• susieq82

vad är rätt?

Jag/vi har börjat med att när vår dotter(2½ år) trilskas lite här hemma så får antingen välja mellan två plagg eller så säger vi helt enkelt...:det är dessa två plagg eller så får du vara hemma när mamma och pappa ska gå. Eller vid matbordet...om hon bara vill dricka säger vi...ät lite annars blir det ingen dricka. När hon e ute och ska springa iväg om vi är påväg någonstans så säger vi okej, vi tänker inte tjata, antingen kommer du med nu eller så går mamma och pappa...

ibland tycker jag det känns hemskt, men det funkar faktiskt att göra på dettta sätt, hon vet vad som gäller fast hon ibland testar oss. Men vi är benhårda med henne..om vi inte bara e ute och leker såklart då får hon oftast välja var hon vill leka.

Låter det hemskt att säga om det inte blir såhär så får du inte detta? gör du inte si så blir det inte så?

Exempel..."ska du ha äpple sen"? (ja, säger vår dotter)
    -"jag men då får du sätta dig i bilen".

Vi blir snurriga här hemma ibland och undrar om det är som en "hotmetod" vi skapat...eller gör ni oxå såhär...det får ju en positiv  verkan på henne men ibland känns det så hemskt att uttala...jag kanske e töntig men så känns det.
    Vad tycker ni? 

• Svar på tråden vad är rätt?
  • Michisen

Jag vill inte hota med något jag inte kan genomföra.

"Om du inte väljer någon av dem så får du stanna hemma så går vi" hade jag inte sagt.
    Jag hade sagt: "Om du inte väljer någon av dem så väljer jag åt dig och då får du ha det, helt enkelt."

Samma sak med det där "Antingen kommer du nu eller så går vi föräldrar härifrån ensamma" - där hade jag sagt: "Antingen kommer du nu själv, eller så kommer jag att bära dig härifrån."

Men det är jag det.
    Ser inget större fel i att berätta att val har konsekvenser, men jag vill kunna genomföra konsekvenserna.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • anyXX

Håller med ovanstående. Inte hota men muta - som med äpplet. Att hota att lämna ett barn ensamt är inte ok tycker jag. Du vet att du aldrig skulle göra det men hon vet inte det.

Iris 080308 & Nils 100319
  • susieq82
    Michisen skrev 2010-07-23 21:48:44 följande:
    Jag vill inte hota med något jag inte kan genomföra.

"Om du inte väljer någon av dem så får du stanna hemma så går vi" hade jag inte sagt.
    Jag hade sagt: "Om du inte väljer någon av dem så väljer jag åt dig och då får du ha det, helt enkelt."

Samma sak med det där "Antingen kommer du nu eller så går vi föräldrar härifrån ensamma" - där hade jag sagt: "Antingen kommer du nu själv, eller så kommer jag att bära dig härifrån."

Men det är jag det.
    Ser inget större fel i att berätta att val har konsekvenser, men jag vill kunna genomföra konsekvenserna.
    jag håller med dig till fullo....det är DET som känns så dumt ibland för visst skulle jag/vi aldrig gå ifrån henne. 
    Jag försöker vara konsekvent hela tiden med henne, men  ibland känns det som man säger så dumma saker...ihopp om att göra det rätta...*förvirringen är total*
  • JoaMel

Jag har varit precis likadan med min son som idag är 10 år och kommer garanterat vara likadan mot min lilla som är 18 mån nu. Men känns inte riktigt som att han fattar riktigt ännu, men så fort han fattar så blir det samma metod. Och det har funkat jätte bra. Det ända viktiga är att man står fast vid det man säger.
    Som tex; kommer du inte nu så går mamma och pappa, å kommer hon inte då så måste man gå..
    Där gjorde vi lite fel med äldsta så han lärde sig snabbt att våra ord inte betydde nått.. Men det ändrade vi snabbt på. =)

Så jag tycker inte att du ska känna dig dum för att du säger det du gör.. Jag gör inte det iallafall....Glad

Det sägs ju att "alla knep är bra utom dom dåliga".

