Kombinera amning med ersättning?
Sonen är 2 veckor och jag kämpar och kämpar med amningen. Mjölk har jag så det räcker och blir över och sonen går upp bra i vikt och ligger till och över kurvan. Dock tycker jag det är fruktansvärt jobbigt med amningen. Jag får ont i nacke och axlar och hittar inga bekväma ställningar trots kuddar och har även svårt att ligga. Har även en gammal axelskada som jag är rädd kommer bli mycket värre nu... Sen så är sonen oerhört otålig vi d bröstet och varje amningstillfälle är en kamp... men när han väl tar bröstet så funkar det jättebra. Dock tröttar det ut mig och jag bara längtar efter att få sluta men han är ju bara två veckor. Jag vill ju att han ska få i sig allt nyttigt från mjölken men samtidigt tar det så på krafterna att känna sig som en mjölkfabrik.
Jag funderar nu på hur det funkar om man kombinerar amning med ersättning? Kanske ge ersättning på kvällen och natten? Någon med erfarenhet? Och är verkligen ersättningen "mindre nyttig" för barnet? Eller är det kanske bättre att börja pumpa ur mjölken istället och ge det under natten?