Denebola skrev 2010-07-31 11:00:59 följande:
Jag har personlig erfarenhet av att fått höra ett hittepånamn på mitt kön som barn, vilket gör att jag inte vet vad jag ska kalla mitt kön idag. Det känns som en stor brist, om jag ska vara ärlig. Så jag tror man gör sina barn en stor björntjänst att inte ge dem ett vettigt namn på sitt kön. (vettigt namn = ett som är känt i större kretsar än den närmsta familjen - dvs ett allmänt accepterat och känt namn)
Därför är jag väldigt positivt inställd till ordet snippa. Jag ser en massa fördelar med ordet.
Nyfiken fråga: Vad är ett lämpligt sätt att informera din dotter om mens (eftersom du inte vill lära henne själv), så att hon inte tror att hon ska dö den dag då hon börjar blöda ur "kissen"? Är det inte en del av föräldraansvaret att lära sina barn om kroppens funktioner?
jag ska lära henne om mens, men inte med massa kliniska termer.
Ordet Kissa är det fler än jag som använder, så jag tror inte jag gör henne en björntjänst. Snippa känns inte bekvämt för oss att säga, och det måste väl vara gansak viktigt att vi känner oss bekväma, hur ska hon annars lära sig att det inte är varken genant eller nåt fel, med alla delar av sin kropp? Tycker du att jag hellre ska kalla det fitta? (förmodligen det värsta ordet), är absolut inte bekväm med det ordet heller) Men jag jag hört många föräldrar och barn omtala tjejens kön på det sättet, föräldrarna resonerar som så att de ändå kommer få höra ordet fitta, så då kan de lika gärna kalla barnets nerde delar för det. (?!) För mig är det helt oförståerligt)