• Knytets

Vad ingår i underhållet?

Hej
    Min sambos ex håller hela tiden på att försöka få min sambo att punga ut pengar för än det ena än det andra och undrar nu vad som egentligen ingår i det underhåll som mamman får för att barnet bor hos henne mest?

Det som nu är på tapeten är en försäkring för barnet som kostar 87:-/mån som pappan nu ska ha som automatisk dragning in till mammans konto.

Jag är så trött på att det ständigt är massa pengar hon kräver och undrar vad är det egentligen som ingår i underhållet?
    Känns som att vi redan betalar massa extra för sonen, och mina döttrar har inte heller någon extra barnförsäkring då jag anser att vi inte har råd med det. Men tycker alla barn i familjen förtjänar samma trygghet, och om vi nu ska betala sonens försäkring som ändå är någonting som inte är "nödvändigt" så ska alla barnen i vårt hushåll ha samma. Vilket då betyder 87 för sonen, 174:- för mina döttrar(om jag då kan få pappan att betala halva deras försärking) och sedan 174 för vårt kommande barn.
    Det blir 435:-/mån för oss, vilket vi inte har råd med då jag går på mammaledighet snart(eller egntligen redan är på)

Så frågan är, vad innehåller underhållet för utgifter för sonen? vad är vi tvugna och betala extra utöver underhållet för att mamman valt dessa utgifter?

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Svar på tråden Vad ingår i underhållet?
  • Knytets

tack för hjälpen
    var precis vad jag var ute efter, men får väl dubbelkolla med försäkringskassan på måndag, men nu vet jag lite mer iaf

• Kastrullkotte

Något man ofta glömmer är att BÅDA föräldrarna beräknas bidra med underhåll. Så om pappan ger 1000:- i underhåll ska även mamman ge 1000:- till barnet. Utöver detta finns barnbidraget på 1050 :-.
    summa summarum: 3050:- borde täcka det mesta tycker man...

hoppas inte jag rört till det ännu mer nu :)

• Knytets

haha nädå, det är väl så det ska vara i den rättvisa världen, men det är knappast den vi lever i.
    Nu börjar exet från att tjata på pappan om att han ska umgås mer med sin son, och det nu börjar bli verklighet, motsätta sig att byta från varannan helg till varannan vecka för pappan, och iom vad jag fått uppfattning om sambons ex är att det handlar om att det är 1200 spänn mindre som ramlar in på hennes konto... det är patetiskt.

• 2tomtaro4troll
    Knytets skrev 2010-09-27 19:35:54 följande:
    haha nädå, det är väl så det ska vara i den rättvisa världen, men det är knappast den vi lever i.
    Nu börjar exet från att tjata på pappan om att han ska umgås mer med sin son, och det nu börjar bli verklighet, motsätta sig att byta från varannan helg till varannan vecka för pappan, och iom vad jag fått uppfattning om sambons ex är att det handlar om att det är 1200 spänn mindre som ramlar in på hennes konto... det är patetiskt.
    det innebär ju för mammans del: förlorat underhåll på 1273kr/mån  och ev en minskning på bostadsbidrag?

vad mamman TJÄNAR på det: hon betalar bara en halv dagis/fritis avgift, hon betalar bara mat för 2 veckor i månaden, hon behöver inte köpa lika mycket kläder då bägge föräldrarna skall köpa en "garderob" som täcker barnets behov hos dom (ej inkl ytterkläder som man i regel betalar hälften på var). aktiviteter som bägge godkänner delas kostnaderna på hälften.
    mamman kan behålla hela barnbidraget om hon känner för det! (bägge måste godkänna att barnbidraget delas, godkänner inte mamman det får hon behålla hela trots vv boende)
    Mamman kan dessutom ansöka om underhållsstöd från försäkringskassan om hon har det lite sämre ställt= ett halft underhåll dvs 1273/2 kan hon få från f-kassan.

dvs i praktiken så kan det för mammans del innebära en sänkning på drygt 640kr/mån i inkomst, men med tanke på alla saker som hon tjänar in på så går hon många hundralappar +.jämfört med idag då hon har hela boendet.
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • FrökenKanSjälv
    Kastrullkotte skrev 2010-09-27 15:10:16 följande:

Något man ofta glömmer är att BÅDA föräldrarna beräknas bidra med underhåll. Så om pappan ger 1000:- i underhåll ska även mamman ge 1000:- till barnet. Utöver detta finns barnbidraget på 1050 :-.
    summa summarum: 3050:- borde täcka det mesta tycker man...

hoppas inte jag rört till det ännu mer nu :)

Denna myt verkar vara svår att ta kål på!

