• sys

Gillar du ordet "snippa"?

Kommer aldrig någonsin att använda mig av ordet! Varför måste allt kvinnligt anpassas efter det manliga hela tiden? 

odi et amo
  • sys
    minnitulla skrev 2010-07-30 19:15:58 följande:
    här kissar vi med Kissen ;) där av kallar vi det  kissen
    Det ordet använder jag också! Och många andra. Men aldrig snippa =)
    odi et amo
  • sys
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 11:56:52 följande:
    Kvinnans kön ska inte anpassas efter mannens. Det ska bara ha ett namn. Det är viktigt.
    Ja, men vad är det för fel på Kissen, slidan, framstjärt.

Men ja, kärt barn har många namn. Likaså kvinnans könsorgan.

Jag känner inte att det är något fel i att prata om saker och ting som det de faktiskt är.

Man har omnämnt kvinnans kön som så många andra saker än "snippa" i hundratals år, varför måste man börja säga något annat nu? 
    odi et amo
  • sys

Tack för alla trevliga påhopp, känns jättebra att skriva i forumen på Familjeliv! Yay!

Min personliga åsikt är att jag inte använder snippa.

Så jag slår ett slag för vulva. Är ett riktigt vackert ord utan någon som helst dålig klang! 

odi et amo
  • sys
    Pyris skrev 2010-07-31 12:31:03 följande:
    Nej, jag avskyr ordet. Jag har verkligen försökt att använda det, men det går bara inte. Tycker det låter så jäkla larvigt och det gör barnen med. Och säger man snipa så brister dom ut i asgarv.
    Tack! Det känns som att jag kommer att göra det också den dagen min dotter börjar ifrågasätta saker och ting..

odi et amo
  • sys
    TheCoopers skrev 2010-07-31 14:38:20 följande:

hahah det är bara låta det rinna av dig !

Vi använder inte heller ordet snippa och mina barn verkar ha klarat sig ganska bra ändå Vi säger puppa .. det var stora tjejen som började och så fortsatte vi.

No big deal !

Våga vägra Snippa !!
    JA!!! VÅGA VÄGRA SNIPPA =)

Även om det är helt OK att andra säger det. Men bli inte chockade när min dotter inte har en aning om vad ni pratar om! 
    odi et amo
  • sys
    TheCoopers skrev 2010-07-31 14:41:42 följande:
    hahah hon kommer lära sig det ordet på dagis
    Jag ska prata med hennes kommande dagmamma om att jag vill att hennes underliv ska kallas för vulvan, och inte under några som helst omständigheter snippa.
    odi et amo
  • sys
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:44:06 följande:
    varfor skulle det vara fel att kalla det snippa? isf ar det val lika fel att kalla det nagot pahittat namn. Det ar val jattebra att det finns ett barnvanligt namn. Snippa vet alla jag kanner vad det ar och skulle inte vilja hitta pa nagot eget det skulle ju bara forvirra.
    Det är inte direkt så att jag har hittat på vulva, det har funnits några hundra år längre än snippa, men tydligen så har de flesta ord för det kvinnliga könsorganet fått negativ klang och får inte användas. Det tycker jag är tråkigt.
    odi et amo
  • sys
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:58:56 följande:
    det ar ju just darfor de flesta inte anvader dessa ord, for att de har vulgar klang och det kanns lite "ackligt" att anvada till barn.
    Men vem är det egentligen som säger att de har vulgär klang?

Jag anser inte att vulva har någon vulgär klang.

Kissen är fullt naturligt, för det är faktiskt där man kissar (ja, jag vet att fler saker sker där också)
    odi et amo
  • sys
    Lady Namárië skrev 2010-07-31 15:20:44 följande:
    Påhopp? Att inte hålla med om något och argumentera sakligt för den ståndpunkten är inte samma sak som påhopp.

Det ÄR viktigt att det finns ett vedertaget, enkelt, barnvänligt ord som alla känner till att använda även om flickors kön. Om folk sedan säger kisselisan eller hönan eller vad som helst hemma är liksom inte så mycket att göra åt. Poängen är att flickor på samma sätt som pojkar skall kunna sätta ord på sitt kön utan att behöva mötas av språkförbistring.

Just språkförbistringen ger nämligen starka signaler om att flickors kön (till skillnad från pojkars) är något fult som man inte pratar om. Den lilla flicka som säger till sin förskollärare att det "svider i mufselusen" och sedan blir tvungen att peka och förklara för att den vuxna inte förstår får givetvis helt andra signaler än den lilla kille som helt nonchalant kan säga "jag slog i snoppen" och bli förstådd på en gång.

Hur kan man undå att se detta?
    Jag kände mig i alla fall påhoppad när jag blev nedtryckt i skorna på tre röda. Men självklart har alla rätt till en åsikt, och jag stöder åsikter, även om jag kanske inte alltid håller med om dem!

Den vuxna människa som inte vet vad en vulva är borde tillbaka till skolbänken i så fall. Det finns mer än ett korrekt ord på det kvinnliga könsorganet och området omkring.

Jag förstår de som inte är bekväma med alla de ord som redan finns, för att de har fått inpräntat i sig att de är "vulgära", "fula" och/eller "äckliga". Så det är självklart upp till var och en, och jag säger inte att folk inte får lov att använda sig av snippa, men det är ett ord som är påhittat för att vi inte orkar "ta tillbaka" de andra orden från skällsordslistan. Och det är i alla fall något som jag tycker är tråkigt. Även om andra säkert har andra åsikter om saken!
    odi et amo
  • sys
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 15:51:56 följande:
    Nej, grejen är att flickan ska slippa peka. Hon ska kunna använda ett ord som alla förstår utan att det ska uppstå pinsamheter. Vilket det lär göra om hon säger att hon hr ont i hönan.
    Men jag tror inte att det blir pinsamt om inte vi "så kallade" vuxna gör situationen pinsam. Små barn har inga problem med att benämna saker med vad de faktiskt heter. Det är vi inskränkta vuxna som inte kan benämna rätt.
    odi et amo
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?