång, långvarig trötthet, nedsatt apptit, nattsvettningar, blod i afföring.
    Tyvärr är det ospecifika symptom och man har inte automatiskt cancer om man har dem med man bör undersökas närmare. Cancer i familjen är också en indikator. Gå till din vårdcentral och be att bli undersökt, oron i sig själv är så belastande.
    Kram

• leia83

AHA då har jag missuppfattat PSA helt med andra ord. För läkarna hade nämligen jätte stora problem att hitta hans cancer efter provet. Märkligt då att dom letade igenom hela kroppen efter provet. Därför uppfattade jag det som en cancer markör allmänt. Nåja nu har man lärt sig något nytt

• Filippaa

Det finns en speciellt prov man kan ta då det gäller äggstockscancer , en sk tumör markör som heter ca 125, du kan fråga din läkare om de kan ta ett sådant prov.

• Anonym (?)

Jag har idag precis varit och tagit ett blodprov som kan visa om man har Cancer Celler i kroppen!
    Tog bort min livmoder i Sept. pga. att jag hade en stor myom på 1.5 kg. Då var provsvaren bra! inga fynd hittades då!  Två veckor senare fann man nått vätskefyllt på 5 cm som satt på äggstocken el äggledarna? Inget gjordes då!  Nu i Fredags var jag på en uppföljning efter op. Då kunde man bara se en äggstock, o diffust av äggledarna, Läkaren som opererat mig kunde inte avgöra vad som var vad`? Hon tog in en annan läkare för konsultation- han kunde bara se en äggstock, och han kunde inte se var den vätskefyllda saken vad de nu är, sitter! Antingen på äggstocken eller äggledarna? hm Man kan ju tycka att läkaren som opererade mig ska veta vad saker och ting har placerats... Så nu måste jag röntgas för att man ska kunna utreda vad som är vad? Detta har orsakat mig mycket lidande i mina tankar, både innan och efter, o dessutom nu när man får ett sånt här besked så långt efter op.  Min fråga är: Är detta normalt att man inte kan bedömma sånt här efter en borttagning av Livmodern?

• Rosemarie

Jag hade själv för över 20 år sedan, cystor på äggstockar och njurar. Men jag har inte haft cancer.

Så mina cystor var nog bara vatten.

De sa då på sjukhuset att det är väldigt vanligt med cystor

• Anonym (Lina)
    Filippaa skrev 2010-10-30 18:29:54 följande:

Det finns en speciellt prov man kan ta då det gäller äggstockscancer , en sk tumör markör som heter ca 125, du kan fråga din läkare om de kan ta ett sådant prov.

ca125 markör är inget rutinprov eftersom det har en hög falsk negativ/positiv eftersom den kan reagera även på benigna åkommor som ex myom. Däremot är den hjälpsam att använda efter att äggstockscancer har hittats och opererats bort för att se hur man svarar på cancerbehandling.

Ett ca125 när man har cancer är oftast väldigt högt, uppe i flera 1000. Även bröstcancer kan ge förhöjda värden, så det är inte endast äggstockscancer.

Lite info bara, i denna zombietråd ifall att nån skulle undra.
  • Thyris

Är det någon som vet om man kan ha ett normalt ca125-värde och det ändå är cancer? Ska operera bort en enorm tumör ( av okänd sort ) om några dagar. Mitt värde var normalt , men dom kunde inte svara på om det var farligt eller ej ändå ännu :(

Svar på tråden Någon läkare här?cancer