Lycka till !

• sonen08

annars kan man säga antingen håller du mamma eller pappa i handen eller så får vi bära/sätta dig i vagnen då har barnet 2 val...

• Mimmi P

Jag håller med de ovanstående, man ska aldrig "hota" med konsekvenser man inte kan stå för. Det genomskådar de alldeles för lätt. Att hota med riktigt skrämmande saker, tex att bli lämnad ensam känns inte heller riktigt bra.

Att däremot förklara vad konsekvensen blir, det kan ju vara så att du måste bära henne från parken om hon inte kommer självmant på en gång känns ju både bra och logiskt.

• sonen08

sen kan man lura på barn kläder lägg fram de som du anser ha på barnet så säger du näää ja tror aldrig du kan ta på dig detta själv eller vi räknar till 3 se vem som tar på sig först Då blir de mera positiva till det och de blir en kul grej ju fröknarna på barnens dagis brukar säga sååå neeej du får inte äta upp den barnen äter för glatta livet om de är svåra i maten sonen brukar med gilla de ja säger neej neej på skoj du får inte äta mer oj va han äter då

• susieq82
    Mimmi P skrev 2010-07-23 21:58:03 följande:
    Jag håller med de ovanstående, man ska aldrig "hota" med konsekvenser man inte kan stå för. Det genomskådar de alldeles för lätt. Att hota med riktigt skrämmande saker, tex att bli lämnad ensam känns inte heller riktigt bra.

Att däremot förklara vad konsekvensen blir, det kan ju vara så att du måste bära henne från parken om hon inte kommer självmant på en gång känns ju både bra och logiskt.
    hjälp, jag framstår som värsta häxan hihi...
    jag brukar säga till henne "att du vet att mamma inte tjatar på dig"(hatar att tjata, och det hjälper ju inte ändå) så det brukar vara ett bra trick för att få med henne på en del grejjer. "Nu är det så här som mamma och pappa säger"

Men jag ska tänka på det där när jag vill att hon ska komma...antingen kommer du sj'lv eller så hämtar mamma/pappa dig...bra tips där, tack!=) 
  • Eisa

Shit jag är värsta slappa och bryr mig inte om att ta några konflikter. Vill han inte äta - fine. Kan han inte välja kläder så gör jag ett roligt ljud så han börjar garva och då duger vilka kläder som helst sen.

Jag borde kanske uppfostra mer.

• vittra

Enligt mig, helt fel. Och dessutom, när du uppenbarligen själv tycker att det känns hemskt så tycker jag du borde följa den magkänslan. Det är för det första riktigt dumt att hota med något man inte kan genomföra, för du skulle väl inte på rikigt tex lämna henne om hon någon gång testade dig? Och vad händer då? Dessutom så tycker jag det är fruktansvärt att hota med att överge sina egna barn för att få dem dit man vill, i värsta fall skapar det väldigt stor ångest hos barnet och någon tillit kan ju knappast utvecklas om man hela tiden hotar med att försvinna...

Jag var faktiskt med bara förra helgen om en incident som har med det här att göra. Dotterns faster (alltså min sambos syster) med familj skulle åka hem efter en trevlig liten släktmiddag med lite lekar utomhus osv, grabben på ca 3½ år var väl inte så sugen på att åka hem utan fortsatte lugnt och stilla att leka och greja för sig själv runt hörnet där vi satt (en inglasad uteplats). Rätt vad det är märker jag att de har startat bilen och är på väg att rulla nerför backen samtidigt som pojkens morfar skriker till honom för full hals att nu åker mamma och pappa utan dig om du inte skyndar dig! Han hetsar på pojken att han måste skynda och pojken bryter ut i så fullständig panik att det var helt hjärtskärrande att höra hans skrik! Personligen kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan utsätta ett barn för något sånt... visst, det fungerade för jävlar i mig vad bråttom han fick till bilen, men ärligt talat... till vilket pris?! Det är ju helt sjukt...

