• Anonym (SnartEnsamMamma)

Skiljsmässa m barn - akut behov av tips ang. bostad i Majorna/Gbg!!

Hej! Jag och sambon är överens: hur ont det än gör just nu så ska vi ska separera. Vi har ett högt  älskat barn på ca.3 år som kommer få bo växelvis hos var och en av oss. Vi bor fn. i en 3:a i Majorna. Men kommer behöva varsin bostad. Helst i Majorna, så vårt barn kan gå kvar på sitt dagis...

Vi hoppas kunna bo i varsin 3:a, men HUR går man tillväga...? Undrar om någon modig själ har något tips? Är lite nollställd nu mitt i krisen och tänker inte så klart, så alla tips är välkomna. Mkt välkomna.
    Tack från oss tre...

• Svar på tråden Skiljsmässa m barn - akut behov av tips ang. bostad i Majorna/Gbg!!
  • yuzz

Tyvärr funkar bostadsmarknaden som så i gbg att man MÅSTE anmäla sig på Boplats.se  Du/ni kan inte få en annan lägenhet på annat sätt. Om det är kris och ni vill separera så fort som möjligt så kanske andrahandlägh är den bästa lösningen till att börja med. Jag vet inte vilket bostadbolag du bor i men familjebostäder "ger" inga extra lägenheter vid separation. Hoppas det löser sig för er...

(¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯)

Tack! Har varit anmäld på BP sedan mars månad, ungefär... och ser att bosäder i Majorna ofta har ett par tusen sökande... :S Men man kanske kan få ngt i Sandarna ed....

Andrahandslght kan ju vara något, ja. Har ej tänkt på: som sagt... mitt i krisen. Får landa och leta, antar jag. Fam.bost. är dem vi bor hos nu och då är det alltså så att de inte kan bistå på ngt vis? Som tur är så månar vi om varnandra, sambon och jag; vi vill verkligen varandra väl. Så vi kommer kunna samarbeta med att finna en bra lösning. Men vi måste bo isär: kärleken är död och vi är olyckliga tillsammans. Men nu ska jag inte gå in djupare på det. :)

Ha det så bra.

• slemtorsk i din bralla

Annonsera på blocket... har en vän som gjorde det och hon fick napp direkt..Flera seriösa svar. Visserligen andra hands men långtidskontrakt. Hon fick tipset att sätta ut bild och berätta varför hon var desperat (liknande situation) och inom 24 timmar hade hon nyckel till ny bostad och kontrakt som hon faktiskt skrev med bostadsrättsföreningen och inte ägaren av bostaden så det var väldigt seriöst...

• Majsan70

När jag skilde mig för 8år sedan så ringde jag till Fam Bo och de hjälpte mig att snabbt få en lägenhet. Men även om jag fick hjälp snabbt tog det ca 4 månader. Jag ringde ner till mitt lokala kontor och förklarade läget bara.
    Jag önskar dig ett varmt lycka till!

• Anonym (Inte lätt)
    Anonym (SnartEnsamMamma) skrev 2010-07-25 21:07:47 följande:
    Tack! Har varit anmäld på BP sedan mars månad, ungefär... och ser att bosäder i Majorna ofta har ett par tusen sökande... :S Men man kanske kan få ngt i Sandarna ed....

Andrahandslght kan ju vara något, ja. Har ej tänkt på: som sagt... mitt i krisen. Får landa och leta, antar jag. Fam.bost. är dem vi bor hos nu och då är det alltså så att de inte kan bistå på ngt vis? Som tur är så månar vi om varnandra, sambon och jag; vi vill verkligen varandra väl. Så vi kommer kunna samarbeta med att finna en bra lösning. Men vi måste bo isär: kärleken är död och vi är olyckliga tillsammans. Men nu ska jag inte gå in djupare på det. :)

Ha det så bra.
    Nja, Sandarna är nog rätt kört det med. Vi har just börjat få erbjudanden i Frölunda (söker också i västra delarna) och då har vi 2 års kötid, 2 hyfsade löner (och ett barn på G vilket verkar ha snabbat på det). Ni kanske kan försöka byta er lgh mot två mindre tvåor i typ Sandarna? Jag skulle börja med att annonsera om det faktiskt (sedan får ni försöka byta upp er därifrån).

