• Mrs K

Gillar du ordet "snippa"?

Bedan skrev 2010-07-27 10:21:33 följande:
    Jasså? Jag som tyckte att snopp heter snopp och inte snoppa. Att snippa nått är att klippa av det. Man säger inte att man ska snopp jordgubbar, men du får ju ha din åsikt lika mycket som jag får ha min. Nej jag gillar inte snippa!
    Nej, man säger inte att man snopp jordgubbar men däremot att man snoppar dem. Det kanske är dialektalt men där jag har bott har det hetat att snoppa och avsnoppad.
  • Mrs K
    CeeJay skrev 2010-07-27 21:03:08 följande:
    Ja, jag tycker det är helt ok. Inget konstigt, mest en massa bokstäver sammansatta och man vet vad det betyder. I början var det ovant, precis som alla andra "nya" ord men nu är det ingenting jag reflekterar över.

GAFFELTRUCK däremot är ett superfult ord
    Ja, du har rätt. Jag tror inte jag vill använda ordet gaffeltruck längre. I min familj ska vi kalla sådana för knofsar istället. Varför ska jag använda ord jag inte gillar? 
  • Mrs K
    Sara62 skrev 2010-07-28 22:31:56 följande:

Vad är det för fel på "mus"?

Uppfyller alla krav och är inte löjligt.

Låter mer som ett husdjur än en kroppsdel så jag tycker det är ganska löjligt. Men smaken är en som en annan kroppsdel....
  • Mrs K
    Faile skrev 2010-07-29 07:48:37 följande:
    Fast "liten åker" är ju inte så fel. Ett bra ställe att att skörda, ploga och så havre på
  • Mrs K
    Sara62 skrev 2010-07-29 21:19:15 följande:
    Den är liten, söt och i bland hårig så jag tycker det är en ok jämförelse.
    Har den gnagartänder också eller nej glöm det förresten. Jag vill nog inte veta.
  • Mrs K
    rasajj skrev 2010-07-29 21:38:16 följande:
    Gadda eller fagel ar ju battre forstas.. (snippa)
    Fast du säger väl sällan att du ska ut i skogen och titta efter snippor, eller ut och fiska snippa? Säremot hade vi en död mus i garaget för ett tag sedan
  • Mrs K
    rasajj skrev 2010-07-29 21:54:28 följande:

Tydligen sa gor/gjorde folk det. Skane?

Sedan ar det ju vissa som anvander ordet 'snippa' som en snabb tur nagonstans. "snippa ivag till ica" och liknande..

På lapparna får man reda på att snippa är ett vanligt dialektalt namn på djur små gäddor, fåglar, ormar och en viss trollslända kallas alla snippor. Snippa kan också vara ett namn på en liten åker eller en båt. Många lappar anger betydelsen 'gräddkanna' eller 'skål med öron', och det kan vara en del på en kjol. Det kan också vara nästippen, eller örsnibben som kallas för snippa.

Jag ska bara sy fast snippan pa kjolen..

Jag ar kall om snippan, kanske ska ta och vira halsduken over ansiktet.

Jag har inte hal i snippan annu, men jag funderar pa att ta..

Jag har en liten snippa bakom huset.

Jag tankte att vi kunde kopa en snippa att ha vid sommarstugan i sjon dar.

Kan du hamta snippan till fikat?

Tankte att vi lagger artorna i snippan.

Sag du snippan dar uppe i tallen?

Om du använder ordet på det viset så kan jag förstå att det känns märkligt. Jag använder inte snippa i något annat sammanhang än som benämning på kvinnligt könsorgan så för mig käns det helt ok med snippa men mus får mig att tänka på vassa tänder och kanske ost....
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?