Inlägg från: Lingonflickan |Visa alla inlägg
  • Lingonflickan

Gillar du ordet "snippa"?

Nej jag gillar inte det ordet och använder det inte heller.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Lingonflickan
    FruSen skrev 2010-07-27 16:47:12 följande:
    Nej, jag har väldigt svårt att vänja mig vd ordet. Men det kan ju bero på att jag är uppvuxen med frasen "jag snippar bara iväg till ICA" som min mamma säger jämt och ständigt.
  • Lingonflickan
    Faile skrev 2010-07-28 07:25:39 följande:
    Och vad menar du att det faktiskt heter då? Som inte är ett låtsasord?
    Hönan, muffen, bävern, framstjärten eller något annat "riktigt" ord?

Jag tycker det är helt rätt att förskolepersonal rättar föräldrarna. Det skulle de ju göra om någon lärde sina barn att killens underliv heter trumpeten eller snoken, eller om man envisades med att säga att huvud egentligen heter kålrot.
    Sedan är det ju en sak att lära sig det rätta i förskolan/skolan och sedan ha andra benämningar på saker och ting hemma. Även om jag inte förstår meningen med att krångla till saker för ungarna men men...
    Och om nån säger snutten då, vet de som gör det, ska de också "rättas"??
  • Lingonflickan
    Rockan skrev 2010-07-28 09:52:15 följande:
    Den här länken finns redan i tråden, men jag lägger in den igen:

www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08516

Snippa är alltså inte ett nytt ord som är konstruerat utifrån snopp.Säger man "snutten" om en flickas eller pojkes kön så är det bra att bli "rättad" ja. Barn behöver kunna kommunicera om sina könsorgan på ett förståeligt sätt. Om barnet däremot kan orden vagina, slida, vulva och penis istället för snopp och snippa så är det ju lite annorlunda.
    Jag tycker då det låter vulgärt om ett barn skulle använda vulva, vagina eller penis. Själva säger vi inte snjutt utan snopp samt kissestjärt.  Det är inte svårt att förstå vad barnet menar med dessa två ord så varför skulle det vara så problematiskt. Jag kommer Aldrig använda snippa, Aldrig nånsin. Tycker det låter vedervärdigt och utomordentligt fånigt. (t.o.m löjligt)
  • Lingonflickan
    Rödnäbba skrev 2010-07-28 12:52:32 följande:
    Ja, kissestjärt låter ju mycket mindre löjligt...
    Det talar om för min dotter precis vad hon använder den till. Och som jag påpekat så är det så man sa när jag var barn i de trakter jag kommer ifrån.
    Faile skrev 2010-07-28 13:46:23 följande:
    Du skämtar?
    Skämtar??? Vad skulle jag skämta om?
  • Lingonflickan
    noraa skrev 2010-07-28 14:52:52 följande:
    Det är det som är problemet. Kvinnans könsorgan är inte endast till för att kissa med. Frågan är varför du vill betona det användingsområdet när det gäller flickor men inte när det gäller pojkar. I konsekvensens namn borde du säga kisse-snopp också, men det gör du inte. Varför? Och vad kallar du en vuxen kvinnas kön för?

Små flickor har samma rätt till sitt kön som små pojkar, att hävda att flickors kön bara är till för att kissa med är förtryck.
    Men jag pratar inte kön med små barn! Just nu använder de det till att kissa med, det är huvudfunktionen. En vuxen kvinnas kön... kanske skulle jag säga underlivet eller kanske möjligen slidan. Skulle jag prata om mannens kön som sexuellt skulle jag säga penis, inte snopp. Eller nåt annat...som jag dock inte kommer avslöja då det är mellan mig och en person till

Normalt sett brukar jag inte gå och prata om kön.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?