Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

Gillar du ordet "snippa"?

Ordet snippa är inte nödvändigtvis konstruerat för att likna ordet snopp, basånivet:

www.spraktidningen.se/art.lasso

Själv tycker jag att ordet är utomordentligt bra. Det tog mig lite tid att vänja mig, men så är det väl med det mesta som är nytt. Snippa fyller en tom plats i språket så jag bestämde mig för att det var bra och började använda det.

• Denebola
    Karlisa skrev 2010-07-27 13:55:58 följande:
    Det är bra att det finns ett ord som sammanfattar hela "paketet" och låter likt pojkarnas motsvarighet. Ju enklare desto bättre. Jag tycker inte man ska krångla till det med massa omskrivningar, och på så vis antyda på att flickors kön är något mer komplicerat/konstigt/annorlunda än pojkarnas. Vi kommer att använda snopp/snippa till våra barn.

Har läst en del inlägg som tycker att snippa är ett namn på flickors kön, INTE kvinnors. Håller med. Både snopp och snippa låter barnsligt, vilket ju är poängen. Barns kön ska inte ha en sexuell koppling. När man sedan blir vuxen och börjar utforska sin egen sexualitet kan man ju kalla delarna vad man vill. Då pratar man kanske inte med sina föräldrar heller...  
    ... och det är inte omöjligt att ordet snippa "växer upp" med dagens småflickor, så att det sen inte blir konstigt att kalla en vuxen kvinnas kön för snippa heller. Dock hoppas jag att det inte leder till en sexualisering av ordet snippa, utan att det bara fortsätter att vara ett neutralt namn för hela kvinnokönet (till skillnad från slida och vagina).
  • Denebola
    Em00 skrev 2010-07-27 14:50:27 följande:
    Jag kan inte ta en person som säger snippa, på allvar. Dom sjunker faktiskt i mina ögon.
    Varför känner du så?
  • Denebola
    sopes alva skrev 2010-07-28 17:31:41 följande:
    snippa låter uruselt för kvinnliga organet!!varför göra det til en löjjlig grej??är det ett ord ens?
    Vad har du som är ett bättre förslag som inkluderar hela det kvinnliga könsorganet, som är neutralt och inte stötande, och som passar för barn (och vuxna) att använda?

På vilket sätt är snippa löjligt? Är snopp också löjligt?

Snippa är inget nytt ord, som många tror. Det är bara mer utbrett och diskuterat nu.
  • Denebola
    sopes alva skrev 2010-07-28 19:54:38 följande:
    varför inte helt enkelt underlivet. mamma kallade det alltid blomman men det tycker jag också låter löjligt.
    vet inte tycker bara att det låter löjligt...aldrig haft någon runt omkring mig som brukat det ordet kanske därför. tycker penis låter bättre än snopp iallfal på vuxna människor.

men vad jag undrade var egentligen vart ordet kommer ifrån...nån specific del av landet och när uppstod det?

annars får väl folk kalla sina nedre delar precis vad dom vill ser det inte direkt som något världsligt problem.
    Tack för ditt svar och dina tankar.

Här har du lite om ordets ursprung: www.spraktidningen.se/art.lasso
  • Denebola
    Sara62 skrev 2010-07-28 22:31:56 följande:

Vad är det för fel på "mus"?

Uppfyller alla krav och är inte löjligt.

Mus är ett djur. Jag har då inga småkryp mellan benen, men du kanske tycker att du har det?
  • Denebola
    rasajj skrev 2010-07-29 21:38:16 följande:
    Gadda eller fagel ar ju battre forstas.. (snippa)
    Fast det är inte lika utbrett som mus. Alltså, man hör inte ordet snippa syftandes på en fisk ofta. Om ens alls. Sen är det lite skillnad på ord som används dialektalt och som tillhör rikssvenska. Säger jag att en film är kelig brukar folk glo på mig och undra vad det är för gosigt med den, när jag menar att den är tråkig. Dialekt.
    Mrs K skrev 2010-07-29 21:48:04 följande:
    Fast du säger väl sällan att du ska ut i skogen och titta efter snippor, eller ut och fiska snippa? Säremot hade vi en död mus i garaget för ett tag sedan
    Näe, sippor heter de som växer i skogen {#emotions_dlg.flower}
    Corpset skrev 2010-07-30 17:16:42 följande:
    Alltså, det är skillnad på snippa och snipa. Säger ni att båten läcker eller att båten läker? Det är inte samma sak, och ni kommer få lättare att kommunicera när ni lär er skillnaden.

Gräddsnipa är en liten skål för grädde, snipa är en båt. Inte snippa. Snopen är inte samma sak som snopp.

