SilverEmma skrev 2010-07-26 23:25:32 följande:
Samtidigt...det finns ju hur många ord som helst för en killes kön också. Under min uppväxt hörde jag lika många ord istället för "snopp", som för "snippa". Penis, kuk, masken, snabel, lilleman, draken...tja...det är bara några stycken. Varför ska pojkar få kalla sitt kön för olika namn men flickor MÅSTE ha ETT ord, som nu råkade bli snippa eftersom flest personer röstade på det.
Jag gillar inte snippa alls. För mig känns det som ett löjligt och konstlat ord som är obekvämt att säga. Men jag har nu två döttrar och ska ge det en chans. Känns det inte bra om något år så säger jag något annat istället. Tror det är viktigare att jag använder ett ord som känns bekvämt att säga än att anväda "snippa" och ungarna märker att deras mamma tycker det är jobbigt att prata om.
Fast alla vet att det heter snopp, även om man kallar det för lille ormen eller petter-niklas inom familjen. Så länge man lär sin dotter vad det heter, vad det rätta namnet är, vilket ord som är det som benämner småflickors kön så kan man ju sen ha diverse smeknamn hemma om man vill. Så länge barnen vet vad det heter som sagt.