Och ja, det är givetvis en "hotmetod" ni har skapat vilket jag öht tycker är helt fel, barn samarbetar ändå på rätt premisser! Det ni gör nu är bara att kväva hennes vilja och hennes behov helt och hållet bara för att själva kunna behålla makten. Vill hon inte äta så är hon inte hungrig, varför är det så svårt att inse? Det är varmt nu, barn behöver främst vätska och är inte lika hungriga på sommaren. Vill hon dricka så är hon ju törstig, ska du då förvägra henne att släcka törsten bara för att du tycker att hon ska äta? Angående äpplet, varför inte bara göra situationen positiv och säga nu ska vi åka hem och äta äpple, det som är så gott! osv. Fungerar utmärkt på ett barn som fortfarande bara är 2½ år. Förstår inte varför ni måste blanda in hot för en så simpel grej... känns lite som att ni har fastnat i ett mönster där ni skapar en hotbild precis hela tiden, för att på ett vad ni upplever som enkelt sätt få henne dit ni vill.

Boktips: Lars H Gustafsson, Växa - inte lyda. Behöver nog inte säga mer än så, den rubriken visar precis vart jag står.

• Glass

Helt fel att hota med att man ska lämna barnet. Jagtror att det påverkar barnet mycket mer än vi kan förstå, de ska vara trygga med att deras föräldrar alltid finns för dem och aldrig lämnar dem som någon form av straff.

Att sedan hota med något som man inte kan/kommer att göra, ja det är ju opraktiskt.

Att belöna eller muta med mat kan göra att barnet själv lär sig att mat är en belöning eller en bestraffning, vilket kan ge ätstörningar senare

• susieq82
    vittra skrev 2010-07-23 22:55:37 följande:
    Enligt mig, helt fel. Och dessutom, när du uppenbarligen själv tycker att det känns hemskt så tycker jag du borde följa den magkänslan. Det är för det första riktigt dumt att hota med något man inte kan genomföra, för du skulle väl inte på rikigt tex lämna henne om hon någon gång testade dig? Och vad händer då? Dessutom så tycker jag det är fruktansvärt att hota med att överge sina egna barn för att få dem dit man vill, i värsta fall skapar det väldigt stor ångest hos barnet och någon tillit kan ju knappast utvecklas om man hela tiden hotar med att försvinna...

Jag var faktiskt med bara förra helgen om en incident som har med det här att göra. Dotterns faster (alltså min sambos syster) med familj skulle åka hem efter en trevlig liten släktmiddag med lite lekar utomhus osv, grabben på ca 3½ år var väl inte så sugen på att åka hem utan fortsatte lugnt och stilla att leka och greja för sig själv runt hörnet där vi satt (en inglasad uteplats). Rätt vad det är märker jag att de har startat bilen och är på väg att rulla nerför backen samtidigt som pojkens morfar skriker till honom för full hals att nu åker mamma och pappa utan dig om du inte skyndar dig! Han hetsar på pojken att han måste skynda och pojken bryter ut i så fullständig panik att det var helt hjärtskärrande att höra hans skrik! Personligen kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan utsätta ett barn för något sånt... visst, det fungerade för jävlar i mig vad bråttom han fick till bilen, men ärligt talat... till vilket pris?! Det är ju helt sjukt...

Och ja, det är givetvis en "hotmetod" ni har skapat vilket jag öht tycker är helt fel, barn samarbetar ändå på rätt premisser! Det ni gör nu är bara att kväva hennes vilja och hennes behov helt och hållet bara för att själva kunna behålla makten. Vill hon inte äta så är hon inte hungrig, varför är det så svårt att inse? Det är varmt nu, barn behöver främst vätska och är inte lika hungriga på sommaren. Vill hon dricka så är hon ju törstig, ska du då förvägra henne att släcka törsten bara för att du tycker att hon ska äta? Angående äpplet, varför inte bara göra situationen positiv och säga nu ska vi åka hem och äta äpple, det som är så gott! osv. Fungerar utmärkt på ett barn som fortfarande bara är 2½ år. Förstår inte varför ni måste blanda in hot för en så simpel grej... känns lite som att ni har fastnat i ett mönster där ni skapar en hotbild precis hela tiden, för att på ett vad ni upplever som enkelt sätt få henne dit ni vill.

