• With a devilish smile

Jätteont i magen av ersättningen, behöver tips !

Min lille är 3 veckor får mestadels ersättning & hans mage strular väldigt mycket.
    Han har haft jätteont & kan inte få ur sig gaser & bajs direkt så det är klart det gör ont.

Finns det något man kan göra för att underlätta magproblemen ?

(Han får sempers magdroppar & jag brukar massera magen på honom men det hjälper inte jättemycket.)

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Svar på tråden Jätteont i magen av ersättningen, behöver tips !
  • ami

Använd dr Browns flaska om du inte redan gör det.

• Buppis

Barnläkaren sa att man kunde tillsätta 1-2 msk Matolja i ersättningen 1 gång om dagen (börja med en funkar inte det testa 2). Jag gör det och min lillas (7v) mage kom i gång efter en dag!

• Dixabilly

Vilken ersättning använder du?
    Att blanda i lite messmör brukar vara kanon också!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Buppis
    Dixabilly skrev 2010-07-26 00:38:14 följande:
    Vilken ersättning använder du?
    Att blanda i lite messmör brukar vara kanon också!
    Kan man göra de när dom e så små? Ska prova i så fall måste ju va mums mums för dom småGlad
  • Dixabilly
    Buppis skrev 2010-07-26 00:39:59 följande:
    Kan man göra de när dom e så små? Ska prova i så fall måste ju va mums mums för dom småGlad
    Ja absolut, fick det rådet, och det fungerar jätte bra! :)
  • Buppis
    Dixabilly skrev 2010-07-26 00:42:11 följande:
    Ja absolut, fick det rådet, och det fungerar jätte bra! :)
    Grymt, tack för tipset!
  • Dixabilly

Det jag iallafall ville komma till när jag frågade dig, TS om vilken ersättning, är för att vi använde Semper, eftersom BB gav oss det, men min son hade sååå ont i magen, dag ut och dag in, läste på FL att testa NAN, och all magvärk och förstoppning försvann.
    Kanske är värt att testa en annan ersättning! :)

• Småstadsbönan

Minifom är för magknip finns att köpa på apoteket

• Zs1985

NAN:s ersättning innehåller mindre laktos som är skonsammare för magen jämfört med babysemp, den finns också med "magbakterier" så att barnets mage ska komma igång.
    Och sen använd nån form av antikolikflaska för att minska risken av luft i magen.

Sen om han har problem med gaser i magen så testa minifom (finns på apoteket, fråga i kassan). Det slår sönder luftbubblorna i tarmen så han får lättare att fisa/bajsa

• With a devilish smile

Tack för tipsen :)

Använder NAN 1 , använde den till min dotter när hon var liten eftersom alla sa att den var mildare för magen så vi körde på det till lillkillen också .

Hur snabbt brukar man märka om oljan ger effekt & ska man använda rapsolja ?

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704 <3 onttonen.blogg.se
  • Zs1985
    With a devilish smile skrev 2010-07-26 00:55:10 följande:
    Tack för tipsen :)

Använder NAN 1 , använde den till min dotter när hon var liten eftersom alla sa att den var mildare för magen så vi körde på det till lillkillen också .

Hur snabbt brukar man märka om oljan ger effekt & ska man använda rapsolja ?

Med oljan borde du märka skillnad inom två dygn. Rapsolja funkar jättebra, mild och smaklös :)

Och om du vill ge dig på att testa messmör i ersättningen så blanda i knappt 1/2 tsk till 100ml, annars kan det lätt bli för starkt.
  • jagälskarallaminabarn

Du kan prova Baby Semp 1 Lemolac (har för mig att det heter något i stil med det), hade den åt sonen som nu är 10 mån samt åt mina tvillingar som är 5 år och alla våra barn har mått bra av den. När vi skulle byta valde vi dock Nan 2 med sonen eftersom inget annat fungerade. Hur vi gjorde med döttrarna minns jag inte, tror Lemolac var från 4 mån då och är säker på att den är från nyfödd nu så de måste ju ha gjort om den något. Lycka till!

• With a devilish smile

Får tacka för tispet om rapsolja, det har hjälpt så lillen åtminstone kan bajsa dock har han fortfarande jätteont i magen & får ta i en del men ut kommer det så fort han fått lite i ersättningen . 
    Även börjat med semper bifidus 1 mål om dagen & det gör nog lite också :)  

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704 <3 onttonen.blogg.se
Svar på tråden Jätteont i magen av ersättningen, behöver tips !