• Anonym (jätte orolig)

KNÖL i armhålan :( sambon borta och jag har ingen att prata med..

Hej alla.

När jag gick upp idag så hade jag ont i på vänster sida vid armen.. kändes lite diffust och skrattade att det känns som träningvärk och det vet ju jag och min väninna (som sovit över) att jag verkligen inte tränat..

Vi åt frukost och sedan skiljdes vi åt innan lunch.. hon sov över med sin dotter då min sambo och två av barnen är borta några dagar, så de höll mig och min dotter sällskap..

Jag var så trött efter lunch att jag la mig och vilade med min dotter och när jag gick upp hade jag fruktansvärt ont i hela armen, lite mot vänster bröst och jag kände mer tydligt att det onda begynnade sig från armhålan.. jag tittade för att se om det ev var nån finne.. men inget syns.. då börjar jag känna efter med fingrarna och trycker lärr och då känner jag en knöl! jag bara blev helt stel och ville kräkas..

Min pappa dog i cancer och min väninna dog nyligen i cancer bara 35 år gammal.. jag är jätte orolig. Haft cysta två gånger i höger bröst, men de var ofarliga.. är det någon som haft en knöl i armhålan och vad var det på dig? Mitt förnuft säger att det är säkert en körtel ssom är svullen, men är grymt orolig och kan inte koppla av.. ska ringa VC på måndag såklart.. men just nu är jag ensam och har lite ont i magen över det hela :(

Sköt om er,
    C

• Svar på tråden KNÖL i armhålan :( sambon borta och jag har ingen att prata med..
  • Anonym (been there)

Inte så sällan får jag ömmande, svullna lymfkörtlar i armhålan, på halsen eller i ljumskarna. brukar vara ngn slags infektion som är på g! Säkert inget farligt!  Cancer i tidigt skede gör sällan ont eller ömmar!

• Anonym (jätte orolig)
    Anonym (been there) skrev 2010-07-24 22:25:41 följande:
    Inte så sällan får jag ömmande, svullna lymfkörtlar i armhålan, på halsen eller i ljumskarna. brukar vara ngn slags infektion som är på g! Säkert inget farligt!  Cancer i tidigt skede gör sällan ont eller ömmar!
    hej och tack för svar!!

får jag fråga.. jag är 29 år och har aldrig haft svullna lymfkörtlar.. har du fått svullnad innan, under tiden eller efter infektion? har inte varit sjuk, känner mig inte sjuk heller.. det är det som gör mig nojjig..

mina cystor (som inte var cancer) gjorde inte ont ett dugg.. försöker tänka realistiskt men är så rädd för cancer.. min pappa hade det bland annat i lymfkörtlarna, han dog när jag var i tonåren.. och miste som sagt en väninna nyligen i så unga år.. så jag hetsar nog upp mig ganska bra..

min är precis i mitten av armhålan, inte så jätte stor.. mina cystor var större.. känns inte helt rund heller.. om det är svullna lymfkörtlar, hur länge kan det hålla i sig?
  • Anonym

Hej!

Jag har haft och har väldigt lätt för att få inflamation i armhålan.
    Får då en knöl som ömmar. Ibland så illa att jag inte ens kan ha bygel-bh mig.

Tror inte du behöver vara orolig. Kan vara nån inflamation på någon sena eller liknande.

• Anonym (jätte orolig)
    Anonym skrev 2010-07-24 22:39:20 följande:
    Hej!

Jag har haft och har väldigt lätt för att få inflamation i armhålan.
    Får då en knöl som ömmar. Ibland så illa att jag inte ens kan ha bygel-bh mig.

Tror inte du behöver vara orolig. Kan vara nån inflamation på någon sena eller liknande.
    tack så mycket.. behöver verkligen feedback på detta känner jag.. önskar att jag inte skulle tänka det värsta hela tiden =/ tråkigt att du får så, men skönt för mig att höra.. jag har ju haft problem sedan ca 2 mån tillbaka.. med eksem liknande känsla i båda armhålorna.. det syns inget men sticker o kliar som tusan o värst i vänster armhåla.. tänker om det kan ha ett samband på nåt vis.. kliar o har mig ibland.. kanske rivit upp nån gång o fått in någe skit? (bara en tanke)
  • Anonym (been there)

Det är fra ömmande lymfkörtlar på halsen som brukar förebåda en öli-infektion!

