• Lilla Skrot

Matsäck på flyg, ok eller?

Vi reser till Mallorca snart och har ej beställt mat på flyget. Är det ok att medtaga mat tex pastasallad, frukt, bröd?
    Jag vet hur vätskeregeln funkar, men visst måste man kunna ta med mat i hemifrån i handbagaget? Det blir ju naturligtvis mat som klarar sig bra utan kyla. Någon som vet, hur har ni gjort?

• Svar på tråden Matsäck på flyg, ok eller?
  • Alexi

Generellt är det alltid ok med barnmat, så mycket som barnet behöver. Däremot mat till vuxna kan man nekas, bland annat av allergiskäl vet jag.

• Alexi

Tilägg: När vi var på Mallorca så åt vi på flygplatsen innan, då behövde man ingen mat under resan.

• Lilla Skrot
    Alexi skrev 2010-07-26 17:53:56 följande:
    Tilägg: När vi var på Mallorca så åt vi på flygplatsen innan, då behövde man ingen mat under resan.
    Vi åker tidigt på morgonen så vi äter frukost hemma, men sen äter vi nog inte på flygplatsen. Frukt och bröd borde väl funka att ha med sig?
  • mia maria

Nej jag tror inte att det är så poppis att ta med sig frukt o bröd hemifrån. Vet inte ens om du får det genom säkerhetskontrollen!?
    Och hur som helst så vill ju flygbolaget att du ska handla av dem ombord, alternativt beställa flygplansmaten - så jag tror inte att det är OK om alla börjar ta med sig egna matsäckar osv!

Barnmat vet ju alla att det är OK, i en inte alltför stor mängd.
    Och när jag flög med TuiflyNordic sist så fick jag veta att det även är OK att ta med sig sådant ätbart som du har köpt i taxfreebutikerna/butikerna efter säkerhetskontrollen.

Men för att vara på den säkra sidan så ring eller maila det flygbolag som du ska åka med, så får du ett korrekt svar.

• evaoregon

Vi hade med oss mackor när vi flög ifrån Köpenhamn till Amsterdam med SAS och det var inget problem.  Här i USA går det bra att ta med sig mat på flyget så länge det inte är vätska.  Nyligen hade vi med oss sushi.

• evaoregon
    mia maria skrev 2010-07-26 20:28:19 följande:
    Nej jag tror inte att det är så poppis att ta med sig frukt o bröd hemifrån. Vet inte ens om du får det genom säkerhetskontrollen!?
    Kanske inte så populärt hos flygbolaget som vill sälja sin egen mat, men det är inte förbjudet att ta igenom säkerhetskontrollen så länge det inte är vätska. 
  • evaoregon
    Lilla Skrot skrev 2010-07-26 18:28:54 följande:
    Frukt och bröd borde väl funka att ha med sig?
    Frukt så länge man äter up det på planet.  I många länder är det förbjudet att föra in färsk frukt och färska grönsaker.
  • Kinne79

Brukar inte vara något beskymmer, däremot är det bra att äta upp det under resan, för det är inte alltid så poppis att ta med mat in i det landet man flyger till. I många länder är det tom straffbart.

• evaoregon
    Kinne79 skrev 2010-07-26 21:56:23 följande:
    Brukar inte vara något beskymmer, däremot är det bra att äta upp det under resan, för det är inte alltid så poppis att ta med mat in i det landet man flyger till. I många länder är det tom straffbart.
    Ja, en amerikansk skådis fick rejäla böter när hon av misstag tog med sig ett äpple till Nya Zeeland...  Rynkar på näsan  Samma med t ex USA och Australien.
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-07-26 21:57:35 följande:
    Ja, en amerikansk skådis fick rejäla böter när hon av misstag tog med sig ett äpple till Nya Zeeland...  Rynkar på näsan  Samma med t ex USA och Australien.
    Det var förresten Hilary Swank och hon hade med sig ett äpple och en apelsin.  Nästan en tusenlapp i böter blev det...
Svar på tråden Matsäck på flyg, ok eller?