Klädsel på bröllop
Jag är bjuden på bröllop och på inbjudningskortet står det:
Gästernas klädsel: Kostym
Vad betyder det när det gäller klädkod för kvinnor?
Jag är bjuden på bröllop och på inbjudningskortet står det:
Gästernas klädsel: Kostym
Vad betyder det när det gäller klädkod för kvinnor?
Har exakt samma fundering! Ska på bröllop nästa lördag och vet fortfarande inte vad jag ska ha på mig!!
Det är den lägsta graden av festklädsel som jag förstått det. Alltså, finkläder men inte aftonklänning. T ex kan man då ha: Kostym eller skjorta och finbyxor för kille. Enkel klänning, kjol eller kostym för tjej.
Men mitt sunda förnuft säger ändå att jag borde ha klänning.
Men vet inte exakt hur fin klänning det ska vara.
Vanlig klänning eller kanske aftonklänning....?
Förresten är det ju också allmänna riktlinjer att man som tjej inte bär vitt på bröllop eller på något sätt överglänser bruden.
Klädkod kostym innebär en finare klänning (ej vardagsklänning), men en snygg dräkt eller elegantare byxdress går också bra. Kjolen/klänningen bör inte vara golvlång (och kanske inte heller lårkort! ).
För mycket urringning och bara axlar är inte heller önskvärt (det hör liksom till galaklänningarna).
Helvitt och helsvart är inte så uppskattat (vitt är reserverat för bruden och svart ses som begravningsklädsel).
Så här på sommaren kan en mönstrad sommarklänning vara helt perfekt på bröllop med kostym. Är det kyrkbröllop bör man skyla axlarna med en sjal eller kavaj.
Om ni är osäkra är det ju helt okej att fråga brudparet! Lycka till och hoppas ni får trevliga fester!
Det finns ingen klädkod som heter Kostym! Den heter Mörk kostym och är snäppet över Kavaj. Fråga brudparet (inte "bröllopsparet"....) vad som menas. Ska det vara den lägre eller högre klädkoden? Klädkod Kavaj innebär inte uddabyxor med kavaj, utan snarare en hel kostym i kanske beige. Till Mörk kostym ska kvinnan ha en finare klänning än sin vardagsklänning. En blommig klänning i bomull passar alltså inte här. Se gärna www.dn.se/etikett !
Antagligen har de klädkod Kavaj men valde att skriva Kostym för att förtydliga att udda byxor inte är okej. INGEN klädkod tillåter finbyxor och skjorta för män...det är ALLTID hel matchande kostym som gäller.
Som kvinna passar det sig bäst med en knälång fin klänning i lagomt fint material. DVS inte balklänningsstuk.
Enkel guide:
brollopstorget.se/Traditioner/gaster.php
Hittade denna text på nätet.
Klädkoder
"Klädsel: Högtidsklädsel" betyder frack för herrarna och långklänning för damerna. Hembygdsdräkt i festversion samt uniform likställs med detta. Det är absolut inte tillåtet att komma i kostym eller smoking (eller något annat för den delen) om det påbjuds högtidsdräkt/högtidsklädsel. Har du ingen frack eller långklänning kan du låna eller hyra.
"Klädsel: Smoking" var tidigare etikettsvidrigt på bröllop. Herrar har då svart eller mörkblå smoking med sidenrevärer och vit skjorta, svart rosett och svarta strumpor. Skorna skall vara svarta och tunna. Damerna bär lång klänning, dock snäppet mindre fin än vid högtidsdräkt. Det går också bra med en kortare klänning (knäkort) som är festfin. Handskar passar inte bra.
"Klädsel: Mörk kostym" betyder just mörk kostym för herrarna med vit skjorta och slips/fluga. Klänning av fint tyg, byxdress i elegant snitt eller knäkort eller vadlång fin festklädsel för damerna. Klänningen bör inte vara golvlång eller baraxlad. På ett kostymbröllop är det tillåtet och också passande för damer att bära hatt.
"Klädsel: Kavaj" betyder enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym enligt ovan. Idag är man inte alltid så noggrann med detta utan accepterar även kostym i andra färger eller udda kavaj/elegant blazer. Då bär man en snygg kavaj tillsammans med ett par finbyxor, så undvik helt jeans eller chinos. Slips eller fluga är obligatoriskt. Kvinnor bär kortare dräkt eller klänning med ev. tillhörande kavaj. Lång klänning kan också gå bra, men ingen hellång afton- eller festlig långklänning ("balklänning") som vid finare klädkoder (se ovan).
Står det inget om klädsel på inbjudan betyder detta egentligen högtidsklädsel vid bröllop, men hör med brudparet om du känner dig osäker.
Klä dig aldrig vackrare än brudparet (speciellt bruden), då detta är deras dag.
Bär aldrig helvitt på ett bröllop om du inte är den som gifter sig! Helsvart är också olämpligt, även om du bär sorg. Bröllop bryter nämligen sorg. Det kan passa att han topp i svart om man har byxor eller kjol i färg, men risken finns att traditionsbundna gäster på bröllopet rynkar på näsan även åt detta.
Barn behöver inte kläs i gällande klädkod. Ingen förväntar sig att en tioåring skall komma i mörk kostym till ett bröllop med just denna klädkod. Barnet har i stället på sig det finaste han eller hon har om klädkoden är fin. Till och med gymnastikskor kan vara okej om de är hela och rena