Lady Namárië skrev 2010-07-31 15:20:44 följande:
Påhopp? Att inte hålla med om något och argumentera sakligt för den ståndpunkten är inte samma sak som påhopp.
Det ÄR viktigt att det finns ett vedertaget, enkelt, barnvänligt ord som alla känner till att använda även om flickors kön. Om folk sedan säger kisselisan eller hönan eller vad som helst hemma är liksom inte så mycket att göra åt. Poängen är att flickor på samma sätt som pojkar skall kunna sätta ord på sitt kön utan att behöva mötas av språkförbistring.
Just språkförbistringen ger nämligen starka signaler om att flickors kön (till skillnad från pojkars) är något fult som man inte pratar om. Den lilla flicka som säger till sin förskollärare att det "svider i mufselusen" och sedan blir tvungen att peka och förklara för att den vuxna inte förstår får givetvis helt andra signaler än den lilla kille som helt nonchalant kan säga "jag slog i snoppen" och bli förstådd på en gång.
Hur kan man undå att se detta?
Jag kände mig i alla fall påhoppad när jag blev nedtryckt i skorna på tre röda. Men självklart har alla rätt till en åsikt, och jag stöder åsikter, även om jag kanske inte alltid håller med om dem!
Den vuxna människa som inte vet vad en vulva är borde tillbaka till skolbänken i så fall. Det finns mer än ett korrekt ord på det kvinnliga könsorganet och området omkring.
Jag förstår de som inte är bekväma med alla de ord som redan finns, för att de har fått inpräntat i sig att de är "vulgära", "fula" och/eller "äckliga". Så det är självklart upp till var och en, och jag säger inte att folk inte får lov att använda sig av snippa, men det är ett ord som är påhittat för att vi inte orkar "ta tillbaka" de andra orden från skällsordslistan. Och det är i alla fall något som jag tycker är tråkigt. Även om andra säkert har andra åsikter om saken!