• sextiotalist

Vad ingår i underhållet?

Knytets skrev 2010-10-15 17:05:21 följande:
    Jag håller med dig om att det egentligen är en skit summa, det är själva principen av att vi redan betalar underhåll för sonen, och detta är inte enda summan hon kräver utöver underhållet som får.
    Många små skitsummor blir i slutändan en jäkla massa pengar. Kan säga att mina döttrar tillsammans kostar långt ifrån så mycket som hon påstår att deras son kostar.
    Kan säga så mycket att hade vi haft sonen här varannan vecka hade han inte kostat så mycket.

Häromdagen försökte hon läxa upp min sambo i att ett barn faktikst inte är gratis, det kändes riktigt skrattretande med tanke på att jag har 2 barn som vi har varannan vecka och sedan har jag och min sambo ett gemensamt.
    Vi borde veta att barn inte är gratis, men att dom kostar så mycket som hon påstår håller jag inte med om.

Men visst måste sonen promt gå i pop-kläder eller andra märkes kläder, måste ha 15 mössor och 3 overaller och div annat så blir det ju väldigt dyrt, men det är ju knappast en standard som min sambo valt till sonen, och varför ska han då behöva betala för det?
    Om hon nu inte har råd att bekosta denna livsstil(som hon förövrigt får pengar från sin mamma för allt som gäller sonen) så får hon väl välja kläder till sonen efter ekonomin hon har.
    Känner igen det, av någon anledning så kostar alltid ett barn hos UF mer än vad ett barn kostar i en kärnfamilj, men jag tror faktiskt att många som resonerar som så lägger sina egna utgifter som en kostnad på barnen, de pratar om el, vatten, telefon etc, dvs utgifter som man har själv.
    Hyran, ja, den har man också.
    Jag har ju en tonåring själv som inte ens idag kostar så mycket som det underhåll tillsammans med barnbidraget sambon betalade för vart och ett av sina barn (och han slutade betala för 6 år sedan). Jag ser ju vad maten kostar, jag vet vad han kostar i kläder, han har mobil etc. Sambons barn hade inga dyra fritidsintresse, och inte vårt gemensamma heller.
    Sedan har vi valt att ge honom vissa dyrare saker, men det är inte saker som jag räknar som ordinarie kostnader.
    Så facit i hand, här sitter vi med en tonåring med kostnader som jag mycket väl hade kunna driva runt på ett underhåll på fk-nivå och barnbidrag.
Svar på tråden Vad ingår i underhållet?