I armhålan brukar det lugna ner sig efter några dagar (om jag inte håller på och klämmer, trycker och irriterar för mycket!)

• Anonym
    Anonym (jätte orolig) skrev 2010-07-24 22:47:39 följande:
    tack så mycket.. behöver verkligen feedback på detta känner jag.. önskar att jag inte skulle tänka det värsta hela tiden =/ tråkigt att du får så, men skönt för mig att höra.. jag har ju haft problem sedan ca 2 mån tillbaka.. med eksem liknande känsla i båda armhålorna.. det syns inget men sticker o kliar som tusan o värst i vänster armhåla.. tänker om det kan ha ett samband på nåt vis.. kliar o har mig ibland.. kanske rivit upp nån gång o fått in någe skit? (bara en tanke)
    Förstår att det är skönt att höra!
    Rakar du dej under armarna? Isf kan det va en hårsäcksinflamation.

Ett hårstrå som växer inåt kan också ställa till bekymmer.

Men ring vårdcentralen i veckan så kan du säkert få något att smörja med/anti-inflamatoriskt
    så smärtan försvinner!
  • Anonym (jätte orolig)
    Anonym (been there) skrev 2010-07-24 22:54:15 följande:
    Det är fra ömmande lymfkörtlar på halsen som brukar förebåda en öli-infektion!

I armhålan brukar det lugna ner sig efter några dagar (om jag inte håller på och klämmer, trycker och irriterar för mycket!)
    okej.. försöker inte klämma så mycket där.. om den blir bättre tills på måndag kanske jag inte behöver uppsöka läkare.. pratade lite med vårdguiden o hon sa dock att iom att jag inte har feber eller är förkyld så borde jag kolla upp det..
  • Anonym

Jag har haft samma. En gång var det en rejäl infektion pga rakning. Blev en knöl som ömmade. Sen en annan gång så fick jag en bindvävsknuta (bröstet går ju ganska långt ut mot armhålorna så lyckades få en där). Den kunde ömma rejält ibland pga hormonerna. Inget farligt iallafall. Det kan ju ockå vara en lymfkörtel för att du fått en infektion.

• arkeologitjejen

Kan bara hålla med flera här. Jag har sedan jag var ca 25 (är 33) då och då, men det verkar bli lite oftare, få ordentligt svullna lymfkörtlar när jag är på väg att bli förkyld. Trodde också jag hade cancer när det började, men det var det inte. Det jag har hört av min vän som är kirurg är att cancer oftast inte ömmar eller gör ont i början, men det gör svullna lymfkörtlar. Numera har jag några gånger till och med fått sådana svullnader vid ordentliga infektioner (tex halsfluss) så att jag blivit helt röd och fått som utstående bollar i armhålan. Sist roade jag mig med att ringa ringar med bläckpenna runt och följa hur de växte eftersom jag började nojja. När jag väl började äta antibiotika mot halsflussen så krympte de igen. För mig börjar ofta jobbiga infektioner med ömhet i en eller båda armhålorna.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Anonym (jätte orolig)
    Anonym skrev 2010-07-24 22:57:49 följande:
    Jag har haft samma. En gång var det en rejäl infektion pga rakning. Blev en knöl som ömmade. Sen en annan gång så fick jag en bindvävsknuta (bröstet går ju ganska långt ut mot armhålorna så lyckades få en där). Den kunde ömma rejält ibland pga hormonerna. Inget farligt iallafall. Det kan ju ockå vara en lymfkörtel för att du fått en infektion.
    åh tack! låter inte så kul detta heller, men jämfört med mina tankar så låter det som ljuv musik.. ahh rakar mig trots att jag har eksem liknande problem.. ska till hudläkaren efter sommaren någon gång så får vi se vad de säger.. kanske blivit för mycket med rakning och deo (mild deo)med mina eksem eller vad det nu är och tagit sig in o bildat en knöl..
Svar på tråden KNÖL i armhålan :( sambon borta och jag har ingen att prata med..