Inlägg från: Mymlan80 |Visa alla inlägg
  • Mymlan80

Gillar du ordet "snippa"?

Jag tycker det är jättebra! Snopp och Snippa!

Och ni som säger att det är ett hitte-på ord har fel.
    Det är ett gammalt dialekttalt ord för flickors underliv, som nu fått spridning efter en diskussion i Svenska språknämnden när man strävade efter att få fram ett neutralt gemensamt namn på flickors kön.

Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80

Jag tycker det är skitbra att det finns 1 gemensamt ord som man kan använda på förskolan.

Som regel är det ju inga som helst diskussioner om det heter snopp eller inte.
    I en barngrupp (med tex 10 pojkar resp,. 10 flickor) så har man då 10 barn som har snopp. 2 som har en muff, 3 kissimurror, 2 snippor, 1 kissen och 2 framstjärtar.... Idioti i mina ögon!
    Snopp och Snippa är bra neutrala ord.

Och Snippa är INTE ett hitte-på ord som en variant av snopp utan ett gammalt dialektalt ord för flickors könsorgan.

Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Rockan skrev 2010-07-28 09:52:15 följande:
    Den här länken finns redan i tråden, men jag lägger in den igen:

www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08516

Snippa är alltså inte ett nytt ord som är konstruerat utifrån snopp.Säger man "snutten" om en flickas eller pojkes kön så är det bra att bli "rättad" ja. Barn behöver kunna kommunicera om sina könsorgan på ett förståeligt sätt. Om barnet däremot kan orden vagina, slida, vulva och penis istället för snopp och snippa så är det ju lite annorlunda.
    Tack för länk! ;o)
    Välkommen Liten 091203
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?