• ica003

Virkade converse

Hejsan!
    Hoppas och tror att det finns någon här som kan hjälpa mig. För ett par månader sedan läste jag en
    pysseltråd här på fl (minns inte vad den hette) och fick tips om en sida med virkbeskrivningar bland
    annat converse-skor till bebis.

Jag länkar till två sidor här...

http://crochet-mania.blogspot.com/2009/07/baby-high-top-booties-toddlerchild-size.html

http://virkverket.blogspot.com/2007/05/virkade-converse.html

Jag tror nog att jag klarar att följa beskrivning, men mitt problem börjar redan vid
    vilken nål ska jag använda och vilket garn. På ena sidan står nål "4 kanske" och när jag
    sa det i garnbutiken för att få hjälp att hitta lämpligt garn blev det väldigt förvirrat...

Så jag efterlyser alltså någon som gjort dessa converse som kan svara på VILKEN NÅL och VILKET GARN.

Sen..om man kollar på fotona på de här sidorna så verkar de vara olika storlekar...eller?

Hoppas hoppas nån kan bringar lite klarhet...

En prins (041013), en ängel (070214-070413) och ett pyre i magen (BF juli)
  • Svar på tråden Virkade converse
  • redfox

Hejsan!
    Har aldrig virkat dessa tofflor, men hoppas att jag kan hjälpa dig ändå. Skiljer storlekarna? Förmodligen, då den svenska beskrivningen inte skriver hur stora de kommer att bli. Detta har mycket med virknålen och garnet att göra. Men väljer du att virka efter denna beskrivning och använder virknål 4 så borde det inte vara några som helst problem för dem på garnaffären att plocka fram ett garn som passar för denna virknål. 

• ica003

Tack för svaret.
    Jag får ta med beskrivningen nästa gång jag åker dit... måste fixa skrivaren först bara....
    trodde de kunde hjälpa bara jag sa storleken på virknålen....men tydligen inte

En prins (041013), en ängel (070214-070413) och ett pyre i magen (BF juli)
  • Hanna35

Var tvungen att testa virka dessa, så gulliga.
    Fattade inte beskrivningen så körde enligt eget tycke, Borde nog skrivit ner hur jag gjorde om man ska göra den andra likadan... Men det löser sig nog..

Jag använde virknål nr 5 och Järbo soft cotton garn,

• Echidna

det finns en jättebra sida (på engelska) där man kan få mönster till att virka allt möjligt (bla virkade converse).
    Man måste dock vara medlem (gratis).Här: www.Ravelry.com

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Hanna35

Zaznajka vad fina de är...  RIktigt fina.
    Har du mönster till de? fast i och för sig fattar jag inte hur man läser virkmönster,,

• mtina

Zaznajka! Håller med föregående "skrivare". Skorna är jätte fina. Vart hittade du mönsteret? Jag tycker att jag har letat på nätet men jag har binte hittat något mönster som är så verklighetstroget som ditt. Är mycket nyfiken på vart du hittade det eller är det hemmakomponerat?

• Agnieszka V

Jag har virkar baby converse enligt mönster på ravelry.com. Det var lite jobbigt och det tog ganska mycket tid att virka dem men det var värt det. De blev mycket fina. Och de ser jätte söta ut på min dotter! Kolla även på: <a href=pimpmybuggy.blogspot.com/">min blogg</a>

Svar på tråden Virkade converse