• Anonym

Snälla tips om lanstinget/privat mottagning! Västerås

Är det någon skillnad på privat eller landstingets barnmorska? Vad ska man tänka på tiden som gravid och när barnet är fött, har de samma saker att erbjuda? I Västerås finns en klinik vad jag vet där man kan gå privat (kvinnoläkarna tror jag de heter). Nån som gått dit och får man samma hjälp, prover och lika mycket info? Får för mig att privata kanske är mer snåla och behöver spara på pengarna och kanske inte gör prover i onödan? Har de föräldrargrupp och finns det nå annat man ska tänka på?

Jag är gravid v 8 och har gått på ett första möte med min vanliga barnmorska på bvc men trivs inte där, hon känns liksom falsk och inte alls intresserad eller har någon humor, jättetråkigt! Får man annars gå till annan barnmorska på annan familjeläkarmottagning fast man är skriven på en annan?? Nån som har tips om en varm och mjuk person???? 

• Svar på tråden Snälla tips om lanstinget/privat mottagning! Västerås
  • Anonym

Ingen med tips på "bra" barnmorska/mottagning?

• Anonym

Jag går på Oxbacken, tycker det är jättebra där.

Har varit på Kvinnoläkarna en gång men gillade det inte där. Jag upplevde personalen där som ointresserad och lite smått dryg.
    Fast jag vet folk som går där och är jättenöjda.

Carema vårdcentral i stan är väl också privata om jag inte minns fel?

• Anonym

okej, men visst måste jag skriva mig på annan familjeläkare om jag ska byta bvc så att säga? Där jag går finns bara två, känns pinsamt att byta till den andra, vet inget om henne heller :( ast det kanske inte är det viktigaste, att ha den perfekta barnmorskan, så länge hon är trevlig.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-26 19:32:34 följande:
    okej, men visst måste jag skriva mig på annan familjeläkare om jag ska byta bvc så att säga? Där jag går finns bara två, känns pinsamt att byta till den andra, vet inget om henne heller :( ast det kanske inte är det viktigaste, att ha den perfekta barnmorskan, så länge hon är trevlig.
    Det vet jag inte men jag tror det.
    Men byt till den andra om du inte gillar den du har.

Eller så ringer du till Kvinnoläkarna. Jag var inte nöjd där men många andra är det.
    Jag kanske bara var en dag då personalen hade en dålig dag.

Oavsett tycker jag att du ska byta. Du ska inte gå till någon du känner att du inte tycker om och som är ointresserad.
  • Anonym (Tipsar)

Eva på Mvc Viksäng är toppen! Omtänksam, mjuk och intresserad! De har föräldragrupper mm.

• MammanZ

Jag går på Läkargruppen nere på stan, bytte familjeläkare bara för att komma till MVC där! Var på kvinnoläkarna eller vad de heter vi högskolan först, men när jag blev gravid tyckte jag att det inte var bra och bytte.
    Tycker läkargruppen är jättebra, har en superbra BM där som verkligen har humor och även känns trygg och kunnig. De har föräldrarutbildning i grupp, och sedan är det babymassage och info i grupp på BVC när barnet kommit. Är även jättenöjd med BVC och sköterskan vi har där.
    Inboxa mig om du vill ha mer info, vill inte lägga ut namn osv på personal här

• Anonym

Tack för tips! Jag var inne på kvinnoläkarna och det verkade inte som alla kunde gå till deras bm? Man var tvngen att va skriven hos vissa läkare som jag förstod. Kostar det extra hos Läkargruppen eller är det som landstinget? Är de fler på viksäng eller är det bara hon?

• MammanZ

Hos läkargruppen kostar det inget, men jag tror att man måste vara skriven hos dem som husläkare. Inget som jag har varit på där har kostat, varken tester eller grupper det ingår. Ska väl vara samma hos alla BM som är anslutna till husläkarsystemet

• Anonym

Tack! Jag ska absolut kolla upp det, har du varit hos läkare där än? Tänkte om de var bra och lätt att få tid.. Känns lite jobbigt, hur ska man säga till sin barnmorska att man ska byta? Hon har ju inte gjort nåt "fel". Det är mer bara att jag inte känner att hon är genuin, jag känns som en kund typ. Men så är man kanske extra känslig nu..

• MammanZ

Har varit hos en läkare och hon var trevlig, går nästan aldrig hos läkaren, så jag valde efter var min favorit BM fanns. Personalen på BVC som jag har träffat är jättetrevliga. Har inte valt någon läkare, känndes inte så viktigt, men hamnade hos en jättetevlig ganska ung tjej. Fick tid ganska snabbt, var inget brådskande så jag valde att ta en tid lite senare som passade mitt schema bättre.

• Anonym (Tipsar)
    Anonym skrev 2010-07-27 13:37:02 följande:
    Tack för tips! Jag var inne på kvinnoläkarna och det verkade inte som alla kunde gå till deras bm? Man var tvngen att va skriven hos vissa läkare som jag förstod. Kostar det extra hos Läkargruppen eller är det som landstinget? Är de fler på viksäng eller är det bara hon?
    Ångrar lite att jag skrev ut hennes namn nu, tänkte mig inte för. Men hon är bra iallafall tycker jag (och de andra i min föräldragrupp). Det finns två BM där vad jag vet.
Svar på tråden Snälla tips om lanstinget/privat mottagning! Västerås