Enligt lagen (Föräldrabalken) ska föräldrarna bidra till sitt barns försörjning utifrån sin ekonomiska förmåga. Det innebär att den av föräldrarna som har bäst ekonomi ska betala störst del av barnets kostnader. Enligt lagen ska man göra en beräkning där man räknar ut hur mycket barnet kostar samt hur många procent vardera föräldern ska betala.

Ingenstans i lagen står det att föräldrarna ska betala exakt lika många kronor vardera.
  • FrökenKanSjälv
    Knytets skrev 2010-07-24 16:04:22 följande:

Hej
    Min sambos ex håller hela tiden på att försöka få min sambo att punga ut pengar för än det ena än det andra och undrar nu vad som egentligen ingår i det underhåll som mamman får för att barnet bor hos henne mest?

Det som nu är på tapeten är en försäkring för barnet som kostar 87:-/mån som pappan nu ska ha som automatisk dragning in till mammans konto.

Jag är så trött på att det ständigt är massa pengar hon kräver och undrar vad är det egentligen som ingår i underhållet?
    Känns som att vi redan betalar massa extra för sonen, och mina döttrar har inte heller någon extra barnförsäkring då jag anser att vi inte har råd med det. Men tycker alla barn i familjen förtjänar samma trygghet, och om vi nu ska betala sonens försäkring som ändå är någonting som inte är "nödvändigt" så ska alla barnen i vårt hushåll ha samma. Vilket då betyder 87 för sonen, 174:- för mina döttrar(om jag då kan få pappan att betala halva deras försärking) och sedan 174 för vårt kommande barn.
    Det blir 435:-/mån för oss, vilket vi inte har råd med då jag går på mammaledighet snart(eller egntligen redan är på)

Så frågan är, vad innehåller underhållet för utgifter för sonen? vad är vi tvugna och betala extra utöver underhållet för att mamman valt dessa utgifter?

Om pappan betalar underhåll via Försäkringskassan så kan mamman inte kräva en krona extra från honom. Han fullgör sin underhållsplikt genom att betala det inbetalningskort som kommer från FK.

Om pappan betalar underhåll direkt till mamman så ska föräldrarna först gemensamt räkna ut hur mycket barnet kostar per månad och sedan räkna ut hur många procent varje förälder ska betala. Då räknar man naturligtvis in barnförsäkringen i barnets kostnader.
  • LivL

Men ger ni henne 87 kr varje månad?? HUR vet ni att pengarna (som för övrigt är en skitsumma) går till en försäkring??

• 2tomtaro4troll

tips: skaffa en försäkring från aig eller chartis (dom heter något sådant)

kostar 80kr för ett barn,eller 120kr/mån för 2 eller fler barn!
    då har dom iaf en försäkring som täcker allvarligare olycksfall!

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Knytets
    LivL skrev 2010-10-13 16:52:05 följande:
    Men ger ni henne 87 kr varje månad?? HUR vet ni att pengarna (som för övrigt är en skitsumma) går till en försäkring??
    Jag håller med dig om att det egentligen är en skit summa, det är själva principen av att vi redan betalar underhåll för sonen, och detta är inte enda summan hon kräver utöver underhållet som får.
    Många små skitsummor blir i slutändan en jäkla massa pengar. Kan säga att mina döttrar tillsammans kostar långt ifrån så mycket som hon påstår att deras son kostar.
    Kan säga så mycket att hade vi haft sonen här varannan vecka hade han inte kostat så mycket.

Häromdagen försökte hon läxa upp min sambo i att ett barn faktikst inte är gratis, det kändes riktigt skrattretande med tanke på att jag har 2 barn som vi har varannan vecka och sedan har jag och min sambo ett gemensamt.
    Vi borde veta att barn inte är gratis, men att dom kostar så mycket som hon påstår håller jag inte med om.

Men visst måste sonen promt gå i pop-kläder eller andra märkes kläder, måste ha 15 mössor och 3 overaller och div annat så blir det ju väldigt dyrt, men det är ju knappast en standard som min sambo valt till sonen, och varför ska han då behöva betala för det?
    Om hon nu inte har råd att bekosta denna livsstil(som hon förövrigt får pengar från sin mamma för allt som gäller sonen) så får hon väl välja kläder till sonen efter ekonomin hon har.
  • Knytets
    LivL skrev 2010-10-13 16:52:05 följande:
    Jo och sedan har jag ju pratat med försäkringsbolaget och där säger dom ju att "barnet är den som får pengarna om något skulle hända", vilket när man frågade lite mer ingående alltså går till mamman.
    Det innebär ju att min sambo inte får pengar från försäkringen om han skulle få inkomstbortfall eller liknande, utan pengarna går då till sonens mamma, och med tanke på allt penga bråk det varit kring sonen så vad är det som säger att min sambo får någon nytta av försäkringen och mamman inte roffar åt sig pengarna själv?
    Det finns ju ingenting som visar att min sambo betalat halva försäkringen och han har ingen rätt till ersättningen.
    Varför ska vi då betala? och vad har vi för säkerhet att hon inte säger upp försäkringen och bara fortsätter håva in pengarna?

