• Anonym (Tessan)

    Umgängesvägran

    Efter en relativt lång och utdragen vårdnadstvist kom den slutliga domen i december 2009 där jag (mamman) fick ensam vårdnad och pappan fick igenom umgänge varannan helg. Pappan hade före vårdnadstvisten haft en väldigt knapphändigt umgänge på eget bevåg, men så snart vårdnadstvisten drog igång blev han plötsligt väldigt benägen om att få umgänge. Sonen är idag sex år.

    Precis som jag trodde svalnade intresset ganska direkt efter att domen sattes. De första två helgerna blev inte av då pappan ringde och ställde in. Från februari och fram tills nu har det endast blivit en umgängeshelg och ett sporadiskt dagumgänge. De resterande umgängena dök pappan inte upp för hämtning och struntade helt i att höra av sig. Detta gör det förstås oerhört svårt för mig då jag aldrig vet hur jag ska göra, om jag ska förbereda sonen på umgänge eller inte. Sonen vill inte träffa sin pappa, har ju aldrig haft något fungerande umgänge och känner inte sin pappa. Pappan har vid de uppsatta umgängestillfällena inte gått att få tag på. Vittnen finns på att pappan inte har kommit för hämtning den tid som domen säger. 

    Nu känner jag att det hela har gått för långt. Sonen mår inte bra av att aldrig veta hur det blir och pappan bryr sig helt enkelt inte. Umgänget kommer därför tas upp i domstolen igen i höst och inte ens inför denna förhandling har pappans intresse ökat. Fortfarande total tystnad. Nu undrar jag hur man i rätten resonerar kring detta? Jag yrkar nu på inget umgänge alls. Sunt förnuft är ju att detta inte fungerar alls, vår son mår dåligt av detta. Vad tror ni att det kan bli för umgängesdom?
     

  • Svar på tråden Umgängesvägran
  • Anonym (insatt)

    Jag tror att ni i första hand blir skickade på samarbetssamtal - så varför inte ta den vändan nu på en gång?

  • Anonym (Tessan)
    Anonym (insatt) skrev 2010-07-24 15:17:06 följande:
    Jag tror att ni i första hand blir skickade på samarbetssamtal - så varför inte ta den vändan nu på en gång?
    Glömde nämna det. Jag försökte den vägen först (vid tre tillfällen), men pappan dök inte upp på något av mötena.
  • pegga

    Den senaste lagändringen innebär också möjlighet till reglering av annan kontakt än direkt umgänge, t.ex. via brev, telefon, brev etc. och det kanske kan vara en ytterligare möjlighet att tänka på.

  • Anonym

    Får jag fråga på vilka grunder du fick ensam vårdnad TS?? Vet att det är jättesvårt att få nämligen

    Önskar dig lycka till och ger dig en stor styrkekram

  • Anonym (Dumheter!)

    Vilken SKIT gubbe!


    Näe nu kan jag inget om lagen, men hur mycket skit ska man behöva stå ut med? Fy, fan såna berättelser som du berättar gör att killar kan bete sig hur som hellst, om det hade varit hårdare mot männen så tror jag inte att killar kommer och går som dom behagar.


    Det är skrämmande hur det kunde bli varannan helg när han är värsta gubben i lådan för barnet, alltså det måste bli ändring och där med hårdare straff, och ja vem är det som drabbas JO barnet men bara för att barnet har rätt till sin far betyder det inte att Gubben kan göra vad han vill!


     


    Ush, lider skarp med dig TS och barnet... Nu får det va NOK med dumheter!


     


     

  • Anonym

    Ursäkta men den som dömde va det en MAN eller en KVINNA? 

  • pegga
    Anonym skrev 2010-07-24 20:48:19 följande:
    Ursäkta men den som dömde va det en MAN eller en KVINNA? 
    Såvitt jag vet har ingen kunnat belägga att det är någon skillnad på manliga och kvinnliga domare. För övrigt brukar de flesta familjemål avgöras i nämnd, och där finns i regel både män och kvinnor.
  • pegga
    Anonym (Dumheter!) skrev 2010-07-24 20:46:41 följande:

    Vilken SKIT gubbe!


    Näe nu kan jag inget om lagen, men hur mycket skit ska man behöva stå ut med? Fy, fan såna berättelser som du berättar gör att killar kan bete sig hur som hellst, om det hade varit hårdare mot männen så tror jag inte att killar kommer och går som dom behagar.


    Det är skrämmande hur det kunde bli varannan helg när han är värsta gubben i lådan för barnet, alltså det måste bli ändring och där med hårdare straff, och ja vem är det som drabbas JO barnet men bara för att barnet har rätt till sin far betyder det inte att Gubben kan göra vad han vill!


     


    Ush, lider skarp med dig TS och barnet... Nu får det va NOK med dumheter!


     


     


    Det kan han ju inte heller. Det finns ju en dom som har reglerat umgänget, men problemet är ju att pappan inte följt den. Vilka medel tror du domstolen har för att tvinga ovilliga föräldrar till umgänge?
  • Anonym
    pegga skrev 2010-07-24 22:04:42 följande:
    Det kan han ju inte heller. Det finns ju en dom som har reglerat umgänget, men problemet är ju att pappan inte följt den. Vilka medel tror du domstolen har för att tvinga ovilliga föräldrar till umgänge?

    Han borde inte ha något umgänge alls, den som drabbas är jue barnet som har gubben i lådan pappa och kan bli väldigt ledsen/få problem i framtiden.


     


     

  • Anonym (Tessan)

    Det var en manlig domare som verkade väldigt "härskande" på något vis. Svårt att förklara... Ny domare på sin post vill jag minnas.

    Ja gubben i lådan är väl det minsta man kan säga. Kanske brev eller något annat vore en idé? Vad som helst som inte gör illa sonen mer. 

Svar på tråden Umgängesvägran