Fast ni kanske är såna som höhöar när man pratar om en datormus också. 
    *applåd*
  • Denebola
    norgesessan skrev 2010-07-30 19:13:52 följande:
    Denebola, var bor du?
    Jag kommer från Halland (antar att det var det du undrade, jag bor i Norrland nu ).
  • Denebola
    norgesessan skrev 2010-07-30 19:18:31 följande:
    Kelig måste vara samma som norska Kjedelig...Har för mig det är samma i Danmark...
    Iallafall skånskan har endel danska ord.
    Halland är ju en del av Skåneland, så det är inte konstigt att det finns danska ord i halländskan också.
  • Denebola
    KinkyE skrev 2010-07-31 01:30:57 följande:
    Nej det gör jag inte. Det låter äckligt, eller som att man klipper av något. Kommer ej använda det som ord till mina framtida barn.
    Men snopp då? Man snoppar ju jordgubbar, bönor och krusbär. Funkar det ordet att använda för dig?
  • Denebola
    Snuttjulla skrev 2010-07-31 09:57:56 följande:
    nej, tycker att det är ett hemskt fult ord. vi använder det inte, uan vi sxäger kissan, eftersom man kissar med "den".
    Vad ska du kalla den sen när dottern växer upp och det "händer" fler grejer än att hon bara kissar med den? (mens, njutning mm)
  • Denebola
    Snuttjulla skrev 2010-07-31 10:18:03 följande:
    Kalla mig korkad men jag har svårt att tro att vi kommer sitta och diskutera njutning på det sättet att vi blandar i könsdelar. Och dessutom tror jag nog att när hon blir äldre, kan komma på ett eget ord om hon nu vill.
    Ang mens, man behöver ju inte vara så nogrann att man nämner allt i minsta detalj, och namnger allt. Mina föräldrar har då inte talat om för mig att "när du blir äldre och könsmogen, får kroppen varje månad en blödning som kallas menstration, mensen kommer att rinna ut genom slidan, och sedan bloda ner dina trosor."
    Jag har personlig erfarenhet av att fått höra ett hittepånamn på mitt kön som barn, vilket gör att jag inte vet vad jag ska kalla mitt kön idag. Det känns som en stor brist, om jag ska vara ärlig. Så jag tror man gör sina barn en stor björntjänst att inte ge dem ett vettigt namn på sitt kön. (vettigt namn = ett som är känt i större kretsar än den närmsta familjen - dvs ett allmänt accepterat och känt namn)

Därför är jag väldigt positivt inställd till ordet snippa. Jag ser en massa fördelar med ordet.

Nyfiken fråga: Vad är ett lämpligt sätt att informera din dotter om mens (eftersom du inte vill lära henne själv), så att hon inte tror att hon ska dö den dag då hon börjar blöda ur "kissen"? Är det inte en del av föräldraansvaret att lära sina barn om kroppens funktioner?
  • Denebola
    Snuttjulla skrev 2010-07-31 11:22:06 följande:
    jag ska lära henne om mens, men inte med massa kliniska termer.
    Ordet Kissa är det fler än jag som använder, så jag tror inte jag gör henne en björntjänst. Snippa känns inte bekvämt för oss att säga, och det måste väl vara gansak viktigt att vi känner oss bekväma, hur ska hon annars lära sig att det inte är varken genant eller nåt fel, med alla delar av sin kropp? Tycker du att jag hellre ska kalla det fitta? (förmodligen det värsta ordet), är absolut inte bekväm med det ordet heller) Men jag jag hört många föräldrar och barn omtala tjejens kön på det sättet, föräldrarna resonerar som så att de ändå kommer få höra ordet fitta, så då kan de lika gärna kalla barnets nerde delar för det. (?!) För mig är det helt oförståerligt)
    Nej, jag tycker inte heller att fitta är ett bra ord.

Det är bra att ni har en positiv inställning till hennes kropp/kön och att ni vill använda ett ord som ni är bekväma med. Men som jag sa innan, så kan det ge bakslag när barnet växer upp. Hon lär ju knappast känna sig bekväm med att kalla sitt kön för kissen när hon pratar med sina tjejkompisar eller pojkvän när hon är i tonåren.

Snippa är ett bra ord, som är neutralt och välkänt. Använder man det från att barnen är små så kommer de att ha ett bra namn för sitt kön. Vill de sedan när de blir äldre kalla sitt kön något annat, "mer vuxet" så står det dem fritt, men de har i alla fall ett namn på sitt kön, inte ett icke-namn (som jag växte upp med, och som jag anser att kissen, musen, mufflan, framstjärten mm. är). Eller så blir det snart helt normalt att kalla även en vuxen kvinnas kön för snippan (i takt med att dagens barn växer upp), då slipper man även problemet med att "byta namn" när man blir äldre.
  • Denebola
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 11:56:52 följande:
    Kvinnans kön ska inte anpassas efter mannens. Det ska bara ha ett namn. Det är viktigt.
    Det är jätteviktigt!
  • Denebola
    sys skrev 2010-07-31 12:11:38 följande:
    Ja, men vad är det för fel på Kissen, slidan, framstjärt.

Men ja, kärt barn har många namn. Likaså kvinnans könsorgan.

Jag känner inte att det är något fel i att prata om saker och ting som det de faktiskt är.

Man har omnämnt kvinnans kön som så många andra saker än "snippa" i hundratals år, varför måste man börja säga något annat nu? 
    Slidan är bara en del av det kvinnliga könet. Snippan täcker liksom in allt.

Eller har du blygdläppar och klitoris inne i slidan?

