Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Gillar du ordet "snippa"?

Jag har vant mig vid det och gillar det! Tog väl nån månad av att tjata in det för sig själv, nu känns alla andra ord konstiga. Min mamma har också börjar använda det.

Sarilariz skrev 2010-07-26 23:48:59 följande:
    Nej du har ju som sagt slida och vulva, vilket täcker det mesta. Sedan är vagina "bara" ett samlingsord typ.
    Vagina är synonymt med slida, så det täcker inte hela. Jag tänker också lära min dotter vad de olika delarna av snippan heter, precis som pojkar får lära sig vad de olika delarna av snoppen heter, men tillsvidare blir det snippa.
  • Rockan
    jenesaispas skrev 2010-07-27 08:58:55 följande:
    Jag avskyr det ordet, skulle inte falla mig in att använda det! OK, skulle jag ha barn på dagis skulle jag väl få finna mig i att de använde det där, men hemma - icke!

Sedan undrar jag hur länge man har en snippa? OK, för att ett litet barn ska ha ett ord för det kan jag förstå poängen, men har en vuxen kvinna också en snippa? Jag som är 30+ går knappast till gynekologen för att jag har problem med snippan... Varför inte bara kalla det "underliv" och slippa uppfinna fåniga ord?
    Jag kallar mitt eget kön för snippan om jag pratar med dottern ja. Precis som pappa har en snopp så har mamma en snippa. Jätteenkelt.

Sen det här med att snippa skulle vara påhittat och därmed fånigt, alla ord är ju påhittade nångång. Snopp är till exempel ett av våra nyare ord, det började användas på 40-talet om jag minns rätt. Snippa är inte heller helt taget ur luften och påhittat, utan är ett gammalt dialektalt uttryck som faktiskt har syftat till kvinnliga könsorgan.
  • Rockan
    jenesaispas skrev 2010-07-27 08:58:55 följande:
    Jag som är 30+ går knappast till gynekologen för att jag har problem med snippan...
    Går jag till gynekologen för att jag har problem så brukar jag vara rätt specifik med var jag har problem, inte gå dit och lite generellt säga att det inte är som det ska i snippan.
    Jag planerar att min dotter ska lära vad de olika delarna av hennes kön heter när tiden är mogen, precis som pojkar får lära sig vad de olika delarna av deras kön heter.
  • Rockan
    Sarilariz skrev 2010-07-27 09:15:35 följande:
    Ok, det visste jag faktiskt inte, jag har uppfattat odet vagina som ett samlingsord för "det hela". Men jag använder mig hellre av orden Slida och vulva än "snippa". Ordet snippa får mig att tänka på hur man kastrerar hundar.
    Slida och vulva är helt okej ord, men de syftar ju bara på delar av snippan (Och är svårare för barn att uttala.)
  • Rockan

Den här länken finns redan i tråden, men jag lägger in den igen:

www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08516

Snippa är alltså inte ett nytt ord som är konstruerat utifrån snopp.

Lingonflickan skrev 2010-07-28 09:40:15 följande:
    Och om nån säger snutten då, vet de som gör det, ska de också "rättas"??
    Säger man "snutten" om en flickas eller pojkes kön så är det bra att bli "rättad" ja. Barn behöver kunna kommunicera om sina könsorgan på ett förståeligt sätt. Om barnet däremot kan orden vagina, slida, vulva och penis istället för snopp och snippa så är det ju lite annorlunda.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?