Inlägg från: scorpiontjejen |Visa alla inlägg
  • scorpiontjejen

5-månaders sover endast med bröstet i munnen

Jag har ett tips som funkar.. men den är lite elak och tålamodskrävande.

Jag har själv haft en liten tjej som vägrat annat än att somna vid bröstet... Hon är dock 7 månader, men efter 5 månader är en bra tid att börja få dom att sova själv då som inte behöver nattammas.
    I förrigår fick jag nog, efter att hon vaknade minst en gång i timmen och bara skulle ha tutten. Tänkte: nu måste hon fan lära sig att somna själv, inte bara jag utan hon kommer så småningom att må bra utav detta.
    Så igår på dan började med att lägga henne bredvid mig, ge henne snutten i ena handen och genom det sättet hoppas på att hon skulle hitta tummen, vilket hon gjorde efter flera om och men och skrik och protester (var där bredvid hela tiden och tröstade lite men tog inte upp henne).
    Så somnade hon till slut.

På kvällen när hon blev trött så la vi henne i spjälsängen där det självklart bkev en del protester men så småningom hittade hon tummen och sen sov hon i fyra timmar (till 00:00), och då ammade jag inte, utan gav henne välling och därefter sov hon i  sex och en halv timme till..

Så mitt tips är att inte nattamma, utan ge hellre välling som mättar... då sover hon gott på det. 
  • scorpiontjejen
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-07-28 18:15:21 följande:
    Min är dock bara 2 månader gammal men jag håller på gå under!! Har en treåring också så snart funderar jag på introducera flaskan och ge till natten och också hoppas att han börjar ta nappen när han lärt sig ta flaskan...
    Introducera flaskan, den är guld värd.
  • scorpiontjejen

Skogsvitter: men dig för fan. Bara för att du lät dina bröstvårtor trilla av mitt i natten betyder inte att vi andra pallar det. Så fort man inte nattammar sitt barn är man dum i huvet. Får dom i sig tillräckligt med bröstmjölk eller ersättning under dagen så kan man ta till flaskan med antingen ersättning eller välling. Folk ber om tips och råd här, inte nåt "det är bara att fortsätta nattamma, det blir bättre (du är en dålig jävla morsa om du inte låter bebben ha tutten i mun hela nätterna). Hon som frågade, hennes bebis är (var) nästan sex månader när hon frågade om rådet, vad fan har du emot välling, det mättar, barnet blir nöjt, mamman slipper leka levande napp..

Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen