• Engfield

Kombinera amning med ersättning?

Sonen är 2 veckor och jag kämpar och kämpar med amningen. Mjölk har jag så det räcker och blir över och sonen går upp bra i vikt och ligger till och över kurvan. Dock tycker jag det är fruktansvärt jobbigt med amningen. Jag får ont i nacke och axlar och hittar inga bekväma ställningar trots kuddar och har även svårt att ligga. Har även en gammal axelskada som jag är rädd kommer bli mycket värre nu... Sen så är sonen oerhört otålig vi d bröstet och varje amningstillfälle är en kamp... men när han väl tar bröstet så funkar det jättebra. Dock tröttar det ut mig och jag bara längtar efter att få sluta men han är ju bara två veckor. Jag vill ju att han ska få i sig allt nyttigt  från mjölken men samtidigt tar det så på krafterna att känna sig som en mjölkfabrik.

Jag funderar nu på hur det funkar om man kombinerar amning med ersättning? Kanske ge ersättning på kvällen och natten? Någon med erfarenhet? Och är verkligen ersättningen "mindre nyttig" för barnet? Eller är det kanske bättre att börja pumpa ur mjölken istället och ge det under natten?

• Svar på tråden Kombinera amning med ersättning?
  • Melly

Om jag var du så skulle jag söka hjälp hos amningsmottagningen så att dom kan hjälpa dig till att hitta amningsställningar som funkar så att du inte får ont. Det är nog att du är ovan med att amma nu i början som gör att du får ont. Om du orkar hålla ut lite till så brukar det bli bättre

Det brukar ta nån månad eller två till att vänja sig med amningen så att det är normalt att man känner som att det är jobbigt och tar all tid som man har i början. Men som sagt det brukar bli bättre när man kommer in mer i det

Annars så kan du ju prova och pumpa ur mjölken istället och den kan pappan ge med drickkopp när du inte orkar amma. Drickkopp är bättre än flaska om du vill fortsätta amma eftersom att om man ger på flaska så är det en risk för att bebisen får sämre sugteknik eftersom att det är olika sugtekniker på flaskan och bröstet. En del bebisar börjar oxå att föredra flaskan efter en tid så att dom inte vill ta bröstet längre. Hände för mig med min äldsta dotter som vi började ge flaska tidigt.

Att brsötmjölk är det allra nyttigaste är dom flesta experter i världen överens om . Bröstmjölk innehåller tex antikroppar som stärker immunförsvaret hos barnen. Men att om mamman inte trivs med att amma så kan man förstås inte säga att amning är bäst för henne. Om man mår dåligt utav att amma så är det bättre att ge ersättning. Men att som sagt efter bara 2 veckor så är det kanske lite tidigt än att veta hur du kommer att känna eftersom att det är normalt att amningen är jobbig i början

• yodi

det är lite olika från bebis till bebis huruvida det går att kombinera eller om dom ratar bröstet efter en stund för att flaskan är enklare.

min minsta lilla skrutta föddes för tidigt så hon orkade inte få i sig allt genom amningen utan vi kombinerade ett tag.

då gjorde jag som så att först ammade hon och sedan fick hon flaskan med ur pumpad mjölk.
    även när hon orkade amma fullt så körde vi på rätt länge med att hon fick ett mål i flaska på natten (då gav sambon henne så jag kunde sova)

det är ju också ett alternativ om du ändå vill att bebisen ska ha bröstmjölk, pumpa ur och ge med flaska.

det är bara att prova sig fram och se vad som passar just eran familj bäst

dom första veckorna brukar vara svårast sen brukar bebisarna ha skapat sig lite mat rutiner och då blir det lättare

• vintersippan

testat amningskudde?? När jag använder den belastar jag inte mina axlar i alla fall. Armarna är fria att göra annat. Sedan tar det 6 veckor att etablera amningen sa de på BB och jag tycker att det stämmer. De första veckorna är jobbiga och sedan blir det lättare och lättare och gör mindre och mindre ont. Jag tycker att det funkar bra nu med min bebis som är 10 veckor. Lycka till!

• Annsiss

Det tog ca 7 v att kläm på amningen var inte kul i början, testa amningskudde med frigolitkulor i den kan du forma som du vill och lägga bebisen på.

Svar på tråden Kombinera amning med ersättning?