Snuttjulla skrev 2010-07-31 11:22:06 följande:
jag ska lära henne om mens, men inte med massa kliniska termer.
Ordet Kissa är det fler än jag som använder, så jag tror inte jag gör henne en björntjänst. Snippa känns inte bekvämt för oss att säga, och det måste väl vara gansak viktigt att vi känner oss bekväma, hur ska hon annars lära sig att det inte är varken genant eller nåt fel, med alla delar av sin kropp? Tycker du att jag hellre ska kalla det fitta? (förmodligen det värsta ordet), är absolut inte bekväm med det ordet heller) Men jag jag hört många föräldrar och barn omtala tjejens kön på det sättet, föräldrarna resonerar som så att de ändå kommer få höra ordet fitta, så då kan de lika gärna kalla barnets nerde delar för det. (?!) För mig är det helt oförståerligt)
Nej, jag tycker inte heller att fitta är ett bra ord.
Det är bra att ni har en positiv inställning till hennes kropp/kön och att ni vill använda ett ord som ni är bekväma med. Men som jag sa innan, så kan det ge bakslag när barnet växer upp. Hon lär ju knappast känna sig bekväm med att kalla sitt kön för kissen när hon pratar med sina tjejkompisar eller pojkvän när hon är i tonåren.
Snippa är ett bra ord, som är neutralt och välkänt. Använder man det från att barnen är små så kommer de att ha ett bra namn för sitt kön. Vill de sedan när de blir äldre kalla sitt kön något annat, "mer vuxet" så står det dem fritt, men de har i alla fall ett
namn på sitt kön, inte ett
icke-namn (som jag växte upp med, och som jag anser att kissen, musen, mufflan, framstjärten mm. är). Eller så blir det snart helt normalt att kalla även en vuxen kvinnas kön för snippan (i takt med att dagens barn växer upp), då slipper man även problemet med att "byta namn" när man blir äldre.