• Faile

Gillar du ordet "snippa"?

Ja, det är ett helt ok ord.
    Jag tycker inte att snopp eller penis låter speciellt vackert heller, men det är väl ingen som skulle få för sig att kalla barnens snopp för elefanten, myrsloken, framstjärten eller andra konstiga saker. Förstår då inte varför det är ok för flickor att tilldelas konstiga falska benämningar.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    EnHusMus skrev 2010-07-28 00:12:15 följande:
    Nope, båda könen är vad de är. Här blir de inga "låtsasord" eller vad man ska kalla det. Sen får dagis och ni övriga tycka vad ni vill. En kroppsdel är vad de är... Ska vi inte börja kalla baken, skjärten, rumpan för något helt annat också?? Någon kan ta illa upp...
    Och vad menar du att det faktiskt heter då? Som inte är ett låtsasord?
    Hönan, muffen, bävern, framstjärten eller något annat "riktigt" ord?

Jag tycker det är helt rätt att förskolepersonal rättar föräldrarna. Det skulle de ju göra om någon lärde sina barn att killens underliv heter trumpeten eller snoken, eller om man envisades med att säga att huvud egentligen heter kålrot.
    Sedan är det ju en sak att lära sig det rätta i förskolan/skolan och sedan ha andra benämningar på saker och ting hemma. Även om jag inte förstår meningen med att krångla till saker för ungarna men men...
  • Faile
    Lingonflickan skrev 2010-07-28 12:34:43 följande:
    Jag tycker då det låter vulgärt om ett barn skulle använda vulva, vagina eller penis. Själva säger vi inte snjutt utan snopp samt kissestjärt.  Det är inte svårt att förstå vad barnet menar med dessa två ord så varför skulle det vara så problematiskt. Jag kommer Aldrig använda snippa, Aldrig nånsin. Tycker det låter vedervärdigt och utomordentligt fånigt. (t.o.m löjligt)
    Du skämtar?
  • Faile

Jag tycker vi kallar allt för stjärt, varför krångla till det?
    Bajsestjärt, kissestjärt, rapstjärt, tåstjärt, fingerstjärt, hörselstjärt osv. Och gaffeltruck för pinnebil.
    Japp, så får det bli

• Faile
    Lingonflickan skrev 2010-07-28 14:42:53 följande:
    Det talar om för min dotter precis vad hon använder den till. Och som jag påpekat så är det så man sa när jag var barn i de trakter jag kommer ifrån.
    Faile skrev 2010-07-28 13:46:23 följande:
    Du skämtar?
    Skämtar??? Vad skulle jag skämta om?
    Kallar du pojkars kön också för kissestjärt?
  • Faile
    rasajj skrev 2010-07-29 03:05:30 följande:
    Och enligt artikeln nan lankade till sa var ju 'snippa' ocksa benamning pa otaliga djur, samt djurs vaginor.

På lapparna får man reda på att snippa är ett vanligt dialektalt namn på djur små gäddor, fåglar, ormar och en viss trollslända kallas alla snippor. Snippa kan också vara ett namn på en liten åker eller en båt. Många lappar anger betydelsen 'gräddkanna' eller 'skål med öron', och det kan vara en del på en kjol. Det kan också vara nästippen, eller örsnibben som kallas för snippa.

Sa hellre en mus an en gadda eller fagel..
    Fast "liten åker" är ju inte så fel. Ett bra ställe att att skörda, ploga och så havre på
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?