• Irisé

Vad ska jag göra? Min hund morrar åt mig...

Vår hund vet om att soffan/ vårt barns lekhörna är förbjudet område och hon har sin hörna under trappan där hon kan vila i lugn och ro.

Nu börjar hon då och då morra om jag (och ibland min man) tar henne på bar gärning och säger till henne. Hon ignorerar mig om jag säger till henne på avstånd (antagligen för att hon tycker det är för skönt ställe) men när jag närmar mig så börjar hon morra.

Vad kan jag göra? Det känns som att hon inte respekterar mig som en av ledarna i familjen. Ibland är hon superduktig och lydig och ibland känns det som hon driver med mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra? Min hund morrar åt mig...
  • DinMamma

Backa inte.
    Morrar hon och du backar-vinner hon.
    Om hon morrar när du säger till henne, fös undan henne sidles med din kropp.

Om du känner att hon inte respekterar dig som en ledare av familjen kanske det är dags att träna lite mer lydnad på henne.

Lycka till :)

• Lathundarna

Slappna av och locka hunden till dig på golvet istället. Att börja bestraffa genom att putta bort eller ta i henne i det läget då hon morrar kommer nästan garanterat att få beteendet att både bli befäst och säkert även att bli värre. Gör samarbetet med dig roligt istället för att grunna på vem som bestämmer vad, och gör det trevligare att ligga på golvet med t ex ett märgben eller annat gott att knapra på. Få din hunds förtroende i alla lägen, ha kul med din hund.

• hmcc

Stäng av hörnan med kompostgaller eller likande en tid så det inte blir en vana för henne.

Det blir bökigare för barnen men n slipper en onödig konflikt.

Fixa en annan hörna där hon kan tänkas trivas.

Hon kanske vill bort från barnen emellanåt...vilket iofs låter konstigt att hon väljer deras hörna då men hon behöver nog vara för sig själv lite.

• hmcc
    hmcc skrev 2010-07-24 06:44:13 följande:
    Stäng av hörnan med kompostgaller eller likande en tid så det inte blir en vana för henne.

Det blir bökigare för barnen men n slipper en onödig konflikt.

Fixa en annan hörna där hon kan tänkas trivas.

Hon kanske vill bort från barnen emellanåt...vilket iofs låter konstigt att hon väljer deras hörna då men hon behöver nog vara för sig själv lite.
    Såg nu att hon hade sin plats under trappan.

Men jag hade avskärmat henne från barnens plats.
  • Tant Herta

Nej du är ingen ledare, hunden bestämmer hemma hos dej. Visa på ett tydligt sätt att du tänker överta ledarrollen och visa med hela din extstens att hunden beteende INTE är accepterat!

Det värsta man kan utsätta ett flockdjur för är att utesluta djuret ur flocken, då hunden morrar åt dej så förpassar du hunden utanför flocken, mota ut hunden i ett annat rum ellr mota ut hunden!

Ge dej inte, du ska inte gapa å skrika eller överreagera. Gör som andra flockdjur gör, mota bort den som inte sköter sej och går inte budskapet fram så får du ta tag i hunden!

Lycka till!

• Avalie

Tror det där med kel o märgben inte är lösningen, hundar är flockdjur, att kela med en hund signalerar att du beter dej som en valp. Visst ska man kela med sin hund men inte i den här situationen. Hunden ska alltid ha lägst rank i hela familjen inklusive barnen. Köp en hund om vardagslydnad alternativt, gå på en kurs så att du kan få lite mer kött på benen.

Är viktigt att påpeka att vissa skaffar hund och så tror dem att allt är bra, men man måste jobba med sin hund, är väldigt viktigt att den får klara o raka gränser om alllt, fixar man det kan man ägna sig åt roligare saker med sin hund.

• cockaby

För det första, vad är det för hund och hur beter den sig i övrigt? Tänker exempelvis hur den leker, beter sig mot människor i övrigt etc.

Risken är ganska stor att du har en lite osäker hund som inte riktigt har fattat varför du puttar ner henne från soffan och barnens lekhörna, hon ser bara att du beter dig väldigt konstigt och otrevligt i den situationen. Det säkraste ur hennes synpunkt är då att försöka visa att hon tycker att du är obehaglig och att hon helst vill hålla avstånd. Hon litar inte på dig och ditt beteende.

Jag hade följt rådet som flera gav dig ovan. Skärma av dessa ställen ett tag för att få bort konflikten tillfälligtvis. Se samtidigt till att jobba mycket med samarbetet med din hund i andra situationer. lek gärna mycket där du tränar på att leken startar och slutar på ditt initiativ och få upp samspelet.

Ta sen bort avspärrningarna under tider då du har koll på läget. Stoppa henne när hon är på väg att göra fel, när hon funderar på att hoppa upp. Då är det mycket enklare för henne att förstå vad du menar än att du kommer och sjasar ner henne när hon redan legat där en lång stund.

Men oavsett om du håller med om det eller inte så måste du i vilket fall byta strategi, annars blir det bara värre eferhand. 

• Lathundarna
    Tant Herta skrev 2010-07-24 14:13:23 följande:
    Gör som andra flockdjur gör, mota bort den som inte sköter sej och går inte budskapet fram så får du ta tag i hunden!
    Morr är en avståndsreglering, vad gör man den dagen hunden biter när man blir fysisk trots dess varningar? Är det inte bättre att välja sina "strider" med omsorg?
  • DinMamma
    Lathundarna skrev 2010-07-24 20:16:02 följande:
    Morr är en avståndsreglering, vad gör man den dagen hunden biter när man blir fysisk trots dess varningar? Är det inte bättre att välja sina "strider" med omsorg?
    Självklart.
    Men att förmänskliga sin hund är aldrig bra.En hund är ett rovdjur och ska behandlas därefter.
    Jag blir ledsen när man numera ser hur många curlar sönder sin hund, när den visar ett vanlgt djurbeteende...
    Agera ledare, eller skaffa en hamster.
Svar på tråden Vad ska jag göra? Min hund morrar åt mig...