vittra skrev 2010-07-23 22:55:37 följande:
Enligt mig, helt fel. Och dessutom, när du uppenbarligen själv tycker att det känns hemskt så tycker jag du borde följa den magkänslan. Det är för det första riktigt dumt att hota med något man inte kan genomföra, för du skulle väl inte på rikigt tex lämna henne om hon någon gång testade dig? Och vad händer då? Dessutom så tycker jag det är fruktansvärt att hota med att överge sina egna barn för att få dem dit man vill, i värsta fall skapar det väldigt stor ångest hos barnet och någon tillit kan ju knappast utvecklas om man hela tiden hotar med att försvinna...
Jag var faktiskt med bara förra helgen om en incident som har med det här att göra. Dotterns faster (alltså min sambos syster) med familj skulle åka hem efter en trevlig liten släktmiddag med lite lekar utomhus osv, grabben på ca 3½ år var väl inte så sugen på att åka hem utan fortsatte lugnt och stilla att leka och greja för sig själv runt hörnet där vi satt (en inglasad uteplats). Rätt vad det är märker jag att de har startat bilen och är på väg att rulla nerför backen samtidigt som pojkens morfar skriker till honom för full hals att nu åker mamma och pappa utan dig om du inte skyndar dig! Han hetsar på pojken att han måste skynda och pojken bryter ut i så fullständig panik att det var helt hjärtskärrande att höra hans skrik! Personligen kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan utsätta ett barn för något sånt... visst, det fungerade för jävlar i mig vad bråttom han fick till bilen, men ärligt talat... till vilket pris?! Det är ju helt sjukt...
Och ja, det är givetvis en "hotmetod" ni har skapat vilket jag öht tycker är helt fel, barn samarbetar ändå på rätt premisser! Det ni gör nu är bara att kväva hennes vilja och hennes behov helt och hållet bara för att själva kunna behålla makten. Vill hon inte äta så är hon inte hungrig, varför är det så svårt att inse? Det är varmt nu, barn behöver främst vätska och är inte lika hungriga på sommaren. Vill hon dricka så är hon ju törstig, ska du då förvägra henne att släcka törsten bara för att du tycker att hon ska äta? Angående äpplet, varför inte bara göra situationen positiv och säga nu ska vi åka hem och äta äpple, det som är så gott! osv. Fungerar utmärkt på ett barn som fortfarande bara är 2½ år. Förstår inte varför ni måste blanda in hot för en så simpel grej... känns lite som att ni har fastnat i ett mönster där ni skapar en hotbild precis hela tiden, för att på ett vad ni upplever som enkelt sätt få henne dit ni vill.
Boktips: Lars H Gustafsson, Växa - inte lyda. Behöver nog inte säga mer än så, den rubriken visar precis vart jag står.
ska väl erkänna att jag läst dina inlägg ganska många gånger, så jag kände med en gång nu att "neeej, inte vittra!!"=)
Det låter värre än vad det är, det är svårt att förklara...jag skulle inte vilja utsätta henne för någon ångest med att vi går ifrån henne om hon inte kommer(kommer aldrig mer säga på det sättet)...ibland funkar det ju inte att vara så överdrivet positiv hela tiden. Utan man måste visa att såhär är det och dy kan inte bestämma hela tiden....med dricka menar jag ju mer när vi varit på smester och hon fått äpplejuice istället för vatten eller mjölk....då vill hon bara åt det söta så därför har vi sagt så...för att hon inte ska dricka sig mätt...en halvtimme efter vill hon ju ha maten igen, men jag vill inte att hon ska småäta hela tiden...är du med mig?
Jag anser bara att man ska vara konsekvent och tydlig med sitt barn samtidigt vara positiv och ge beröm, men oxå säga vad som är fel....och säga att ibland är man ledsen, arg glad...eller vad det nu är....