• Anonym (el-lös)

Hur lång tid innan elen stängs av?

Jag har det riktigt knapert med pengar denna månaden. Även förra, men då gick det precis runt till räkningarna. Men denna månaden har jag nästan endast pengar till hyran (tack vare sms-lån).  El-räkningen har en "senast 30 juli" datum på sig och jag kommer inte kunna betala den förrän den 18 augusti .

Så min undran är om elen kommer att stängas av direkt efter den 30e? Eller tar det längre tid? 

Respektera att det endast är svaret på denna frågan jag är ute efter, ingen predikan om oansvar eller så. Jag har ingen möjlighet att låna pengar heller eftersom jag lånade en större summa förra månaden för att få det att gå runt då.

• Svar på tråden Hur lång tid innan elen stängs av?
  • Anonym

Om du har eon kommer du få påminellse och inkasso. hinner inte stängas av!

• EliLeoMa

Jag tycker du ska ringa El bolaget och säga som det är och be dom skjuta upp sista betalningsdatumet till 18:e. Dom brukar vara tillmötesgående bara man tar kontakt med dom!

• Anonym (el-lös)
    Anonym skrev 2010-07-24 07:52:11 följande:
    Om du har eon kommer du få påminellse och inkasso. hinner inte stängas av!
    Åh, snabbt svar. Jag har inte eon, men blir ändå nyfiken. Hur lång tid tar det innan man får påminnelsen, och innan det går till inkasso? Kommer jag hinna få en betalningsanmärkning då? Jag har aldrig misskött mina räkningar innan, men denna månaden har jag inte så mycket val.

Jättetacksam för ditt svar.  
  • Anonym (...)

Ring och prata med dom istället, så dom vet att du kan och kommer betala nästa månad.

• Anonym (el-lös)
    EliLeoMa skrev 2010-07-24 07:54:14 följande:
    Jag tycker du ska ringa El bolaget och säga som det är och be dom skjuta upp sista betalningsdatumet till 18:e. Dom brukar vara tillmötesgående bara man tar kontakt med dom!
    Jag googlade lite och såg att flera blivit nekade till "uppskjutning", men det är kanske värt en chansning? Tack för att du tog dig tid .
  • jojojojojo

Ring el bolaget å förklara, kan hända att de kan skjuta upp räkningen för dig!

Men den stängs inte av samma dag som Räkningen går ut, det tar ett tag då de både skickar påminnelse å inlasso först!

• Anonym
    Anonym (el-lös) skrev 2010-07-24 07:55:10 följande:
    Åh, snabbt svar. Jag har inte eon, men blir ändå nyfiken. Hur lång tid tar det innan man får påminnelsen, och innan det går till inkasso? Kommer jag hinna få en betalningsanmärkning då? Jag har aldrig misskött mina räkningar innan, men denna månaden har jag inte så mycket val.

Jättetacksam för ditt svar.  
    Oj innan lönen brukar jag ha hunnit fått båda. hänt 2 ggr MEN sålänge du betalar direkt den 18 så ska de inte gå vidare. Dock är eons inkasso snabb att skicka det till ffogden som jag hört. LÄr vara samma på alla bolag
  • Anonym (el-lös)

Ja, jag kommer ringa de på måndag då. Usch, det är så pinsamt. Men det är säkert värt det.
    Tack så jättemycket alla. Och har någon erfarenheter själv av detta med elen så dela gärna med er. 

• Anonym (el-lös)

Har jobbat massor hela denna månaden, men tyvärr dimper ju inte lönen ner förrän nästa eftersom det är en månads innestående. Så drygt!

Svar på tråden Hur lång tid innan elen stängs av?