• Lejonmorsan

Efterlyser tips på bästa tak och väggfärg.

Jag ska måla både tak och väggar vita (inomhus). Förra ägaren har rökt inomhus så tapeterna ska rivas bort.  

Jag undrar vad jag bäst tvättar väggar och tak med innan jag målar? Har hört att klorin är bättre än målartvätt…? Finns det något annat som jag kan använda att tvätta med?

Funderar på att köpa ”spärrfärg” för taket.

Vilken spärrfärg tycker ni är bäst?

Går det att använda på väggar med?

Finns det andra liknande produkter?

Behöver jag måla med grundfärg om jag använder ”spärrfärg” ?

Vilken är den bästa vita färgen (lagomt matt) för vägg och tak?

Undrar L

• Svar på tråden Efterlyser tips på bästa tak och väggfärg.
  • Lejonmorsan

Lägger till att jag har funderat på beckers färgserie ”Elegant” och undrar om någon använt den?

• J0SSAN

Hej Lejonmorsan, kökstak och lister mm som har en blank yta kan du tvätta med Bioclean, ett väldigt effektivt rengöringsmedel som inte behöver sköljas bort före målning som tex diskmedel eller målartvätt behöver. I sovrum/vardagsrum har man oftast helmatta tak och dessa skall inte tvättas då de är sugande. Måla istället direkt med spärrfärgen. Använd inte Bioclean på ytor som inte skall målas eftersom det även mattar ner ytan (bra för att färgen skall fästa men inte annars).

Som sagt oftast har man helvitt glans 2 i tak och lite blankare på väggar, oftast glans 7 eller 10 (silkesmatt) och gärna lite brytning.

Jag har själv målat med Jotun Uniproff en väldigt bra färg men betydligt billigare än den lite mer kända Jotun Lady. Bland Jotuns färger tycker jag att Reflektion, Sand, Skagen och Vanilj är väldigt fina men du kan även få Beckers kulörer i Jotunfärg.

Hoppas det hjälpte lite

Josefin

• J0SSAN

Oj såg att du skulle måla allt vitt

i så fall är 0502-Y den vanligaste vita, S0502-Y är något gulare och S0500-N går åt det grå. (alla är dock väldigt vita)

• leahalmighty

Flugger har en väldigt bra spärrgrund "Iso primer", men det går lika bra att köra med vanlig alkydgrundfärg. Det luktar lite när man målar men är effektivt och billigare.
    Oavsett om du använder spärrgrund eller alkydgrund så räcker det som grundfärg så efteråt är det bara att gå på direkt med färdigfärgen. Viktigast är bara att grundfärgen hinner härda ordentligt, vänta ca 2 dagar innan du målar nästa lager.

Sitter tapeterna ordentligt? Ifall de gör det så behöver du inte skrapa ner dem innan du målar.  Både spärrgrund och alkydgrund skyddar mot genomslag av nikotin, såväl lukt som missfärgningar. Börjar du skrapa ner tapeterna så måste du bredspackla efteråt och det är inte gjort i en handvändning direkt.

Vad gäller färdigfärgen så är Beckers helt okej,  men vi kör mest med Flugger på jobbet. Superbra täckförmåga, med Specialgrunden klarar du dig nästan alltid med bara en strykning (vi använder den till tak). Annars har du Flutex 5 som ger en matt yta men som är lika avtorkningsbar som en med 20-glans. Perfekt i kök om man inte vill ha glansiga väggar.

• Lejonmorsan

Tack för tipsen
    Bioclean hittar jag dock bara hos djuraffärer då jag googlar (om jag inte söker självrengörande fönster).
    Till hur många m2 kan 10L Iso Primer räcka?

Svar på tråden Efterlyser tips på bästa tak och väggfärg.