Nä jag har svårt att ta den är utgiften alls...
  • sextiotalist
    Knytets skrev 2010-10-15 17:05:21 följande:
    Jag håller med dig om att det egentligen är en skit summa, det är själva principen av att vi redan betalar underhåll för sonen, och detta är inte enda summan hon kräver utöver underhållet som får.
    Många små skitsummor blir i slutändan en jäkla massa pengar. Kan säga att mina döttrar tillsammans kostar långt ifrån så mycket som hon påstår att deras son kostar.
    Kan säga så mycket att hade vi haft sonen här varannan vecka hade han inte kostat så mycket.

Häromdagen försökte hon läxa upp min sambo i att ett barn faktikst inte är gratis, det kändes riktigt skrattretande med tanke på att jag har 2 barn som vi har varannan vecka och sedan har jag och min sambo ett gemensamt.
    Vi borde veta att barn inte är gratis, men att dom kostar så mycket som hon påstår håller jag inte med om.

Men visst måste sonen promt gå i pop-kläder eller andra märkes kläder, måste ha 15 mössor och 3 overaller och div annat så blir det ju väldigt dyrt, men det är ju knappast en standard som min sambo valt till sonen, och varför ska han då behöva betala för det?
    Om hon nu inte har råd att bekosta denna livsstil(som hon förövrigt får pengar från sin mamma för allt som gäller sonen) så får hon väl välja kläder till sonen efter ekonomin hon har.
    Känner igen det, av någon anledning så kostar alltid ett barn hos UF mer än vad ett barn kostar i en kärnfamilj, men jag tror faktiskt att många som resonerar som så lägger sina egna utgifter som en kostnad på barnen, de pratar om el, vatten, telefon etc, dvs utgifter som man har själv.
    Hyran, ja, den har man också.
    Jag har ju en tonåring själv som inte ens idag kostar så mycket som det underhåll tillsammans med barnbidraget sambon betalade för vart och ett av sina barn (och han slutade betala för 6 år sedan). Jag ser ju vad maten kostar, jag vet vad han kostar i kläder, han har mobil etc. Sambons barn hade inga dyra fritidsintresse, och inte vårt gemensamma heller.
    Sedan har vi valt att ge honom vissa dyrare saker, men det är inte saker som jag räknar som ordinarie kostnader.
    Så facit i hand, här sitter vi med en tonåring med kostnader som jag mycket väl hade kunna driva runt på ett underhåll på fk-nivå och barnbidrag.
  • Knytets
    sextiotalist skrev 2010-10-16 08:42:27 följande:
    Känner igen det, av någon anledning så kostar alltid ett barn hos UF mer än vad ett barn kostar i en kärnfamilj, men jag tror faktiskt att många som resonerar som så lägger sina egna utgifter som en kostnad på barnen, de pratar om el, vatten, telefon etc, dvs utgifter som man har själv.
    Hyran, ja, den har man också.
    Jag har ju en tonåring själv som inte ens idag kostar så mycket som det underhåll tillsammans med barnbidraget sambon betalade för vart och ett av sina barn (och han slutade betala för 6 år sedan). Jag ser ju vad maten kostar, jag vet vad han kostar i kläder, han har mobil etc. Sambons barn hade inga dyra fritidsintresse, och inte vårt gemensamma heller.
    Sedan har vi valt att ge honom vissa dyrare saker, men det är inte saker som jag räknar som ordinarie kostnader.
    Så facit i hand, här sitter vi med en tonåring med kostnader som jag mycket väl hade kunna driva runt på ett underhåll på fk-nivå och barnbidrag.
    Ja det är konstigt att hyra osv ingår i vad barnet kostar, för min del skulle jag ändå behöva betala hyra även om jag inte haft några barn. Visst ringer jag samtal som handlar om barnen, men räknar ändå inte att det är barnens utgift. Lampor är tända och vatten går åt även om jag inte haft barn, eller t o m dom veckorna när barnen inte är här.

Och sonen är 2½ år och har inte några fritidsintressen än som kostar.
    Min sambo betalar bara för att slippa bråk, men själv blir jag väldigt irriterad av att hans son som är här varannan helg kostar oss mer varje månad än vad mina 2 döttrar och vårt gemensamma barn kostar varje månad.
    Jag har ingenting emot att någon spenderar sina pengar på sina egna/eget barn om man har råd, men att tvinga mig och min sambo att behöva betala sonens lyxliv bara för att hon tycker att han ska ha allt han pekar på gör ju att vi har mindre pengar att spendera på de andra barnen som bor här, för vi är knappast gjorda av pengar.
Svar på tråden Vad ingår i underhållet?