• Buppis

Vad "kallar" ni era flickors underliv?

Har funderat lite på vad jag ska kalla min dotters ja som sagt underliv när det börjar komma på tal, känns lite skumt att säga vagina. Pojkars kallar jag snopp men har inte kommit på ngt för det motsatta. Va säger dom på dagis etc? Tacksam för lite tipsGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-26 18:18
    Oj va folk hade åsikter om detta! Efter att ha läst hela tråden så får det bli snippa. Det är jätte bra att dom har ett ord för detta på dagis/förskolan, jag vill ju inte att hon ska bli missförstådd eller retad pga av ett annat ordval! Ni som tycker anorlunda får diskutera vidare. Tack för hjälpen

• Svar på tråden Vad "kallar" ni era flickors underliv?
  • Pigeon
    Rockan skrev 2010-07-27 20:39:37 följande:
    Visst, så länge man även har ett vedertaget ord som man känner sig okej med att använda inför andra.

Det ÄR nämligen viktigt för kommunikationen att barn kan benämna sina kroppsdelar med korrekta ord.
    Fast jag tycker nog att musen, muttan, slidan, springan med flera ÄR ganska vedertagna. I alla fall tillräckligt för att alla ska veta vad man menar.
    "Jag har ont i musen", så klart alla fattar vad man menar då.
    Men såklart är det bra att man lär barnen att det finns flera ord, att snopp även kan heta penis eller kissen, och att springan (som vi säger) även kan heta snippan eller nåt annat.
  • Manchester
    Pigeon skrev 2010-07-27 20:11:29 följande:
    Och inte 17 sa killarna "snopp" i höghstadiet för den delen.
    Inte när de pratar med varandra kanske, men hos skolsyster lär det vara ett vanligt ord och i killgrupper på livskunskapen så används det också ibland. Det påstår i alla fall manliga kollegor som jobbat med sådana grupper.
  • skogsgrodan

När jag va liten hette det Murra hehe låter ju sådär

• skogsgrodan
    Bonanza skrev 2010-07-26 16:31:21 följande:
    Men hur jäkla larvigt är det inte att vägra använda det ord som finns bara för att det "låter larvigt"? Jag tycker inte att "cd-skiva" låter bra (särskilt inte eftersom det är en tautologi) och det är också ett "påhittat ord" (för den delen är alla jävla ord påhittade) men jag använder det ändå. För jag fattar hur viktigt det är att man använder ord som alla förstår.

Ännu mer förstår jag att det är otroligt viktigt för små flickor att få ett ord för sitt könsorgan som inte är en omskrivning. "Mus", "Höna", "Fiffilura"?? Jag är 26 år och har inget namn på mitt könsorgan som jag känner mig med bekväm med. Fan heller att jag tänker utsätta min dotter för samma obekvämhet när det gäller hennes könsorgan. Hon har kunnat kalla sitt underliv för snippa sen hon var ett år.

Ni som säger att det heter slida, vagina etc - är ni så okunniga eller låtsas ni bara? Sitter er klitoris på insidan? Har ni inga blygdläppar? Snippa är ett perfekt., neutralt och oladdat ord för HELA flickornas könsorgan. Ett könsorgan som de för övrigt gör mycket mer än kissar med, något som är viktigt för dem att känna till. Vi reducerar inte snoppen till en kissepinne, varför ska vi reducera flickors kön till något man bara kissar med?

Om man vägrar att använda ordet snippa för att man tycker att det är ett larvigt ord, då är man antingen otroligt okunnig om vikten av ett välkänt ord för flickors kön, eller så är man så pass ignorant att man tycker att ens barnsliga aversion mot ett helt vanligt ord trumfar en liten flickas rätt till ett namn på sitt könsorgan.
    vi har redan reducerat snoppen till en kissepinne för snoppen är snoppen men pungen då?? Måste finnas ett ord för hela paketet där med ju???
  • nummerfem
    Sarilariz skrev 2010-07-27 16:44:21 följande:
    Efter att ha läst det där är jag inte lika negativt inställd till ordet snippa (kudos till dig för jag är envis som en get) dock kommer det alltid att betyda "klippa av" för mig så jag fortsätter använda vulva och slida.
    Fair enough ;) Använd orden vulva och slida du. Apropå "snippa av" så hittade jag den här artikeln. Det kommer tydligen från tyskan. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/10/51.html
    crede quod habes, et habes
  • Sissi82

Här hemma så kallar vi den "MUFFEN" ha ha! lite raggit men det bara blev så... hatar ordet SNIPPA! 

snopp heter pojkars kön...

Mamma till två prinsessor♥
  • Sissi82
    Weezy skrev 2010-07-27 20:45:51 följande:
    här kallas det tussilago! :O)
    grannen säger "lilla blomman" 
    Mamma till två prinsessor♥
  • nummerfem
    ängelenfrånovan skrev 2010-07-27 16:26:26 följande:
    Förstår inte riktigt hur du menar :)
    a) pulla, som i kyckling
    b) pulla, som i att beröra det kvinnliga könsorganet med händerna
    crede quod habes, et habes
  • cocos87
    nummerfem skrev 2010-07-27 22:27:23 följande:
    a) pulla, som i kyckling
    b) pulla, som i att beröra det kvinnliga könsorganet med händerna
    Precis, när jag hör pulla så tänker jag på när man var 15 och ens kille hade "pullat"... Inget jag skulle säga om min dotters könsorgan.
    Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
Svar på tråden Vad "kallar" ni era flickors underliv?