Kärt barn har många... icke-namn.

I övrigt håller jag med Lady Namarie.
  • Denebola
    sys skrev 2010-07-31 14:09:21 följande:
    Tack för alla trevliga påhopp, känns jättebra att skriva i forumen på Familjeliv! Yay!

Min personliga åsikt är att jag inte använder snippa.

Så jag slår ett slag för vulva. Är ett riktigt vackert ord utan någon som helst dålig klang! 
    Var är påhoppen? Du har fått höra motargument, men har någon sagt att du är dum i huvudet? Nej.

Vulva är ett bra ord, men rör enbart delarna på utsidan (alltså inbegrips inte vaginan mm).
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 15:35:04 följande:
    Om en vuxen inte förstår mufselufsan, kissen, hönan eller vulvan så är det allvarligt något som är väldigt konstigt.

Det är ju just det som är grejjen att en flicka ska kunna peka på sitt underliv och säga att jag slog mig där, eller vilket ord dom nu vill använda utan att känna sig besvärade av det, precis som om dom slog i sitt huvud eller rumpan (röven, baken, arslet) och det är VI föräldrar som ska lära dom att kunna göra det och inte tro att sätter man ett gulligt (?) litet ord istället så ordnar sig allting. Larvigt.
    Och varför tror ni det skulle vara mindre besvärat för pojkar än flickor, att behöva peka eller visa, bara för att det finns snopp (och miljoner synonymer för det med). Det är ju hur vi väljer att prata med våra barn om deras underliv. Sen vilket namn dom använder spelar mindre roll, anser jag iallafall.
    Det är skillnad på namn och "smeknamn". Finns det inget "riktigt" namn så kanske flickan inte vet vad hon ska säga när det är en "viktig" situation. Kvinnokönet ska inte vara "det onämnbara" som kallas ditten och datten i brist på annat, det ska vara något med ett bra namn. Som man kan kalla flera saker, för all del. Men det ska alltid ha ett bra namn.
  • Denebola
    pingel skrev 2010-07-31 18:43:35 följande:
    Jag tycker att snippa är ett kanonord just i barnsammanhang, för att det känns neutralt (utan fokus på de olika delarna/funktionerna, och inte alls laddat) och för att det är så pass allmänt vedertaget, till skillnad från många andra varianter.

Jag själv fick lära mig att det hette kissen (alltså med betoning på kiss, det man kissar med) och det var väl okej när man var riktigt liten men sedan var det några år där innan puberteten när jag inte hade någon aning om vad jag skulle kalla eländet för i dagligt tal eftersom "kissen" kändes väldigt barnsligt medan jag aldrig heller hade anledning att prata om de inre delarna (vagina o s v), även om jag visste vad de hette. Det blev mest "underlivet" då eller "där nere" eller "mellan benen", vilket ju inte alls låter bra tycker jag även om det visst gick att göra sig förstådd ändå. Jag saknade verkligen ett bra ord som var lika enkelt, självklart, icke-kliniskt och odramatiskt att säga som "snopp". Minns att jag en gång trillade av en för stor cykel sådär i tioårsåldern rakt ner på ramen och tyckte det var jättepinsamt att förklara för mina föräldrar var jag slagit mig, just för att jag inte hade något bra ord. Öh, mitt på där nere, i underlivet, öhh...

Nu när jag själv är mamma lär jag därför min son att det heter snippa. Pojkar har snopp, flickor har snippa. Att orden påminner om varandra tycker jag är en bonus i sammanhanget. Känns också bra att säga att flickor faktiskt HAR något, alltså inte bara "inte har snopp". Snopp och snippa känns likvärdigt och bra, tycker jag.
    Det är exakt samma som jag har varit med om. Och jag vill att dagens unga flickor så lång som möjligt ska slippa vara med om samma känsla och förvirrning.

"Där nere" mfl är ju också icke-ord för det onämnbara.
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 19:52:48 följande:
    Ja.. ett bra namn var det ja.
    Men exakt vad är det som är fel på snippa? Vad är dåligt med det? Mer än ovana?
  • Denebola
    Pyris skrev 2010-07-31 20:44:33 följande:

Det är otroligt fult och larvigt namn, tycker jag. Det känns lika pinsamt att säga snippa som att säga fitta, för mig.
    Det stämmer inte för mig helt enkelt. När jag hör ordet snippa tänker jag automatiskt på en såssnipa eller en båt, det vill jag inte göra.
    Jag respekterar att andra använder sig av det, men jag tänker aldrig göra det.

Jag kan förstå dig till viss del. Jag var själv lite tveksam till ordet i början, men när jag började fundera över vilka oerhörda fördelar ordet innebär så blev jag helsåld på det.

Samma sak med ordet hen, i början tänkte jag på engelska hönor men sen insåg jag att det fyller en tom plats i språket och att det är ett väldigt viktigt ord. Nu gillar jag det skarpt.

Min mening är inte att tvinga någon att använda ett visst ord, men jag vill påpeka att man kan "bestämma sig" för att "gilla" ett ord och på så sätt vänja sig vid det och få det att funka för en själv.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?