Sedan är ju boplats korrupt så om ni känner ngn som jobbar där så spelar det alls ingen roll att du stått så kort tid i kö. Då kan de fiffla lite. Så går det när man inte har ett offentligt kösystem, det är verkligen illa.
  • slemtorsk i din bralla

Vet inte om Poseidon har bostäder där ute där du behöver, annars så är de ganska bra att ha att göra med. Den som skrev att "enda sättet att få bostad är via boplats" har inte rätt. Inte en enda jag känner har fått bostad via dem, det är att ringa själv till bostadsägarna och ligga på som gäller. Kolla vilka värdar som finns där i de områden du kan tänka dig att bo. Tänk på att ni kanske inte kan få precis så nära förskolan som ni skulle vilja utan får åka en bit, men det är ju ett litet pris att betala tycker jag. Så länge ni inte hamnar i Västra Frölunda eller på det avståndet så går ju allt att lösa.

• Anonym (Inte lätt)
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-25 21:22:54 följande:
    Så länge ni inte hamnar i Västra Frölunda eller på det avståndet så går ju allt att lösa.
    Varför skulle inte VF kunna fungera? Är det ett annat system för förskola? För annars borde det väl gå rätt hyfsat att bo en i Majorna och en i VF- det är ju inte så långt ifrån man kan komma iaf.
  • riboflavin

Hur stor är er trea, kanske ni skulle kunna byta till er varsin mindre lägenhet till att börja med och utgå därifrån, tror att det går fortare än att försäka via boplats, majorna är som sagt mycket hårt söktryck på.

Ni får nog antagligen stå ut med att bo lite mindre ett tag, men det brukar gå att lösa. 

• yuzz
    Anonym (Inte lätt) skrev 2010-07-25 21:22:54 följande:
    Nja, Sandarna är nog rätt kört det med. Vi har just börjat få erbjudanden i Frölunda (söker också i västra delarna) och då har vi 2 års kötid, 2 hyfsade löner (och ett barn på G vilket verkar ha snabbat på det). Ni kanske kan försöka byta er lgh mot två mindre tvåor i typ Sandarna? Jag skulle börja med att annonsera om det faktiskt (sedan får ni försöka byta upp er därifrån).

Sedan är ju boplats korrupt så om ni känner ngn som jobbar där så spelar det alls ingen roll att du stått så kort tid i kö. Då kan de fiffla lite. Så går det när man inte har ett offentligt kösystem, det är verkligen illa.
    Det är just det man inte kan om man bor hos familjebostäder dvs byta till två mindre. Det står klart och tydligt på deras hemsida.

"Hyresgäster kan inte erbjudas ytterligare ett hyresavtal via Omflyttningsplatsen i samband med tex separation. Omflyttning innebär att den ursprungliga lägenheten sägs upp och en ny erhålls. Vid separation hänvisas en av parterna istället till att söka lägenhet via Boplats. Om du som hyresgäst söker lägenhet via Boplats har du inte företräde framför andra sökande utan rangordnas efter registreringsdatum på Boplats som andra externsökande."

http://www.familjebostader.goteborg.se/sv/Soka-lagenhet/

Om du har sagt upp ditt hyresavtal går det inte att söka omflyttning.
  • yuzz
    Anonym (SnartEnsamMamma) skrev 2010-07-25 21:07:47 följande:

Ha det så bra.
    Ja som sagt hoppas det löser sig för er. Man ska ALDRIG avregistrera sig från boplats.se utan ha kvar det även om ni hittar en lägh sen. För det är den som vart reg längst  som får lägh utöver dem självklara kraven som inkomst osv.
    Men att ni kommer överens är det bästa i er situation, då blir allt så mycket lättare.
  • Anonym (Inte lätt)
    yuzz skrev 2010-07-25 21:55:23 följande:
    Det är just det man inte kan om man bor hos familjebostäder dvs byta till två mindre. Det står klart och tydligt på deras hemsida.