Boktips: Lars H Gustafsson, Växa - inte lyda. Behöver nog inte säga mer än så, den rubriken visar precis vart jag står.
    ska väl erkänna att jag läst dina inlägg ganska många gånger, så jag kände med en gång nu att "neeej, inte vittra!!"=)

Det låter värre än vad det är, det är svårt att förklara...jag skulle inte vilja utsätta henne för någon ångest med att vi går ifrån henne om hon inte kommer(kommer aldrig mer säga på det sättet)...ibland funkar det ju inte att vara så överdrivet positiv hela tiden. Utan man måste visa att såhär är det och dy kan inte bestämma hela tiden....med dricka menar jag ju mer när vi varit på smester och hon fått äpplejuice istället för vatten eller mjölk....då vill hon bara åt det söta så därför har vi sagt så...för att hon inte ska dricka sig mätt...en halvtimme efter vill hon ju ha maten igen, men jag vill inte att hon ska småäta hela tiden...är du med mig?

Jag anser bara att man ska vara konsekvent och tydlig med sitt barn samtidigt vara positiv och ge beröm, men oxå säga vad som är fel....och säga att ibland är man ledsen, arg glad...eller vad det nu är....
  • susieq82
    Glass skrev 2010-07-23 23:03:34 följande:
    Helt fel att hota med att man ska lämna barnet. Jagtror att det påverkar barnet mycket mer än vi kan förstå, de ska vara trygga med att deras föräldrar alltid finns för dem och aldrig lämnar dem som någon form av straff.

Att sedan hota med något som man inte kan/kommer att göra, ja det är ju opraktiskt.

Att belöna eller muta med mat kan göra att barnet själv lär sig att mat är en belöning eller en bestraffning, vilket kan ge ätstörningar senare
    det där med ätstörningar är nog väldigt individuellt....men jjag ser att du skrev "kan"...så jag tar det med en nypa salt....
  • Glass
    susieq82 skrev 2010-07-23 23:08:11 följande:
    det där med ätstörningar är nog väldigt individuellt....men jjag ser att du skrev "kan"...så jag tar det med en nypa salt....
    Ja absolut, det kan, men det är inte så för alla.
    Jag vill trots det inte chansa på det eftersom samhället blir hårdare och hårdare när det gäller kroppsideal och pressen på unga människor, så jag väljer att försöka att avdramatisera mat och godis och samtidigt arbeta för att min lilla unge ska bli få en stark självkänsla.
    Det får man av att alltid veta att man är älskad och värdefull och bra, precis som man är.
    Naturligtvis så har även hon regler och kommer att ha fler sedan, men vad hon än gör så påverkar det inte hennes värde och att hon är älskad.
    Ojoj, nu kom jga in i skriv-mode och bara skrev på. Sånt här ska man skriva av sig i sin blogg och inte ösa över stackars oskyldiga människor i trådar
  • vittra
    susieq82 skrev 2010-07-23 23:05:27 följande:
    ska väl erkänna att jag läst dina inlägg ganska många gånger, så jag kände med en gång nu att "neeej, inte vittra!!"=)

Det låter värre än vad det är, det är svårt att förklara...jag skulle inte vilja utsätta henne för någon ångest med att vi går ifrån henne om hon inte kommer(kommer aldrig mer säga på det sättet)...ibland funkar det ju inte att vara så överdrivet positiv hela tiden. Utan man måste visa att såhär är det och dy kan inte bestämma hela tiden....med dricka menar jag ju mer när vi varit på smester och hon fått äpplejuice istället för vatten eller mjölk....då vill hon bara åt det söta så därför har vi sagt så...för att hon inte ska dricka sig mätt...en halvtimme efter vill hon ju ha maten igen, men jag vill inte att hon ska småäta hela tiden...är du med mig?

