Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Gillar du ordet "snippa"?

Spelar ingen roll och det är sån bullshit att man vägrar använda ord bara för att man inte tycker om hur de låter. Konstigt att det inte gäller något annat ord än det för flickors könsorgan. En slump? Självklart inte.

• Bonanza
    Sarilariz skrev 2010-07-26 23:20:21 följande:
    Fast nu är ju inte "snippa" något vetenskapligt korrekt utan ett "poppis" ord som typ dagis hittat på.

Vulva är det korrekta ordet för yttre blygdläppar, inre blygdläppar och klitoris. Slida heter det invändiga. Eller så kan man ju använda Vagina som sammanfattning. Men varför skulle folk vara tvugna att använda snippa som är en fånig femininisering av ordet snopp, det fattar jag inte.

Jag och min kompis använde ordet "Venis" , men till dottern (som visserligen bara är 11 månader) använder jag ordet vulva, vilket är det korrekta.
    Snopp är lika larvig påhittat det, det heter ju penis.

Suck.
  • Bonanza
    SilverEmma skrev 2010-07-26 23:25:32 följande:
    Samtidigt...det finns ju hur många ord som helst för en killes kön också. Under min uppväxt hörde jag lika många ord istället för "snopp", som för "snippa". Penis, kuk, masken, snabel, lilleman, draken...tja...det är bara några stycken. Varför ska pojkar få kalla sitt kön för olika namn men flickor MÅSTE ha ETT ord, som nu råkade bli snippa eftersom flest personer röstade på det.

Jag gillar inte snippa alls. För mig känns det som ett löjligt och konstlat ord som är obekvämt att säga. Men jag har nu två döttrar och ska ge det en chans. Känns det inte bra om något år så säger jag något annat istället. Tror det är viktigare att jag använder ett ord som känns bekvämt att säga än att anväda "snippa" och ungarna märker att deras mamma tycker det är jobbigt att prata om.
    Fast alla vet att det heter snopp, även om man kallar det för lille ormen eller petter-niklas inom familjen. Så länge man lär sin dotter vad det heter, vad det rätta namnet är, vilket ord som är det som benämner småflickors kön så kan man ju sen ha diverse smeknamn hemma om man vill. Så länge barnen vet vad det heter som sagt.
  • Bonanza
    Sarilariz skrev 2010-07-26 23:29:29 följande:
    Fast det hette ju inte snopp kom vi fram till utan penis?
    Nej, det är den medicinska termen. Snopp är det som används för barn.
  • Bonanza
    Sarilariz skrev 2010-07-26 23:33:23 följande:
    Fast varför använda ord som inte är korrekta? Min mamma kallade Vaginan för "kissen" när jag var liten vilket har gjort att jag var extremt obekväm med att använda orden vulva, vagina och slida under lång tid. Tycker det är helfånigt med "gulliga" omskrivningar av olika kroppsdelar.

Vi kan ju börja kalla armar för "stjekkevifto" eller benen för "tjampeligågå" eller liknande fånigt, kan inte alla bara sluta hitta på nya ord för könen för att de tycker att det är "pinsamt" eller "stigmatiserat" att prata om? Lär barnen de korrekta orden från början så slipper de lära om senare. Många barn och även ungdomar vet inte om att det heter vulva, slida och vagina. De tror att det heter "fitta" eller "snippa".
    1. Slida och vagina är inte en beskrivning för hela det kvinnliga könsorganet, så dessa kan vi räkna bort genast.

2. Hur menar du att snopp och snippa inte är korrekt? Vi benämner de flesta av våra kroppsdelar med andra ord än de medicinskt korrekta, varför ska det vara någon skillnad i det här fallet?
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?