Bonanza skrev 2010-07-26 23:37:49 följande:
1. Slida och vagina är inte en beskrivning för hela det kvinnliga könsorganet, så dessa kan vi räkna bort genast.
2. Hur menar du att snopp och snippa inte är korrekt? Vi benämner de flesta av våra kroppsdelar med andra ord än de medicinskt korrekta, varför ska det vara någon skillnad i det här fallet?
Nej du har ju som sagt slida och vulva, vilket täcker det mesta. Sedan är vagina "bara" ett samlingsord typ.
Jag anser det inte korrekt nej. Det är "populärord" som man kommit fram till nu att det "låter bra". Jag tycker för övrigt inte att ordet "chilla" skall stå inskrivet i sveriges lexikon heller, så jag kanske är lite konservativ. Skälet till att man använder ordet ben och ordet arm är för att det är gamla svenska ord för dessa kroppsdelar, från långt innan latinets påverkan gjorde sig gällande. Men visst vi kan börja kalla penis för GUK som egentligen betyder gök, men snopp och snippa anser jag inte vara "okej" ord för det manliga och kvinnliga könet.
Men ALLA har rätt till sin åsikt, och jag lägger mig egentligen inte i vad man väljer att lära sin barn. Själv lär jag dem hellre "rätt" från början.
Vi får tyvärr låta det stanna vid det, även om jag gärna skulle diskutera mera. Men jag måste sova nu!
Ha det bra, och sov så gott.