Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers
    sys skrev 2010-07-31 14:09:21 följande:
    Tack för alla trevliga påhopp, känns jättebra att skriva i forumen på Familjeliv! Yay!

Min personliga åsikt är att jag inte använder snippa.

Så jag slår ett slag för vulva. Är ett riktigt vackert ord utan någon som helst dålig klang! 

hahah det är bara låta det rinna av dig !

Vi använder inte heller ordet snippa och mina barn verkar ha klarat sig ganska bra ändå Vi säger puppa .. det var stora tjejen som började och så fortsatte vi.

No big deal !

Våga vägra Snippa !!
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    sys skrev 2010-07-31 14:40:54 följande:
    JA!!! VÅGA VÄGRA SNIPPA =)

Även om det är helt OK att andra säger det. Men bli inte chockade när min dotter inte har en aning om vad ni pratar om! 
    hahah hon kommer lära sig det ordet på dagis
  • TheCoopers
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:44:06 följande:
    varfor skulle det vara fel att kalla det snippa? isf ar det val lika fel att kalla det nagot pahittat namn. Det ar val jattebra att det finns ett barnvanligt namn. Snippa vet alla jag kanner vad det ar och skulle inte vilja hitta pa nagot eget det skulle ju bara forvirra.
    Fast är barn mer förvirrade idag än vi var när vi växte upp ?
    Min mamma sa framstjärt .. ( HJÄLP ) i skolan slidan .. sen lärde man sig ju ett antal andra ord på vägen ... Kan inte säga att jag kände mig speciellt förvirrad faktiskt .

• TheCoopers
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:45:38 följande:
    det ar ju just darfor det ar bra om det finns ett ord som alla anvader sa alla sma barn kan forsta vad man pratar om.
    Min dotter är snart 4 , hon vet vad snippan är ... och puppan ..och ibland säger hon muffen och vet också vad det är . Snippan lärde hon sig på dagis .

Ingen förvirrning
  • TheCoopers
    sys skrev 2010-07-31 14:50:15 följande:
    Jag ska prata med hennes kommande dagmamma om att jag vill att hennes underliv ska kallas för vulvan, och inte under några som helst omständigheter snippa.
    Aha men då så !
  • TheCoopers
    Lady Namárië skrev 2010-07-31 15:20:44 följande:
    Påhopp? Att inte hålla med om något och argumentera sakligt för den ståndpunkten är inte samma sak som påhopp.

Det ÄR viktigt att det finns ett vedertaget, enkelt, barnvänligt ord som alla känner till att använda även om flickors kön. Om folk sedan säger kisselisan eller hönan eller vad som helst hemma är liksom inte så mycket att göra åt. Poängen är att flickor på samma sätt som pojkar skall kunna sätta ord på sitt kön utan att behöva mötas av språkförbistring.

Just språkförbistringen ger nämligen starka signaler om att flickors kön (till skillnad från pojkars) är något fult som man inte pratar om. Den lilla flicka som säger till sin förskollärare att det "svider i mufselusen" och sedan blir tvungen att peka och förklara för att den vuxna inte förstår får givetvis helt andra signaler än den lilla kille som helt nonchalant kan säga "jag slog i snoppen" och bli förstådd på en gång.

Hur kan man undå att se detta?
    Det svider i puppan  säger min dotter i detta fall och ingen har ifrågasatt det .
  • TheCoopers
    lilla mej skrev 2010-07-31 14:55:31 följande:
    klart inte, men ser inte nagot fel med att ha ett barnvanligt ord for det anda, jag kan inte komma pa nagot annat som skulle kannas ok att saga till en 1aring. kanns snuskigt att anvanda vuxen ord till ett barn, anvader det ju inte ens till mig sjalv. Sa du kallar ditt barns for stjart?
    Neej vi säger puppan , det var hennes syster som började när hon var liten och vi har bara fortsatt . Ingen av mina barn har haft några problem med att göra sig förstådda . Inte för att de ofta måste använda ordet .. men när de gör det är det inget problem .

Min dotter sa tom puppan när vi var på sjukhuset och kollade hennes uvi och läkaren förstod direkt . Krävs inget geni för det
  • TheCoopers
    Pyris skrev 2010-07-31 16:09:05 följande:
    Det ska inte behöva vara pinsamt. Det är väl inte pinsamt att peka på sitt öra?
    Ett barn brukar peka när dom har ont någonstans.
    Precis ..barn lägger inte värderingar i ord , det fixar vi vuxna åt dem .
    Barn är inte komplicerade , vi vuxna gör saker komplicerade .

Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?