• aabb

Miniderm eller Locobase?

Miniderm eller Locobase? Vilket ska man ha för lite torr och pepplig hud i ansiktet på 2 månaders bebis? Eller ska man undvika att smörja alls och låta huden vara...?

• Svar på tråden Miniderm eller Locobase?
  • Ulrica80

Jag ar miniderm på min lilla tjej, när d e torrt...

• Elfva

Miniderm är mer lättanvänd, alltså den är mer som en lotion och är lättare att smörja in än locobase som är en tjock salva. Båda ger dock bra effekt tycker jag, men vissa barn är lite känsliga mot miniderm (det kan sticka och svida i huden) så börja med en liten förpackning innan du köper den stora pumpflaskan. Jag fick lite i en burk på bvc av båda sorterna. Det kanske du också kan få?

Man kan också smörja med bröstmjölk, men jag vet inte om det fungerar, olja är också bra men välj helst en vegetabilisk olja t ex mandel eller oliv. Vanlig matolja fungerar också bra... Olivolja använder man väldigt ofta i länder runt medelhavet för att just hjälpa torr hud på så väl vuxna som spädbarn...

Många tvåmånaders bebisar har pepplor i ansiktet, det hör lite till, men det försvinner efter några veckor/någon månad.... Men du kan ju smörja lite ändå.

• Leos och Vincents mamma

Vi använder miniderm till våran son o den är superbra!

Vi fick först ett litet prov i en liten burk från bvc o testa med o vi var så nöjda med den så att vi köpte en stor tub sen.

• Dalkulla74

Jag använder Miniderm på Martin i kombination med Mildison (lite där han har eksem), fungerar jättebra.

• menta

Samma här miniderm är jättebra rekommenderas varmt.

• Monalisan

man ska va lite försiktig tror jag med locobasen. Den e ju så superfet så tror man förstör lite av hudsen naturliga fukt? inbillar jag mej?
    Tror den är bra när dom är extrem torra på små partier!
    tycker oxå miniderm e bra

• aabb

Tack - bra hjälp jag fått!!!

• brunetten

Vi använder båda. Locobase främst i ansiktet där Adam har/har haft eksem och miniderm på kroppen där han bara varit torr.

Man skadar inte huden genom att smörja den.

• aabb

Hur vet man att det är eksem - vår son är pepplig på kinder och torr runt öron och ögonbryn - är det eksem då?

• Wiken

Locobase lägger sig ovanpå och tränger inte in lika bra eftersom den är så fet. Miniderm funkar nog bättre. Man får nog testa sig fram.

• brunetten

Adam fick områden i ansiktet som var mycket torra och nästan såriga när han var ca 4 månader. Vi pratade om det på BVC och de berättade att det var eksem (och inte bara torrhet). Dock skulle vi inte göra något annat än att smörja med mjukgörande (Locobase och MIniderm) på samma sätt som vi skulle gjort om han varit torr.

Svar på tråden Miniderm eller Locobase?