Inlägg från: southernbelle |Visa alla inlägg
  • southernbelle

Att flytta hem till Sverige!!

Vi funderar på att flytta till Sverige och det vore bra att få prata med lite annat folk som har varit i samma sits. Vi kommer flytta med två barn och jag kommer nog antadligen först vara mammaledig så det är min man som kommer jobba.
    Det jobbiga är att min man inte kan många ord svenska så vi vet inte riktigt hur vi skall börja processen. Är det någon som kan tipsa om en bra internationell rekryterings firma?
    Vi kommer inte flytta innan min man har fått ett jobb som vi tror han kommer trivas med så det känns som vi måste börja i den riktningen.
    Vad tror ni? Hur gjorde ni när flyttade hem med en make alt maka som inte pratar svenska?

• Svar på tråden Att flytta hem till Sverige!!
  • southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 04:23:43 följande:
    ÄR du säker på att du är berättigad till mammapeng?
    Jag skall vara mammaledig utan mammapeng. Får mitt andra barn om tre veckor så hon kommer vara för liten att vara på dagis när vi kommer till Sverige (hoppas på att flytta efter jul). Jag är skriven i Sverige så det är egentligen inga problem.
    Han har tagit svenskakurser här där vi bor och gick på SFI för 8 år sedan då vi bodde i Sverige, men språk är inte hans starka sida
    Det har blivit bättre sedan vi fick barn.
  • southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 04:47:03 följande:
    Beror lite vart han kommer ifrån, men på en resaturang som serverar hans lands mat kanske?
    Det skulle vara TGI Fridays då
  • southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 05:00:17 följande:
    Ja försök hitta en plats där hans språk är en fördel :)
    När vi har kollat på jobb på ams.se så vill dom flesta att man skall vara flytande i Svenska. Det finns rek företag som inriktar sig på att hitta jobb till utlänningar. Vi har en kompis som är Amerikan och jobbar på en i Malmö, men Skåne är inte vart vi vill flytta så jag försöker hitta något motsvarande i Sthlm området.
    Vårat stora problem är att han inte pratar svenska, men vi har ju turen att han jobbar inom IT och är Amerikan så jag hoppas det kommer göra det lite lättare.
  • southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 05:11:17 följande:
    Ja i värsta fall kanske ni får göra som så att han är ledig med barnen, så får du jobba.
    Vi har bestämt att inte flytta om han inte har ett jobb. Vi har flera kompisar som har flyttat hem utan att männen har haft jobb och dom har kännt att dom har hamnat utanför och inte kommit in i kulturen alls och dom flesta har flyttat tillbaka hit. Så jag tror ett jobb för honom är viktigt för att han skall trivas.
  • southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 05:30:28 följande:
    Aha, ska han flyga över på intervjuer å så, eller ska ni köra det via datorn?

Ja det bästa är nog om han får ett jobb, för att komma in i sammhället.
    För våra vänner som har fått jobb ifrån USA har haft intervjuver över internet, telefon och sedan flygit över för den sista intervjun.
    Ja jobb är nog viktigt för att komma in i den svenska kulturen och för att lära sig språket.
  • southernbelle

Madde, Jag är ju lite skeptisk mot en Sverige flytt, men på nåt sätt känns det som vi borde försöka. Jag tror det är superviktigt att Dustin har ett jobb innan annars kommer han inte trivas. Dustin som mänga amerikaner identtifierar sig genom sitt jobb och skulle aldrig precis som Josh bara ta ett jobb för att ha ett.
    Så vi kommer inte flytta innan han har ett jobb så det kan ju ta några år

Jag tror att det var bra att ni flyttade till Sverige för då har ni testat det och då kommer du trivas mycket bättre här när ni kommer tillbaka. Jag har ju testat två gånger, men känner att jag vill testa tredje gången gillt nu när vi har barn. Vi vill ändå inte bo kvar i Chicago så då kan vi lika bra testa Sverige.

Vart komer ni flytta? Blir det tillbaka till OC eller till midwest?

• southernbelle
    Fenna skrev 2010-08-16 12:29:43 följande:
    Det har ju gått ett tag, men vi flyttade till Sverige i våras och med lite tur fick min partner jobb rätt fort. Han sökte både via rekryteringsfirmor och tog personlig kontakt. Tyvärr har inte jag fått jobb så vi är nog på väg igen.
    Vart flyttade ni ifrån? Har ni barn?