Jag anser bara att man ska vara konsekvent och tydlig med sitt barn samtidigt vara positiv och ge beröm, men oxå säga vad som är fel....och säga att ibland är man ledsen, arg glad...eller vad det nu är....
    Haha trevligt att bli ihågkommen

Förstår vad du menar, ibland har dottern varit särskilt gnällig och tjurig och att det inte har fungerat hur positiv man än har varit, men då har vi ju helt sonika bara tagit med henne utan större diskussioner. Vi gör saken kort helt enkelt, man brukar få ta ett litet utbrott då men vi säger alltid att det är ok att bli arg men faktum är att utbrotten blir oerhört lindriga jämfört med om man skulle dra ut på saken (ibland har det blivit utdraget då tex jag och pappan inte riktigt drar åt samma håll).

Vi har också haft lite så med drycken eftersom dottern har fått dricka en hel del saft nu i sommar, kanske mycket för att vi vuxna också druckit saft och det har ofta funnits tillgängligt. Då klart att de vill åt det söta
    Vi har dock försökt att inte servera söta drycker just till maten, mycket för att det inte ska ta över och att hon bara blir mätt på att dricka. Man kan ju också välja att säga i förväg tex att nu får du bara ett glas för du har druckit så mycket idag bla bla, och sedan tar man bort glaset när hon druckit upp det. Alternativt kan man ju säga att nu blir det bara vatten/mjölk till maten så att inte lilla magen får ont av för mycket juice. Jag tror det är viktigt att man i så fall talar om sådana begränsningar innan så att barnet vet vad som väntar. I mina öron blir det som bakvänt att hota med att ta bort det om hon inte äter... risken är ju dessutom att det får en bakvänd effekt och hon vägrar äta helt istället.
  • vittra
    susieq82 skrev 2010-07-23 23:08:11 följande:
    Jag håller iofs med där om att det åtminstone skapar en väldigt snedvriden relation till mat. Mat ska man äta för sin egen skull, för att man är hungrig. Inte för att få ut någon fördel av det, eller för att undvika ett straff.
  • allakantralla

Aldrig aldrig hota ett barn att överge. Inte vad som än händer skulle jag säga. Det tycker jag är helt fel för att det är så otroligt grymt mot barnet. Ett litet barn kan INTE veta att det inte är sant.

Jag har aldrig använt vare sig hot eller belöningar (men har däremot fått en del sammanbrott), och jag har idag en väluppfostrad tonåring som sköter sina sysslor och gör sina läxor allt som oftast. Jag tror på kommunikation, på samarbete och i en del fall på mutor av typen Jag vet att du AVSKYR att åka bil, vi skaffar något RIKTIGT roligt åt dig som du kan sysselsätta dig med under tiden, eller nåt i den stilen.

Jag tycker att ni ska tänka om, läs boken Av Lars H som Vittra rekommenderade, och även Ditt kompetenta barn av Jesper Juul, så kan du få lite olika tankar om det här med uppfostran (de tycker inte samma saker).  

• susieq82
    Glass skrev 2010-07-23 23:12:35 följande:
    Ja absolut, det kan, men det är inte så för alla.
    Jag vill trots det inte chansa på det eftersom samhället blir hårdare och hårdare när det gäller kroppsideal och pressen på unga människor, så jag väljer att försöka att avdramatisera mat och godis och samtidigt arbeta för att min lilla unge ska bli få en stark självkänsla.
    Det får man av att alltid veta att man är älskad och värdefull och bra, precis som man är.
    Naturligtvis så har även hon regler och kommer att ha fler sedan, men vad hon än gör så påverkar det inte hennes värde och att hon är älskad.
    Ojoj, nu kom jga in i skriv-mode och bara skrev på. Sånt här ska man skriva av sig i sin blogg och inte ösa över stackars oskyldiga människor i trådar
    jag håller med dig....min dotter vet att hon är älskad och att hon är världens bästa och hon är det finaste för oss, MEN det finns regler som hon måste följa ibland....
Svar på tråden vad är rätt?