5-månaders sover endast med bröstet i munnen
Har hamnat i precis samma situation, skulle gärna få höra hur det har gått eftersom tråden är över ett år gammal. Vi hade fått in riktigt bra rutiner från det att vår lilla tjej var 7 veckor tills för några veckor sedan, hon är nu fyra månader. Jag ammade och hon somnade, kunde sedan lägga henne i sin säng där hon brukade sova 3-4 timmar, därefter åt/snuttade hon med 1-2 timmars mellanrum. Jag satt mig upp varje gång fram tills vid 7-tiden då jag brukade vara för trött och lyfta över henne till vår säng. Men så kom en period då hon vaknade med 40 minuter till en timmes mellanrum och jag bara orkade inte sätta mig upp för att sedan lägga tillbaka henne, utan lyfte helt enkelt över henne till sängen för att kunna ligga och amma och själv halvsova. Men nu känns det som att det gått över styr och hon vill, som du beskriver det, ha bröstet i munnen hela tiden. Och hon tar inte heller napp kan tilläggas. På dagarna sover hon massor, upp till tre timmar i sträck om jag går med henne i vagnen. Men dagtid har vi varken nu eller tidigare fått henne att sova i sin egen säng, famn, vagn eller sele är det som gäller. Så, jag pendlar mellan att tänka att det löser sig (och jag njuter ju samtidigt av att det är mysigt att ha henne nära), till att tänka att det är bäst att försöka ändra rutinera nu då det kanske blir svårare med tiden? För någon egentid/sambotid är det ju inte tal om. Det känns inte heller som att hon blir tillräckligt utvilad då hon behöver sova så mycket på dagtid. Är jättenyfiken att höra hur det gått för er andra som varit i samma situation. Och hur sjutton gör man för att byta ut bröstet mot napp?