Vi är fortfarande i planeringsstadiet och skall lägga ut våran lägenhet på försäljning här och det kan ju ta ett tag.
  • southernbelle
    Snustroll skrev 2010-08-16 14:51:48 följande:
    Nu kommer jag och är negativ...men vi har varit här i 1 år och är på väg tillbaka till Canada då min man inte fått något jobb i Sverige. Han pratar ganska bra svenska (+3 andra språk flytande) men det har inte hjälpt alls utan han har faktiskt inte varit på en enda intervju på ett helt år. Så himla tråkigt men nu har t om jag tröttnat och tycker det ska bli skönt att flytta tillbaka och få leva ett "normallt" liv igen. I Canada fick han jobb igen på 2 veckor!

Jag vet att det finns de som får jobb ganska snabbt när de kommer till Sverige men för oss så blev det inte så helt enkelt. Det beror säkert också på vilken bransch man söker inom. Min man jobbar inom finans och kanske var det dålig timing med finanskris osv men å andra sidan fick jag jobb redan innan vi lämnade Canada och även jag jobbar ju inom finans så vem vet...

Önskar iallafall er andra lycka till!
    Det är därför vi inte skall flytta innan min man har ett jobb

Hör samma historia från många och i min mans fall så måste han ha ett jobb som är inom hans område innan vi flyttar för annars skulle det aldrig funka för oss.
    Bra att ni testade att flytta hem ivarjefall för då har ni testat och behöver inte tänka mer på det. Vi är fullt medvetna om att det kanske kommer bli en flytt tillbaka till USA efter nåt år
  • southernbelle
    Mosie skrev 2010-08-19 11:33:59 följande:
    charly1- min sambo ar inom IT ocksa, han ar Aussie och vi ar pavag tllbaka. Han har inget jobb annu, vi har inte sokt nagot direkt annu, men har tagit kontakt med nagra IT firmor som vi har bekanta somhar kontakter till osv. Samtidigt dock sa har han eget foretag har och hoppas pa att behalla sina klienter och jobba pa distans, pa det sattet har vi iaf nagon inkomst. Fast vi kommer att behova ta reda pa hur man gor i Sverige med det iom att han kommer jobba hemmifran osv, om han gor sa.
    LAMADDE som har skrivit här ovan har en man som har jobbat hemifrån nu när dom har varit hemma så hon kanske kan dela med sig om sina erfarenheter om att ha en man som tog med sig jobbet till Sverige.
    Hoppas ni hittar jobb snart. Uppdatera gärna på tråden hur det går för er!!
  • southernbelle
    elio skrev 2010-08-27 17:04:39 följande:
    Vi kommer flytta i maj nästa år och min man försöker lära sig svenska redan innan så att han klarar av lätta konversationer. Men tanken är att jag ska jobba och han vara hemma med vår son (då 11 månader) och ta ut FP samtidigt som han kommer gå en SFI-kurs. Vi kommer även bo hos min syster och hennes familj till en början, så vi hoppas på att han kommer snappa upp svenska snabbare på det sättet.

Finns det kanske en möjlighet för er att göra liknande; att du jobbar och din man är hemma, tar hand om barnen och lär sig svenska? Det finns ju öppna förskolan att gå till t.ex, förutom SFI. Så vitt jag förstår så får han ta ut FP så fort han är skriven i Sverige och de räknar även på hans tidigare inkomst, även om den inte var intjänad i Sverige. Om ni kommer från ett EU-land, då. 
    Jag tror att det är väldigt viktigt för min man att ha ett jobb innan vi flyttar. Vill inte låta negativ, men alla som jag känner som har gjort som ni tänker göra har flyttat tillbaka inom ganska kort tid för att mannen har haft svårt att komma in i samhället när han varit hemma så det är inte aktuellt för oss. Såklart är det olika från person till person och din man kanske inte har samma behov som min man, men det skulle aldrig funka för oss. Vi testade att flytta till Sverige för 7 år sedan och minmake läste på SFI och hade inget jobb, vi kom tillbaka till Usa efter 5 månader så denna gång så kommer vi inte göra om samma misstag
Svar på tråden Att flytta hem till Sverige!!