"Hyresgäster kan inte erbjudas ytterligare ett hyresavtal via Omflyttningsplatsen i samband med tex separation. Omflyttning innebär att den ursprungliga lägenheten sägs upp och en ny erhålls. Vid separation hänvisas en av parterna istället till att söka lägenhet via Boplats. Om du som hyresgäst söker lägenhet via Boplats har du inte företräde framför andra sökande utan rangordnas efter registreringsdatum på Boplats som andra externsökande."

www.familjebostader.goteborg.se/sv/Soka-lagen.../

Om du har sagt upp ditt hyresavtal går det inte att söka omflyttning.
    Det var inte det jag skrev, eller hur? Jag syftade på att man ordnar det privat och byter två lägenheter mot en. Det brukar de flesta hyresvärdar gå med på. Man säger alltså inte upp sitt avtal utan att ha ngn att byta med. Kanske är det vad Familjebostäder avser med den klausulen men i sådana fall kan de uttrycka sig tydligare (har dock inte klickat på länken) eftersom det är skillnad att be sin hyresvärd om en annan lgh och att fixa det själv. Med tanke på att t o m SGS tillåter lägenhetsbyte (förutsatt att man fixar det själv) tycker jag att det vore väldigt konstigt om inte Familjebostäder gjorde det.
  • Anonym (Inte lätt)

... men det kanske är annorlunda om man vill byta en mot två just, är det så du menar? Fånigt i så fall. Ordnar man det själv borde ju inte de lida av det.

• yuzz
    Anonym (Inte lätt) skrev 2010-07-25 22:02:26 följande:
    ... men det kanske är annorlunda om man vill byta en mot två just, är det så du menar? Fånigt i så fall. Ordnar man det själv borde ju inte de lida av det.
    Ja det är så jag menar!!
  • Anonym (Inte lätt)
    yuzz skrev 2010-07-25 22:35:43 följande:
    Ja det är så jag menar!!
    Aha! Fånigt.
  • Anonym

Jag(och min fd sambo) har gjort ett 1 mot två byte med min poseidonlägenhet, det var inga problem alls, däremot ville ju Poseidon få godkänna bägge de nya hyresgästerna då de bägge skulle stå med på kontraktet.
    De två andra lägenheterna fanns hos en privatvärd samt hos Wallenstam, även där var processen smärtfri, hela gänget fick dessutom låna släp från den privata hyresvärden vid flytten.

• enlitenbitkaka

Via Boplats har du ingen chans att få något med den kötiden. Sök på Blocket så KANSKE du kan hitta något i  Majorna i 2:a hand men just treor är svåra att hitta. Ev kan ni göra ett 2-mot-1 byte med någon från ex Blocket.

TACK SNÄLLA för alla tips och inlägg! Känner mig MKT bättre till mods! Kommer ta vara på varenda tips och länk etc och är på ngt vis säker på att det kommer lösa sig på ett bra sätt. Ang. treans storlek så är den 75 kvm. Kommer annonsera ut den, så snart vi landat lite i det här beslutet. Tack än en gång för allt! Ha det gott!

• riboflavin
    Anonym (SnartEnsamMamma) skrev 2010-07-26 20:11:13 följande:
    TACK SNÄLLA för alla tips och inlägg! Känner mig MKT bättre till mods! Kommer ta vara på varenda tips och länk etc och är på ngt vis säker på att det kommer lösa sig på ett bra sätt. Ang. treans storlek så är den 75 kvm. Kommer annonsera ut den, så snart vi landat lite i det här beslutet. Tack än en gång för allt! Ha det gott!
    Då är det ju inte alls omöjligt att få tag i ett par med varsin mindre lägenhet som vill flytta ihop, eftersom kommunikationerna är såpass bra i de delarna av stan så kan man ju ganska lätt söka sig till  de närliggande områdena också, och ändå ha relativt nära till dotterns dagis.
    Vi bytte våran stora tvåa på 70 kvm mot en 1,5 på 42 kvm samt en 2:a på 50 kvm, så man måste ju inte byta till sig ettor.

Eftersom ni vill ha varsin trea tror jag nog att ni tyvärr kommer få trängas till en början, men allt blir vad man gör det till.

Jag kan passa på att tipsa om ett bekant par som löste separationen på så sätt att de bodde kvar i lägenheten med barnen varsin vecka, och skaffade sig en liten övernattningslägenhet i närheten åt den förälder som inte hade barnen , om man kommer bra överens så är ju det också en möjlighet.
    Så levde de de första två åren efter att de separerat , för att göra det lättare för barnen. 

Svar på tråden Skiljsmässa m barn - akut behov av tips ang. bostad i Majorna/Gbg!!